Companii

Szarvadi, Domo: Daca electroretailul scade precum piata auto, nimeni nu rezista 6 luni

15.01.2009, 18:45 32

Lorand Szarvadi, directorul lantului de electronice si electrocasnice Domo, estimeaza ca niciun retailer nu poate supravietui pe piata mai mult de jumatate de an in cazul in care va avea loc o reducere a vanzarilor cu 50%, dupa cum s-a inregistrat in sectorul auto, la finalul anului trecut.

"Exista pericolul sa vina si la noi o scadere ca in industria auto. Un procent de 50% ar fi catastrofal pentru ca mai mult de sase luni nu rezista nimeni", a spus Szarvadi.
Piata auto locala a inregistrat un regres de circa 50% la final de an, in ciuda promotiilor introduse de dealerii auto, care ofereau reduceri intre 5% si 30% pentru anumite modele. La final de an scaderea totala a vanzarilor de automobile a fost de 12%, fiind primul an de scadere din 2000 pana in prezent.
Caderea retailerilor de electrocasnice in cazul scaderii vanzarilor cu 50% ar putea fi cauzata de imposibilitatea sustinerii cheltuielilor si a inlocuirii stocurilor in conditiile in care nu se realizeaza incasari pentru o perioada de circa 6 luni. Domo Retail, detinut fondul de investitii Equest Investment Balkans, care a preluat in 2007 si retailerul bulgar Technomarket, estimeaza insa ca va realiza in 2009 afaceri de 230 de milioane de euro, cu 14% mai mult decat in 2008, cand a raportat vanzari de 202 milioane de euro, sub estimarea initiala de 250 de milioane de euro, avansata la jumatatea anului.
"Lucram la buget si nu vom renunta la planul de a creste pana la 230 de milioane de euro. Ne bazam pe suprafetele deschise la final de 2008 pentru ca nu vom mai avea cresteri de vanzari pe metru patrat in acest an", a spus Szarvadi.
El a adaugat ca in prezent compania lucreaza la doua versiuni de buget, in functie de evolutia cursului de schimb intre 4,3 si 4,5 lei/euro.
"In urma cu cateva luni n-as fi crezut ca va ajunge aici. As fi zis ca este imposibil, dar acum avem un scenariu si pentru 4,5 lei/euro. Tot cursul ne-a afectat si afacerile din anul trecut", a spus Szarvadi.
In 2008 cresterea cifrei de afaceri a fost de 4% in euro si de 15,5% in lei, iar profitul net raportat a fost de 4 milioane de euro, in conditiile in care marja operationala a fost de circa 6%.
In cadrul cifrei de afaceri a avut loc si o schimbare de structura.
Daca in 2007 15% din afaceri (29 mil. euro) veneau din distributia de electrocasnice catre retaileri independenti, in 2008 procentul s-a redus la 3,5% (7 mil. euro). Astfel, retailul propriu-zis a crescut de la 168 mil. euro la 195 mil. euro.
"Am inregistrat crestere si profit pentru ca cea mai mare parte a vanzarilor a fost de produse 'albe'. Aici nu pierzi la fel de multi bani pentru ca nu se invechesc tehnologic la fel ca LCD-urile sau IT-ul", a spus Szarvadi.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO