Companii

Vanzarile pe metru patrat in electroIT sunt la jumatate, retelele fiind supradimensionate

Vanzarile pe metru patrat in electroIT sunt la jumatate, retelele fiind supradimensionate
28.09.2009, 00:00 48

Cursa expansiunii din ultimii doi ani, cu investitii de milioanede euro pentru cate zece - douazeci de magazine noi la fiecare 12luni, i-a lasat descoperiti pe jucatorii din retailul electroIT,care au vazut in primul semestru cum vanzarile pe metru patrat s-auprabusit aproape la jumatate.

Dupa ce au vazut ca vanzarile de la finalul anului trecut aufost cu mult sub asteptari, Altex, Domo si Flamingo au inceput in2009 cu anunturi de ajustare a retelelor si inchideri de magazine.Primul a fost chiar magazinul emblema Media Galaxy, din cadrul magazinului Unirea dinCapitala.

"Suprafata a fost cu mult supradimensionata, 250.000 de metripatrati la trei companii. A fost cu 100.000 de metri patrati maimare si in continuare sunt multe magazine care trebuie inchise", aspus Dragos Cinca, actionar al Flamigo, retailer care se afla inplin proces de recapitalizare, dupa pierderi de 10 mil. euro inprima parte a anului.

In cele sase luni in care au lucrat la renegocierea chiriilor,liniilor de creditare si contractelor de aprovizionare cufurnizorii, Altex, Domo si Flamingo au vazut cum vanzarileraportate la suprafata de vanzare se reduc sub 1.000 euro/mp.

Scopul inchiderilor: rentabilizarea

"Exista o scadere pe metru patrat. Deocamdata insa nu se poateface o comparatie exacta. Scopul imediat al inchiderilor a fostrentabilizarea", a spus Dan Ostahie, presedintele Altex, companieale carei vanzari s-au redus la jumatate fata de anul trecut inprimul semestru din acest an.

In cursa ajustarilor, retailerul Domo este singurul care si-amajorat suprafata de retail cu 7.000 mp la 80.000 de mp, inconditiile in care de la inceputul anului Altex a taiat pana inprezent aproape 25.000 mp, iar Flamingo aproximativ 15.000 mp.

Reprezentantii Domo spun ca au inchis sau au redimensioant dinspatii, dar au deschis in acelasi timp magazine noi in teritoriu.Este vorba de unitatile din Bistrita sau Oradea, dar si de cele dinArad sau Bacau.

"Partea interesanta este ca noi deschidem in continuare. Unmagazin se amortizeaza in cinci ani. Chiar daca poti refolosi uneleechipamente, pentru pierderi mai mici de 2% nu poti sa inchizi unmagazin", spunea Lorand Szarvadi, directorul Domo, la inceputullunii.

Pragul de rentabilitate

Cifrele arata ca fiecare metru patrat din retelele Altex, Domosau Flamingo a adus in primele sase luni ale anului mai putin de1.000 de euro, iar pentru intregul an media, potrivit prognozelorde vanzari avansate de companie, nu va urca mai mult de 2.300 deeuro/mp. Pana la ce prag de vanzari pot ramane insa profitabilecompaniile din sector, in conditiile in care in 2008, an decrestere pentru retail, doar una dintre cele trei a raportat profitnet?

"Nu exista un nivel optim al vanzarilor, pentru ca optim estecat mai mult. Peste 4.000 euro/mp ar fi perfect, dar in functie decosturi, un retailer poate fi profitabil si in marja de 2.500 -3.000 euro/mp", a declarat Dragos Simion, membru al CA si fostpresedinte al Flamingo.

El a adaugat ca in contextul actual profitabilitatea poate fiobtinuta si la niveluri de vanzari mai reduse deoarece costurile aufost taiate in ultimele luni.

Media europeana a parametrului de rentabilitate a unui magazinelectroIT ajunge la mai mult de 6.000 de euro, iar in cazul MediaMarkt - Saturn, liderul european, vanzarile au ajuns la aproape8.000 de euro/mp in 2008. Este insa vorba un nivel inregistrat intari central si vest-europene, unde cheltuielile pentruelectrocasnice/cap de locuitor sunt de 4 ori mai mari decat inRomania.

"Mai este si Turcia, care inainte de criza avea o mediefantastica, de 10.000 dolari/mp. Nu ne asteptam insa nici in 2011la vanzari ca cele din 2007", a spus Simion.

Ostahie amintea in urma cu aproximativ o luna si jumatate ca vamai dura circa 5 ani pana cand randamentul inregistrat pe pietelevestice va putea fi atins si in Romania.

Cat pot supravietui pe o piata in cadere

Raportarile recente ale rezultatelor financiare au fost insotitesi de previziuni pentru planul de afaceri, bazate in continuare peo mentinere a nivelul de cheltuieli pe cap de locuitor pentruelectrocasnice. Cu alte cuvinte, directorii Altex, Domo si Flamingonu vad pentru cel putin inca noua luni o crestere a cererii deelectrocasnice.

"Nu avem un timing critic. Costurile se ajusteaza si depinde defiecare ce rezerva de cash are si de ce linii de finantare dispune.In acelasi timp, daca se incheie criza si nu esti restructurat, casi companie, se termina si conditiile favorabile pentru costuri,iar daca nu revin vanzarile apar probleme", a spus Simion.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO