Companii

Tarom: In prima parte a anului am avut un grad de ocupare de 61%

Tarom: In prima parte a anului am avut un grad de ocupare de 61%

Click pentru imaginea marita

02.10.2006, 15:11 25

Compania aeriana TAROM si-a bugetat pentru acest an o cifra de afaceri de aproximativ 236 de milioane de euro, in crestere cu 6% fata de anul trecut, potrivit reprezentantilor companiei.
Numarul de pasageri ai companiei a crescut in primul semestru cu 7% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Cresterea cea mai puternica s-a inregistrat pe cursele interne regulate, de 16% fata de aceeasi perioada a anului trecut. "Crestea s-a datorat pe de o parte cresterii capacitatii si pe de alta parte tendintei generale de crestere a cererii pe piata transportului aerian din Romania", spun reprezentantii TAROM.
Pe primul semestru, compania a avut un parcurs in grafic cu bugetul, obtinand un profit de 787.000 de euro la o cifra de afaceri aferenta de 102 milioane de euro, spun reprezentantii companiei. TAROM avea in perioada similara a anului trecut o cifra de afaceri de 99 de milioane de euro si o pierdere de peste 5 milioane de euro.
"In prima jumatate a anului compania a avut un grad de ocupare de aproximativ 61%, inregistrand o usoara crestere fata de aceeasi perioada a anului trecut", spun oficialii TAROM. Destinatiile care au cea mai mare rata de ocupare sunt Madrid, Londra, Tel Aviv, Larnaca, Dubai, Atena, Salonic, Timisoara, Cluj si Iasi. In acelasi timp, TAROM are un numar mai redus de pasageri la zborurile catre Beirut, M?nchen, Budapesta, Targu Mures si Sibiu.
TAROM opereaza zboruri internationale cu plecare din Bucuresti, Cluj, Sibiu, Iasi si Timisoara catre mai mult de 30 de orase ale lumii printre care se numara Damasc, Atena, Dubai, Roma, Tel Aviv sau Toronto.
Pasagerii romani sunt in proportie de 50% romani, mai spun reprezentantii TAROM. Compania opereaza zboruri interne pe rutele Bucuresti-Timisoara, Bucuresti-Cluj, Oradea-Baia Mare, Oradea-Satu Mare si Iasi, Sibiu-Targu-Mures si Bacau-Suceava.
In acest an, compania a introdus in reteaua de rute doua noi destinatii: Barcelona si Montreal, precum si zboruri pe ruta Iasi-Viena. Spre Barcelona, TAROM opereaza cu aeronave proprii, iar pentru Madrid si Viena a incheiat un parteneriat cu Austrian Airlines.
Compania Nationala de Transport Aerian are o flota de 16 avioane, dintre care 5 boeing-uri si 7 aeronave ATR42.
"In perioada noiembrie decembrie vom primi in dotare doua avioane de tip Airbus A318, urmand ca la sfarsitul anului 2007 sa mai primim inca doua avioane A 318", adauga ei. Marirea flotei va avea drept consecinta deschiderea de noi rute si suplimentarea altor curse, mai spun ei.
Micsorarea comisionului pentru agentiile de turism, care a ajuns la 1% de la 6%, nu a avut un impact de lunga durata pentru companie.
"Trecerea la comisionul de 1% pentru agentiile de turism a determinat o usoara reducere a vanzarilor pe zboruri TAROM, insa pe masura ce toti emitentii au introdus tariful de serviciu fluctuatia vanzarilor si-a reluat cursul initial", mai spun sursele citate.
Tariful pe serviciu se percepe pentru acoperirea costurilor ocazionate de emiterea biletelor de avion.
Odata cu integrarea in Uniunea Europeana, TAROM si-a propus consolidarea rutelor existente si dezvoltarea de noi rute, dezvoltarea flotei, adoptarea unei politici tarifare flexibile, precum si imbunatatirea seviciilor oferite pasagerilor. "Aceste masuri sunt necesare pentru ca impactul integrarii in Uniunea Europeana sa fie resimtit intr-un sens pozitiv", spun oficialii companiei.
In ceea ce priveste privatizarea TAROM, Radu Berceanu, ministrul transporturilor, a declarat ca nu "este o prioritate imediata". Fostul ministru al transporturilor, Gheorge Dobre, a spus si el la inceputul acestui an ca TAROM trebuie mai intai restructurata inainte de a fi privatizata.
In 2004, Consiliul Concurentei a emis o decizie prin care autoriza un ajutor de stat de 600 mil. euro pentru restructurarea companiei aviatice pana in 2005, cand TAROM trebuia sa treaca pe profit. Reprezentantii companiei au clasificat suma data de stat ca o majorare a capitalului social si nu ca un ajutor. Astfel, TAROM a reusit sa-si acopere pierderea de pe primul semestru al anului trecut si sa ajunga la un profit de peste 1 mil. euro.
La inceputul acestui an, compania si-a schimbat asiguratorul. Allianz-Tiriac, cel care a castigat licitatia, a incheiat cu TAROM un contract de asigurare a flotei de circa 3,75 mil. euro anual, potrivit surselor de pe piata.
TAROM este operatorul aerian cu cea mai mare cota de piata in segmentul serviciilor de profil, concurand cu companii precum Austrian Airlines, Air France/KLM, British Airways sau Lufthansa.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO