Companii

Salatele si sucurile naturale alimenteaza alegerile "sanatoase" ale consumatorilor, dar si conturile antreprenorilor

Salatele si sucurile naturale alimenteaza alegerile "sanatoase" ale consumatorilor, dar si conturile antreprenorilor
10.12.2008, 18:40 303

Camelia Ciobanu a cumparat in 2006 franciza Juice Zone de sucuri naturale si mancare sanatoasa. Antreprenoarea a initiat aceasta afacere la 32 de ani, fara sa aiba experienta in domeniu. "Faptul ca sunt o mare consumatoare de fructe m-a facut sa demarez aceasta afacere", a declarat ea.

Principalul produs preluat prin intermediul francizei este un cocteil de fructe, denumit smoothie, obtinut din amestecuri de fructe diferite, sucuri naturale si iaurturi. "In diferite combinatii de fructe proaspete si sorbet-uri din fructe, acest smoothie se transforma intr-o bautura delicioasa cu un bogat continut nutritional ce confera portia zilnica de vitamine, cu un gust delicios si greu de refuzat", a adaugat Camelia Ciobanu.
Prima locatie in care s-a deschis producatorul de sucuri naturale este Brasov, insa acum franciza s-a extins si in Bucuresti. "Compania noastra reprezinta o alternativa proaspata si sanatoasa la clasicul fast food. De aceea, nu este nevoie sa cauti clienti pentru aceste produse. Trebuie sa ne dam seama cu totii ca a manca sanatos este un lucru benefic organismului nostru", a explicat antreprenoarea.
Produsele companiei includ, pe langa sucurile naturale, si sandvisuri, supe si salate. "Meniul nostru urmareste satisfacerea necesitatilor clientilor care au nevoie de o masa in graba. De asemenea, incercam intotdeana noi posibilitati pentru a ne diversifica meniul", a explicat ea.
Franciza de origine canadiana a companiei are ca modele de operare kioskurile (care necesita o suprafata cuprinsa intre 10 si 20 mp), barurile (20-50 mp) si lounge (50-140 mp).
Investitiile pentru obtinerea francizei Juice Zone variaza intre 140.000 si 217.000 de dolari, suma in care sunt incluse taxa de franciza, toate costurile initiale pentru demararea afacerii, fondurile operationale si consultanta financiara, potrivit site-ului oficial al francizei.
Companiile francizate trebuie sa plateasca o taxa de redeventa in valoare de 6% din veniturile brute lunar, la care se adauga 2% pentru taxa pentru publicitatea locala si 1% pentru taxa de publicitate la nivel national, potrivit aceleiasi surse. De asemenea, compania ofera oportunitatea de cobranding - alianta intre branduri, care urmareste rezultate de tip castig-castig, denumita si brand alliance. Costurile initiale pentru un astfel de parteneriat cu Juice Zone variaza intre 30.000 si 100.000 de dolari.
"Francizatii companiei se bucura de recuperarea rapida a investitiei, deoarece afacerea este relativ simpla, necesita investitie initiala si costuri mici", a adaugat antreprenoarea.
Pasii parcursi pentru preluarea francizei Juice Zone sunt: completarea formularului de franciza, o intalnire preliminara cu un reprezentant al companiei, o analiza realizata de ambii parteneri a posibilei tranzactii, o a doua intalnire in care se discuta chestiuni mai detaliate (despre perioada in care se va incheia intelegerea si locatiile in care se va deschide franciza), semnarea contractului, stabilirea responsabilitatilor, planificarea si constructia francizei, alegerea locatiilor, perioada de training pentru angajati si finalizarea ultimelor detalii ale constructiei.
"Exista un potential mare de crestere in aceasta industrie, pentru ca exista un numar tot mai mare de consumatori de mancare sanatoasa", a explicat ea.
In 1995, Dan Iosif a pornit prima afacere in productia de mese de biliard impreuna cu cativa prieteni. Desi businessul mergea destul de bine, doi ani mai tarziu, datorita fluctuatiilor cursului de schimb, firma nu a mai rezistat, iar asociatii s-au reorientat catre multinationalele care isi faceau aparitia pe piata si ofereau salarii foarte mari. A lucrat apoi sapte ani in vanzari intr-o multinationala care facea import si distributie cu produse tipografice. Dan Iosif, actionarul majoritar al Finesse Concept Catering, companie care se ocupa cu prepararea si distribuirea prin comanda online de mancare sanatoasa realizata din produse ecologice, a reluat afacerile antreprenoriale, pornind cu sotia lui, care e medic stomatolog, clinica Finesse, unde ocupa functia de director executiv.
"A fost si perioada in care m-am gandit cel mai mult la afacere. Anterior am lucrat in mai multe corporatii, unde munceam de dimineata pana seara si ajungeam sa mananc o data pe zi, ceea ce a atras dupa sine mai multe probleme de sanatate. Am inceput sa citesc carti in domeniu, am incercat sa mananc sanatos si am constatat ca este foarte importanta alimentatia", spune Dan Iosif.
Desi a terminat Facultatea de Electrotehnica si Telecomunicatii, nu a profesat niciodata in domeniu. A constatat totusi ca experienta in multinationale i-a fost de mare folos in demararea propriilor afaceri. "Nu gaseam in restaurante de exemplu paste integrale si nu prea aveam unde si ce sa mananc in oras. Confruntandu-ma cu aceste probleme, intr-o seara ma gandeam cum sa fac sa nu mai pierd timp cu prepararea mancarurilor. Mi-as fi dorit sa existe un loc unde sa pot comanda si astfel mi-a venit ideea de a face o firma de catering cu mancare sanatoasa", isi aminteste Iosif.
De la idee si pana la punerea ei in practica a durat cam noua luni. "Am avut un business plan, insa investitia initiala s-a dovedit a fi mai mare decat ma asteptam. Am angajat specialisti care sa ma invete cum se organizeaza fluxurile in bucatarie. Eu nu aveam experienta pentru demararea unei astfel de afaceri", spune fondatorul Finesse Catering.
In luna mai 2007, a doua zi dupa ce obtinuse autorizatia, impartea deja pliante in zonele cu vad din Piata Victoriei. Desi era gata inca din luna februarie pentru a primi comenzile, a trebuit sa astepte acordarea autorizatiei trei luni, timp in care a platit salarii celor 12 angajati. "Am instruit singur personalul, deoarece retetele sunt ale mele. Pentru a testa piata, ma duceam la firme si ofeream angajatilor mostre de mancare, dupa care ii rugam sa completeze un chestionar, iar in momentul in care stabileam preturile tineam cont de rezultatele chestionarului", sustine antreprenorul.
Pentru ca nu exista studii de piata pe acest domeniu, antreprenorul nu a reusit sa dimensioneze bucataria de la inceput si nici nu dispunea de logistica necesara in conformitate cu numarul comenzilor primite. "Inca din prima zi dupa ce am distribuit pliante am inceput sa primim comenzi. Ne-am vazut asaltati de telefoane, erau mai multe decat ma asteptam, iar primele comenzi au ajuns cu o intarziere de trei ore. In acea perioada am pierdut clienti datorita calitatii serviciilor de distributie", explica Iosif.
Numarul maxim de comenzi pe zi pe care le calculase antreprenorul au fost atinse in prima luna si apoi depasite. Daca la inceput aveau trei scutere care nu erau suficiente pentru acoperirea comenzilor, intre timp au mai fost achizitionate inca patru bucati. A fost nevoit sa ajustez bucataria si sa creasca numarul de angajati la 24 de persoane, din care pe tura sunt doi bucatari si patru ajutori de bucatar.
Clientii tinta sunt dupa spusele actionarului Finesse Catering 5-6% din populatia Capitalei, deoarece este o afacere de nisa. "Targetul nostru sunt oamenii cu studii superioare, cu o anumita cultura si cu venituri peste medie catre superioare. 80% din clienti sunt femeile", sustine el.
Finesse Catering primeste in prezent in medie pe zi in jur de 80 de comenzi. "Perioadele aglomerate pentru noi sunt intre 11-14, cand lumea ia pranzul. Cifra de afaceri in prima luna a fost de 10.000 de euro, in iulie 15.000 de euro, iar in august am obtinut dublu fata de luna anterioara", spune Dan Iosif.
Salatele si 70% din legumele utilizate la prepararea mancarurilor sunt ecologice si sunt achizitionate din sere speciale realizate pe terenul unui prieten. Painea este din faina integrala ecologica produsa in bucataria proprie, iar toata mancarea este produsa fara conservanti, amelioratori, insecticide, afanatori sau E-uri.
"Sunt mai multi consumatori de mancare sanatoasa decat credeam eu. Pe noi ne diferentiaza felul in care gatim. Incercam sa folosim produse cat mai naturale si sa obtinem un timp cat mai scurt intre prepararea mancarurilor si distributia acestora", sustine Dan Iosif. Compania s-a orientat catre organizarea de evenimente pentru a-si extinde activitatea. "Am organizat deja si cateva evenimente, din care doua cu TVR-ul si doua lansari de revista. Au fost sponsorizari, acestea fiind o modalitate de promovare pentru noi", spune actionarul Finesse.
 
Juice Zone
  • Produse: smoothie (cocteil de fructe), sucuri naturale, sandvisuri, supe si salate
  • Taxa de franciza: 140.000 si 217.000 de dolari
  • Taxa de redeventa: 6% din veniturile brute pe luna, la care se adauga 2% publicitate locala si 1% de publicitate la nivel national.
  • Modele de operare: kiosk, bar, lounge
 
Finesse Catering
  • Numarul mediu de comenzi pe zi este de 80
  • Cifra de afaceri in prima luna a fost de 10.000 de euro
  • Salatele si 70% din legumele utilizate la prepararea mancarurilor sunt ecologice
  • 80% din clientii companiei sunt femeile
  • Compania are 12 angajati

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO