Companii

Tarom, o poveste cu demisii si pierderi care nu se mai termina

10.02.2003, 00:00 52

Demisia neasteptata a directorului Tarom, Alexandru Szlivka, readuce compania nationala aeriana, pe pierderi de multi ani, intr-o situatie instabila. "Motive personale" au determinat demisiile a trei directori generali in ultimii patru ani. Pe picior de plecare, Alexandru Szlivka lasa mostenire continuarea negocierilor pentru intrarea in alianta Sky Team, care pare  singura sansa de supravieture a companiei. 
"Operatorul national de transport aerian nu are decat o singura sansa sa supravietuiasca - sa intre intr-o alianta importanta cum este Sky Team", spune Alexandru Szlivka, cel care a fost pana saptamana trecuta directorul general al operatorului national Tarom. Szlivka venise la conducerea companiei abia in septembrie anul trecut.
"S-au incercat inca de acum un an negocieri cu operatori internationali importanti, insa s-au preferat cei americani - TWA sau American Airlines. De cand am fost numit la Tarom am considerat ca operatorii europeni, in special cei din alianta Sky Team, reprezentau o oportunitate mult mai buna si am inceput discutiile cu ei" spune Szlivka.
Potrivit acestuia, saptamana trecuta a fost depasit si cel mai greu pas al acestor negocieri, o echipa de audit formata din sase reprezentanti ai Air France si doi ai Alitalia verificand reglementarile si manualele utilizate de operatorul roman.
"In aceste conditii cred ca daca toate lucrurile decurg bine, in doua sezoane de acum, adica la inceputul sezonului de vara din 2003, Tarom ar putea sa profite de pe urma acestei aliante" adauga Szlivka.
El a spus ca principalele beneficii ale intrarii intr-o astfel de alianta se refera la cresterea numarului de destinatii, ceea ce se traduce in reducerea pieredrilor. "Numarul destinatiilor ar putea creste odata cu aderarea la SkyTeam de cateva ori in anumite zone, iar trecerea pe profit, anticipata pentru anul 2005 sa se petreaca chiar mai devreme", mai crede Szlivka.
Potrivit acestuia, orientarea pana acum a Tarom catre incheiarea de aliante regionale nu este o masura care sa asigure supravietuirea companiei pe termen lung.
Prin intrarea in alianta Sky Team, Tarom va avea posibilitatea sa ofere bilete catre destinatii spre care nu efectueaza curse directe cu aeronavele proprii, dar va putea asigura transportul pasagerilor pana la destinatia finala prin intermediul partenerilor. Aceste parteneriate, denumite "code-sharing", sunt des intalnite in industria aviatica si ofera avantajul ca fiecare companie membra a aliantei poate vinde clientilor sai locuri in aeronavele operate de partenerii sai, in vederea continuarii calatoriilor pe distantele neacoperite de propriile curse. Toate aceste rezervari de locuri au la baza principiul reciprocitatii.
Mai mult, cu Air France si Alitalia Tarom ar putea incheia chiar acorduri de "full code-sharing" , avand in vedere ca aproape toate cursele catre Franta sunt deservite de Tarom si Air France, iar cele spre Italia de Tarom si Alitalia.
Anul acesta Tarom estimeaza ca va reduce pierderile la mai putin de 20 de milioane de dolari dupa ce acestea au fost de 27 de milioane de dolari in 2002. "Cred ca anul acesta s-ar putea chiar obtine o reducere a pierderilor pana la 14-15 milioane de dolari" mai spune Szlivka. Pentru anul viitor, compania ar trebui sa reduca pierderile, conform business-planului, la 6 milioane de dolari, urmand ca in 2005, compania sa treaca pe profit.
Flota Tarom este alcatuita in prezent din noua aeronave Boeing 737, la care se adauga sapte avioane ATR si doua aparate Airbus. Potrivit ministrului transporturilor, Miron Mitrea, Tarom urmeaza sa achizitioneze pana in 2008, inca doua avioane tip Airbus care vor inlocui cele doua aparate vechi de zbor A 310. Pe de alta parte insa, Szlivka a declarat luna trecuta ca Tarom va cumpara doua Boeing 737 catre sfarsitul acestui an. Avioanele ATR vor fi utilizate in special pentru curse regionale.

Sansa intrarii in Sky Team
Infiintata in vara anului 2000, alianta de companii aeriene SkyTeam are, in prezent, sase operatori membri - Aeromexico, Air France, Alitalia, Delta, CSA Czech Airlines si Korean Air - si asigura, zilnic, aproximativ 8.000 de curse aeriene catre mai mult de 500 de destinatii din 114 tari.
Cele mai multe dintre zboruri traverseaza emisfera nordica, in care se desfasoara 80% din traficul aerian mondial, principalele centre operationale ale aliantei fiind Atlanta, Mexico City, Paris, Praga, Roma si Seul.
SkyTeam este singura alianta comerciala din domeniul aviatic care beneficiaza de imunitate antitrust atat pentru cursele transatlantice, cat si pentru cele transpacifice. Aceasta imunitate permite membrilor aliantei sa ofere calatorilor o retea integrata de servicii, precum si o coordonare eficienta a zborurilor si tarife competitive.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


AFACERI DE LA ZERO