Companii

Şeful Blue Air: Cine supravieţuieşte acum este câştigător

Şeful Blue Air: Cine supravieţuieşte acum este câştigător

Sherif Ussama, directorul general al Blue Air

Autor: Mirabela Tiron

09.02.2012, 00:07 1862

Sherif Ussama, directorul general al low-costului Blue Air, controlat de omul de afaceri Nelu Iordache, spu­ne că operatorul a înregistrat anul trecut un business de 149 mil. euro, în scădere cu 9%, rezultate pe care le con­sideră "încurajatoare", în condiţiile în care a derulat o restructurare în intervalul 2010-2011.

Blue Air, în trecut una dintre companiile aeriene cu politică agresivă de dezvoltare, ceea ce i-a permis mărirea anuală a numărul de pasageri până la maximul de 1,7 milioane de pasageri în 2009, şi-a anulat un an mai târziu toate zborurile pe rute interne şi ulterior a returnat patru avioane companiei de leasing cu care lucra. Mai mult, procesul de restruc­turare a presupus şi tăierea din programul de zbor pe timp de iarnă curse spre Lisabona, Paphos, Torino şi alte destinaţii.

"După selecţia naturală care a avut loc pe piaţa aeriană, cred că supravieţuitorii sunt în siguranţă acum. Suntem aici să spunem că Blue Air este în siguranţă şi chiar are planuri de extindere. Ne aşteptăm să ne creştem afacerile cu 3-4% anul acesta", a spus el.

Declaraţiile şefului Blue Air, aflat pentru prima dată în faţa presei în acest an, au loc în condiţiile în care la nivelul european a avut loc prăbuşirea unor companii de linie regulată precum Spanair şi Malev. "În urma restruc­turării suntem pe drumul cel bun, rezultatele de anul trecut sunt încurajatoare", a spus Sherif Ussama.

Blue Air a transportat sub 1,5 milioane pasageri anul trecut, în condiţiile reducerii capacităţii de zbor cu 15%, potrivit oficialilor companiei, care au transmis că datele auditate vor fi gata în martie.

Concurenţă acerbă pentru primele locuri

Concurentul principal, low-costul Wizz Air, a transportat anul trecut 2,7 milioane de pasageri, în timp ce compania aeriană de stat Tarom a bifat 2,19 milioane pasageri.

După ce în 2009, Blue Air bifa 1,7 milioane de pasageri, număr similar cu cel al Wizz Air, acum, după numărul de pasageri, se poziţionează pe locul trei pe piaţa locală.

"În această criză prin care trece aviaţia, care a dus în colaps companii precum Malev sau Spanair, nu mai contează cine are mai mulţi sau mai puţini pasageri, pentru că jucătorii care reuşesc să supravieţuiască sunt nişte câştigători", a menţionat şeful Blue Air.

El a spus că nu vor fi introduse zboruri înspre Ungaria, compania vizând extinderea operaţiunilor în altă ţară din UE (fără a preciza numele).

Ussama a precizat că s-a decis mutarea operaţiunilor pe Aeroportul Henri Coandă începând cu data de 25 martie 2012 şi mărirea capacităţii flotei existente cu încă o aeronavă pentru operarea noilor destinaţii şi frecvenţe.

Cursele low-cost vor fi mutate de pe Aeroportul Aurel Vlaicu - Băneasa pe Henri Coandă - Otopeni începând cu 25 martie, odată cu deschiderea sezonului de vară, potrivit Companiei Naţionale de Aeroporturi Bucureşti (CNAB). Aeroportul internaţional Aurel Vlaicu (Băneasa), de pe care zboară în prezent avioanele companiilor low-cost Wizz Air, Blue Air şi Germanwings, se va trans­forma până în 2015 în aerodrom pentru curse business, potrivit unei decizii a Ministerului Transporturilor.

Compania a introdus noi destinaţii, astfel că din 25 martie vor fi efectuate zboruri spre Veneţia cu plecare din Bucureşti şi cu plecare din Bacău din 2 iunie.

De asemenea, flota companiei se va mări începând cu luna februarie cu încă o aeronavă de tip Boeing 737-400. De pe aeroportul din Otopeni vor opera 85 de zboruri săptămânal şase avioane alocate, iar de pe cel din Bacău vor opera circa 37 de zboruri pe săptămână trei avioane. Gradul mediu de încărcare al aeronavelor Blue Air a fost de 91% anul trecut, potrivit reprezentanţilor companiei.

Şeful Blue Air a spus că preţul biletelor de avion nu va creşte pe fondul mutării zborurilor pe cel mai mare aeroport din ţară.

Fără creşteri de preţuri

"Unii vorbeau de mărirea tarifelor la biletele de avion cu 4 euro, 5 euro sau 10 euro. De fapt, preţul biletelor este reglat de cerere şi ofertă, pe cele mai multe rute pe care le avem acesta nu va fi majorat", a spus şeful compa­niei.

Oficialii companiei au mai susţinut că facilităţile comerciale de pe aeroportul Băneasa s-au scos şi că nu mai există niciun motiv ca Blue Air să rămână pe acest aeroport.

În ceea ce priveşte dezvoltarea aeroportului de la Adunaţii Copăceni, un proiect estimat la 200 de milioane de euro, oficialii companiei au transmis că bazele infrastructurii vor fi puse începând cu 2013.

Grupul de firme Romstrade, controlat de omul de afaceri Nelu Iordache, a lansat anul trecut licitaţia pentru achiziţia serviciilor de proiectare a aeroportului privat pe care vrea să îl dezvolte la Adunaţii Copăceni.

"Este nevoie de un alt aeroport în apropiere de Bucureşti. Trebuie spart cumva monopolul companiei care administrează aeroporturile Otopeni şi Băneasa, care sunt oricum printre cele mai scumpe din Europa", a spus Adrian Ionaşcu, directorul tehnic al Blue Air.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24