Companii

Targul de mobila 2003: mai mult utilaje decat canapele

11.09.2003, 00:00 37

Faptul ca pe piata mobilei exporturile conteaza mai mult decat piata interna se vede imediat ce intri la Targul International de Mobila Bucuresti (TIMB).
Masinile si utilaje de dimensiuni impresionante de procesat lemnul troneaza exact la intrarea in pavilionul central. Canapelele, mesele si dulapurile, mai la o parte, intr-un pavilion separat. Cererea interna pentru mobila va creste abia de la anul, apreciaza producatorii, cand si acest sector va fi impulsionat de extinderea creditului de consum.
Suprafata destinata sectorului de utilaje si accesorii a crescut anul acesta cu 15% fata de anul trecut, potrivit datelor furnizate de organizatori, ajungand la 30% din suprafata totala (40.000 mp) a Targului, ajuns la 12-a editie.
Potrivit firmelor participante, aceasta crestere a reprezentarii producatorilor de utilaje si masini nu este intamplatoare, ci anunta o intensificare pe termen mediu a vanzarilor de utilaje pe piata din Romania.
Astfel, exportatorii de mobila se vor orienta tot mai mult catre produsele cu mare valoare adaugata, care necesita si utilaje mai performante.
"Sunt convins ca pe termen mediu, adica in circa doi ani, cererea de utilaje pentru procesarea mobilei va creste semnificativ", a spus Florin Horlaci, director general al firmei Proconsel, reprezentant unic al companiei SCM Group pentru Romana.
"In prezent, exporturile de mobila ale companiilor din Romania au ca destinatie in principal statele din Uniunea Europeana, dar cu timpul vor creste exporturile si catre alte tari precum Rusia sau tarile baltice", a mai spus el.
Compania italiana SCM este unul dintre cei mai importanti producatori de masini si tehnologie pentru industria lemnului la nivel global, avand, potrivit lui Horlaci, o cifra de afaceri de 700 de milioane de euro pe an.
"Vanzarile SCM pe piata din Romania au fost in crestere anul trecut, situandu-se undeva in jurul valorii de 4,5 miloane de euro, dar pentru anul acesta prognozam o stagnare a vanzarilor", a mai spus Horlaci. El acuza "lipsa de finantare de pe piata financiara si recesiunea din statele vest europene", care au determinat o cerere mai scazuta pentru produsele de mobilier romanesti.
Firmele italiene si cele germane sunt principali furnizori de masini de procesat lemnul pentru companiile romanesti, cu circa 80% din total, apreciaza Horlaci.
Utilajele firmelor italiene se apropie de calitatea celor gemane si sunt cu circa 30% mai ieftine, spune Daniel Dima, director de marketing la producatorul roman de mobila Serico.
El spune ca recenta crestere a creditelor ipotecare si de consum nu se regaseste deocamdata in indicatorii financiari ai companiei, dar este convins ca intr-un an, maxim doi, piata romaneasca de mobila va incepe sa se extinda vizibil.
"Dupa ce creditele au devenit atat de accesibile, majoritatea oamenilor s-au orientat catre produse electrocasnice, dar in scurt timp cererea pe acest segment va fi saturata si urmatorul obiectiv vor fi achizitiile de mobila", a mai spus Dima.
Firma are unitati de productie la Curtea de Arges si Bucuresti si a avut anul trecut vanzari de 50 de milarde de lei (1,6 mil. euro). Cel mai bine se vand sunt mobilele de bucatarie, de dormitor si tapiteriile, mai spune Dima.
Cei mai mari concurenti ai Serico pe piata din Romania, sunt Mobexpert, Silvarom, Elvila.
Lansata in 1992, expozitia TIMB a crescut constant, ajungand anul acesta la un numar de 388 de firme participante din care 337 sunt romanesti si restul straine. La expozitie sunt reprezentate 17 tari din care majoritatea sunt state din Uniunea Europeana, dar si Egipt, Senegal, Slovenia.
Potrivit datelor furnizate de Insitutul National de Statistica, piata mobilei din Romania a avut o evolutie ascendenta in prima parte a anului curent. Astfel, volumul productiei industriale a crescut pe primele cinci luni ale anului curent cu 17,1% comparativ cu perioada similara a anului trecut, iar volumul vanzarilor a crescut cu 11,5%.
Exporturile s-au ridicat in prima jumatate a anului la 374,8 milioane de euro, iar importurile la 78,6 mil. euro, ambele in crestere cu circa 6% fata de anul trecut.
In comparatie cu editia de anul trecut, anul acesta, targul inregistreaza o crestere cu 15% a numarului de participanti si cu 20% a suprafetei totale ocupate. georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO