Companii

Vânzările de cosmetice şi-ar putea reveni în urma revigorării din piaţa muncii

Vânzările de cosmetice şi-ar putea reveni în urma revigorării din piaţa muncii

Răzvan Afenduli, directorul general al Coty România, spune că schimbarea obiceiurilor de consum se datorează creşterii nivelului de educaţie şi de trai al consumatorului român

Autor: Cristina Rosca

22.11.2011, 00:00 894

Criza financiară a redus cifra de afaceri a companiei cu 9% faţă de 2008, ultimul an din perioada de boom. "Piaţa de cosmetice şi-ar putea reveni în urma revigorării din piaţa muncii. Prin urmare, ne aşteptăm la creşteri totale ale pieţei de cosmetice atunci când rata şomajului va scădea de la un an la altul. Conform estimărilor făcute de Guvern şi organizaţiile internaţionale, acest scenariu este improbabil pentru anul următor", a conchis Răzvan Afenduli, directorul general al Coty România.

Rata şomajului calculată de Institutul de Statiscă după standardele Biroului Internaţional al Muncii a crescut la 7,2% în trimestrul doi al acestui an, în condiţiile în care în perioada similară a anului trecut era de 6,8%.

Pe de altă parte, rata şomajului calculată de Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă a continuat să scadă anul acesta şi s-a menţinut la un nivel scăzut în anii de criză, comparativ cu alte ţări. În toată perioada crizei nu a depăşit 9% însă statisticile arată că peste 700.000 de salariaţi au ieşit din economie.

În ultimele luni, şomajul a început să crească pe fondul încheierii activităţilor sezoniere. Rata şomajului a ajuns la finele lunii octombrie la 4,93%, iar numărul de şomeri a ajuns la 444.000 de persoane, potrivit datelor înregistrate de Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă.

Diferenţa dintre cele două rate ale şomajului o reprezintă faptul că rata calculată de INS include şi şomerii care nu se înregistrează la agenţiile pentru ocupare (adică şomajul ascuns).

Coty a fost înfiinţată la Paris în urmă cu mai bine de un secol şi a ajuns în prezent să aibă vânzări de aproape 4 miliarde de dolari. Astfel, produsele Calvin Klein, Chloé, Marc Jacobs sau Astor ajung în buticurile specializate din 90 de ţări, printre care şi România.

Coty Cosmetics România a luat fiinţă în 1996 şi comercializează mărci din portofoliul Coty Beauty, precum Adidas, Astor, Miss Sporty, Pierre Cardin şi Rimmel, scrie revista BUSINESS Magazin.

"Dacă în 2008 puteam vorbi despre o creştere atât pe piaţa deodorantelor, cât şi pe cea a parfumurilor, în 2011 observăm o reorientare a consumatorului către branduri mai ieftine şi promoţii, ca urmare a scăderii puterii de cumpărare. Această schimbare a obiceiurilor de consum se datorează creşterii nivelului de educaţie şi de trai al consumatorului român", spune Răzvan Afenduli, cel care conduce operaţiunile de pe piaţa locală ale Coty România, unul dintre cei mai mari importatori de parfumuri, produse cosmetice şi de toaletă.

Target: persoanele cu venituri peste medie din mediul urban

La fel ca în cazul produselor de cosmetică decorativă, în categoria parfumerie Coty distribuie mărci care se adresează mai multor segmente de piaţă. Astfel, Playboy, Prêt-à-Porter, Chanson d'Eau şi Crossmen sunt dedicate segmentului de bază. Céline Dion, Halle Berry şi Pierre Cardin se adresează segmentului de mijloc, iar GUESS, Beyoncé şi Beckham concurează cu brandurile selective de parfumerie. "Pentru brandurile de parfumerie, publicul-ţintă are câteva caracteristici care se aplică tuturor mărcilor din portofoliul Coty: face parte din mediul urban şi are un venit mediu şi peste medie", explică Afenduli.

Pe piaţa locală, distribuţia Coty este realizată direct către clienţii mari internaţionali, iar în magazinele comerţului tradiţional produsele gigantului francez ajung prin intermediul distribuitorilor.

"Focalizarea este pe marile oraşe, însă avem magazine deservite şi în oraşele cu o populaţie sub 100.000 de locuitori. În mediul rural ajungem doar adiacent, prin clienţii mici care cumpără din lanţurile cash & carry şi revând la nivel local", menţionează şeful Coty România. Compania nu deţine magazine proprii şi nici nu are în plan să deschidă astfel de unităţi.

Piaţa de produse de îngrijire personală, estimată de compania de cercetare de piaţă Euromonitor la 700 milioane de euro în 2010, a fost puternic afectată de criza financiară şi de scăderea consumului. Euromonitor estimează însă că până în 2015 aceasta va creşte la 1,2 miliarde de euro, pentru ca până în 2020 să ajungă la 2,2 miliarde de euro.

Tot mai multe promoţii

"Dintre categoriile în care activăm, cosmetica decorativă este singura care a înregistrat creştere în acest an. Piaţa produselor cosmetice s-a aflat pe un trend descendent, segmentul apei de toaletă înregistrând cea mai mare scădere, de aproximativ 20%.

Un declin mai puţin drastic s-a resimţit la deodorante, acesta fiind cuprins între 5% şi 7%", spune Răzvan Afenduli. Pentru a atrage clienţii, companiile au mizat pe oferte promoţionale tot mai agresive. În aceste condiţii, cu toate că preţul standard nu s-a modificat, se observă o scădere a preţului per produs.

"Consumatorii români sunt mai atenţi la produsele pe care le pun în coş şi sunt din ce în ce mai interesaţi să cumpere produse de calitate la un preţ corect. Ca urmare, producătorii s-au întrecut în oferte promoţionale. Cel mai des întâlnite au fost promoţiile de preţ, produsele gratuite sau pachetele de produse complementare", explică reprezentantul Coty în România.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO