Companii

Tranzacţie pe final de an: mărcile Kandia şi Primola îşi unesc forţele în lupta cu multinaţionalele. Cum arată cel mai nou jucător din piaţa dulciurilor?

Tranzacţie pe final de an: mărcile Kandia şi Primola îşi unesc forţele în lupta cu multinaţionalele. Cum arată cel mai nou jucător din piaţa dulciurilor?

Autor: Roxana Petrescu

19.11.2011, 12:07 1721

Finalul acestui an a dus la realizarea unei tranzacţii prin care două mărci româneşti şi-au unit forţele pentru a rezista în lupta cu multinaţionalele: Kandia - un brand care a rezistat în ultimii 120 de ani într-o piaţă care a trecut de la lipsa de opţiuni la excesul de alternative privind oferta de dulciuri - a preluat Supreme Chocolat, producătorul Primola, businessul cumulat al celor două companii fiind de peste 50 de milioane de euro. Mai mult, şi Primola şi Kandia au câte o fabrică în Bucureşti.

La o analiză rece a celor implicaţi în această tranzacţie lucrurile stau în felul următor: Kandia a avut anul trecut un business de 31,4 milioane de euro, cu un profit de 0,4 milioane de euro şi cu 519 angajaţi. De cealaltă parte, Supreme Chocolat a avut afaceri de 21,8 milioane de euro cu un câştig net de 0,4 milioane de euro şi 297 de angajaţi.

Ambele companii deţin unităţi de producţie în Bucureşti, fiind printre puţinii jucători din această piaţă care au fabrici. Tot în Bucureşti se mai află şi unitatea competitorilor de la Heidi. Astfel, după această tranzacţie rezultă o entitate cu afaceri de peste 50 de milioane de euro, peste 800 de angajaţi şi cu două unităţi de producţie.

Jucătorul nou-creat va ocupa locul doi în piaţa de profil, sub americanii de la Kraft Foods, care au în portofoliu branduri precum Milka sau Poiana.

Cele două părţi implicate nu au dorit să dea detalii despre achiziţie, spunând că informaţiile privind preţul tranzacţiei, dar şi strategia care va urma vor fi comunicate după ce va fi emis avizul Consiliului Concurenţei.

Tranzacţia vine în contextul în care piaţa ciocolatei a trecut prin doi ani de scăderi severe după ce cererea a fost afectată de scăderea puterii de cumpărare pe fondul concedierilor şi al tăierilor de salarii. Astfel, dacă în 2009 cererea s-a contractat cu circa 10%, anul trecut scăderea a fost de aproximativ 20%, începutul anului 2011 fiind la fel de dificil pentru jucătorii din această piaţă. Speranţele tuturor se îndreaptă spre ultimul trimestru al anului, perioadă care are cea mai mare pondere în vânzări datorită sărbătorilor de iarnă.

Cine este Supreme Chocolat

Supreme Chocolat este o afacere de familie pusă pe picioare de doi fraţi libanezi, Jihad şi Johnny Jabra. Prima unitate de producţie a grupului a fost înfiinţată în anul 1992, fiind specializată în cafea. În anul 2001 mărcile de cafea ale grupului, printre care Nova Brasilia, au fost achiziţionate de compania americană Kraft Foods. Kraft a cumpărat numai brandul Nova Brasilia, nu şi facilităţile de producţie ale Supreme din Bucureşti. Valoarea exactă a tranzacţiei nu a fost dezvăluită până în prezent, însă ea este estimată la câteva milioane de dolari, bani cu care grupul Supreme s-a lansat în afacerea cu ciocolată.

Ieşirea fraţilor Jabra din businessul cu ciocolată nu este o surpriză. Într-un interviu acordat revistei Business Magazin, Jihad Jabra declara la începutul anului 2009, primul an de criză din România, că îi părea rău că nu-şi vânduse afacerea mai devreme.

La momentul respectiv, Supreme Chocolat era singurul producător autohton, iar ofertele de cumpărare nu lipsiseră de pe masa libanezului.


Odată cu venirea crizei însă şi apetitul pentru achiziţii al investitorilor se diluase, iar dacă acesta nu fusese anulat complet de frica a ceea ce avea să urmeze, ofertele bănoase de preluare dispăruseră.

Cine este Kandia

Kandia este unul dintre puţinele branduri de bunuri de larg consum care au rezistat luptei cu multinaţionalele, având o tradiţie de peste 120 de ani.

Anul trecut, compania a revenit în portofoliul familiei austriece Meinl după ce o perioadă fusese sub conducerea gigantului Cadbury. În 2007, familia austriacă Meinl decide vânzarea afacerii Kandia-Excelent către grupul britanic Cadbury, tranzacţia la acea dată ridicându-se la 100 de milioane de euro.

La începutul anului 2010 însă pe piaţa mondială a ciocolatei are loc o tranzacţie majoră prin care operaţiunile Cadbury au fost preluate de americanii de la Kraft. Pentru validarea acestui deal Cadbury s-a angajat să vândă operaţiunile pe care le deţinea în două pieţe: Polonia şi România.

În acel moment familia Meinl intră din nou în scenă, prin intermediul unui fond de investiţii, şi-şi readuce în portofoliu cea mai cunoscută marcă românească de ciocolată, plătind însă mult mai puţin faţă de cât au fost dispuşi britancii de la Cadbury să dea pe Kandia. După această tranzacţie la brandul Kandia se adaugă şi cuvântul Dulce, brandul iniţial rămânând în portofoliul britanicilor.

Ce branduri se unesc

În portofoliul Kandia, în afară de această marcă de ciocolată, se mai găsesc şi brandul Laura, precum şi batonul ROM sau prăjiturica Măgura.

Potrivit celor mai recente informaţii disponibile, ROM a fost al doilea cel mai bine vândut baton de ciocolată din România după Snickers în perioada iunie 2010 - mai 2011, atât ca vânzări în volum, cât şi ca valoare, potrivit unui top realizat de agenţia de cercetare de piaţă Nielsen România, care a analizat vânzările în total retail România, fără magazinele cash&carry. Poziţiile următoare sunt ocupate în volum de Bounty, Lion şi Mars, iar în valoare de Bounty, Mars şi Twix, branduri de o anvergură globală.

La rândul său, ROM este un brand care a rezistat schimbărilor prin care a trecut România în ultimii 50 de ani. Unul dintre motivele care explică ascensiunea produsului a fost şi campania controversată de promovare lansată de producătorii ROM. Astfel, ideea "Visului american" aplicată unui produs consumat de generaţii întregi a avut ca efect resuscitarea interesului pentru "autenticul românesc".

Piaţa de ciocolată este estimată de jucătorii de profil la circa 250-300 de milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO