Companii

Traficul TAROM continua sa scada, iar compania spune ca va renunta la unele rute

Traficul TAROM continua sa scada, iar compania spune ca va renunta la unele rute

Sorin Georgescu, executive vice president marketing & sales al TAROM: Situatia este critica tocmai pentru ca nu stim intinderea si profunzimea crizei

22.12.2008, 16:47 284

Compania nationala de transport aerian TAROM continua sa resimta criza financiara prin scaderi de trafic de circa 10% la nivelul lunilor septembrie si octombrie, dupa ce pentru lunile de vara numarul de pasageri anuntat de companie arata tot o diminuare a traficului.

"Am inregistrat cele mai mari scaderi in lunile septembrie si octombrie, scaderi care se ridica la circa 10%. Nu avem in prezent datele finale", a spus Sorin Georgescu, executive vice president marketing & sales al TAROM.
Potrivit unor date anterioare furnizate de companie, numarul de pasageri transportati dupa primele noua luni ale anului se ridica la 1,47 milioane de persoane, in crestere cu 7% fata de perioada similara a anului trecut. Avansul s-a datorat insa unei evolutii pozitive in primul semestru, in perioada iulie-septembrie fiind raportata o scadere de 8%.
"Cred ca vom atinge 2,1-2,2 milioane de pasageri in acest an, sub estimarea initiala", a mai precizat Georgescu.
Criza financiara afecteaza companiile aeriene din intreaga lume ca urmare a reducerii bugetelor de calatorie atat pe segmentul de business, cat si pe cel de leisure.
Compania prevedea in acest an un trafic de 2,3 milioane de pasageri, cu 20% mai mult fata de 2007 si o cifra de afaceri de 450 de milioane de dolari, cu 100 de milioane de dolari peste cea inregistrata in 2007.
Anul trecut a fost unul dintre cei mai buni ani pentru companiile aeriene de pe piata locala, lucru resimtit si de compania TAROM care, pe langa avansul afacerilor si al traficului, a inregistrat si un profit de 21,7 milioane de euro, dublu fata de un an in urma.
"2007 a fost un an de boom, insa in acest an am fost afectati de pretul petrolului. Desi pretul si-a revenit, acest lucru s-a intamplat in perioada de low-season si a influentat eficienta companiei. Nu stiu daca anul 2008 va fi profitabil", a mai spus Georgescu, care considera ca piata aeriana va fi afectata de criza financiara.
"Bugetul pe 2009 prevede cresteri pentru ca se bazeaza pe evolutia anilor trecuti. Cel mai probabil insa acest buget va fi modificat. Nu putem insa prevedea impactul. Situatia este critica tocmai pentru ca nu stim intinderea si profunzimea crizei", a precizat el. Printre masurile luate de TAROM pentru a preintampina aceasta situatie se va numara si renuntarea la anumite rute.
"Vom renunta punctual la anumite curse, pentru ca in vreme de criza sunt anumite destinatii in care nu mai are rost sa sustii investitiile. Printre frecventele la care vom renunta se numara si MŸnchen sau Frankfurt", a spus reprezentanul TAROM, care a precizat ca segmentul cel mai putin afectat de criza pana in prezent este traficul intern, segment pe care compania a continuat sa se extinda in acest an.
"In sezonul de vara am crescut frecventele pe mai multe curse interne precum Iasi, Bacau, Suceava, Baia Mare. Traficul domestic nu a fost pana acum atat de tare afectat precum cel international", a spus Georgescu, care a precizat ca TAROM si-a propus achizitia a inca doua ATR-uri pentru cursele interne. Practic, TAROM nu are o concurenta redutabila pe cursele interne, in conditiile in care operatorii low-cost au avut pana acum doar o prezenta timida si inconstanta. Astfel, atat Blue Air, cat si Wizz Air au introdus cursa Bucuresti-Cluj, insa au operat-o o perioada scurta de timp. In ceea ce priveste zborurile interne o prezenta importanta are si compania Carpatair, insa aceasta leaga in general Timisoara de celelalte orase ale tarii si nu Bucurestiul.
Cu toate ca unele rute nu vor mai fi operate sau vor avea o frecventa mai redusa, compania va continua sa identifice noi oportunitati de trafic.
"Compania TAROM face un salt de la traficul point to point la o companie moderna. In vederea intrarii in alianta SkyTeam vom crea o retea de rute prin care sa vizam si traficul cu escala. Daca reusim sa facem acest lucru, vom avea costuri fixe mai mari si costuri variabile mai mici si va fi in avantajul nostru sa zburam mai mult", a mai spus Georgescu, care a precizat ca TAROM intentioneaza sa-si extinda parteneriatul cu Air France KLM.
In prezent Air France-KLM si TAROM opereaza in code share (parteneriat) zboruri pe Bucuresti-Paris, cele doua companii luand in considerare sa opereze in code share si zboruri de la Amsterdam la Bucuresti (zboruri care in prezent sunt operate de KLM), precum si de la Cluj la Paris sau de la Bucuresti la Lyon. TAROM a semnat cu SkyTeam, alianta din care fac parte companii precum Air France-KLM, Alitalia, China Southern, Continental Airlines, Czech Airlines sau Delta Air Lines, un acord de preaderare, contractul de aderare urmand a fi semnat, conform graficului, la sfarsitul anului viitor.
In vederea reducerii costurilor compania a semnat un contract de inchiriere a trei aeronave Boeing 737-800, care, potrivit reprezentantilor companiei, au un consum cu 50% mai scazut fata de alte aeronave din flota companiei.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO