Retailul alimentar, o piaţă de peste 10 mld. euro anual, este dominat de grupurile internaţionale în frunte cu
Kaufland,
Carrefour sau
Mega Image care deţin mai bine de jumătate din piaţă. La polul opus, antreprenorii români îşi fac timid loc pe această piaţă, însă businessurile lor sunt mult mai mici, şi nu au forţa financiară pentru a se bate de la egal la egal cu lanţurile de supermarketuri sau hipermarketuri.
Astfel, cei mai mari zece antreprenori locali au împreună afaceri mai mici decât cele ale Billa România, cel mai mic jucător din comerţul modern, care a terminat anul trecut cu un rulaj de 307 mil. euro.
Expansiunea agresivă a retailului modern - jucătorii şi-au triplat numărul de magazine în criză până la aproape 1.400 - şi criza financiară nu doar i-au afectat pe micii antreprenori din comerţul cu amănuntul, ba chiar i-au scos din business pe mulţi dintre ei. Astfel, în top 20 de jucători din retailul alimentar după cifra de afaceri mai sunt prezenţi doar doi dintre antreprenorii care îşi făceau loc în top şi în 2008, ultimul an de boom economic. Nicolae Sarcină, gorjeanul care deţine lanţul Succes, a devenit cel mai puternic antreprenor din comerţ, cu afaceri de peste 350 mil. lei, duble faţă de 2008. El deţine mai multe businessuri în grup, însă cea mai importantă este componenta de retail. Alături de el se află şi familia Mutu, proprietarii Annabella, care au rezistat în top în criză.