Proprietăţi

În construcţii, odată cu revenirea cererii încep şi investiţiile

Autor: Andreea Neferu

25.10.2010, 23:10 71

Producătorii austrieci de materiale deconstrucţii îşi extind prezenţa pe piaţa românească pentru a facefaţă unei cereri viitoare mai mari. Astfel, producătorul Baumit afinalizat o investiţie de 20 de milioane de euro în construcţiaunei fabrici de mortare uscate la Bolintin Deal, judeţul Giurgiu,ce a fost inaugurată în luna mai. Construcţia fabricii a debutat înprimăvara anului trecut, iar, iniţial, unitatea de producţietrebuia să fie în Popeşti-Leordeni, însă compania a achiziţionat unteren de 42.000 de metri pătraţi lângă autostradaBucureşti-Piteşti, care îi asigură un acces mai bun lainfrastructura de transport. Compania a realizat anul trecut ocifră de afaceri de 31 de milioane de euro, în scădere cu puţinpeste 28% faţă de afacerile din 2008.

"Anul acesta a mers mai bine, cantităţile vândute crescândcomparativ cu perioada similară din 2009 cu 8-10%, dar cifra deafaceri a companiei este cam la acelaşi nivel din cauza preţurilormai mici de pe piaţă", potrivit lui Laurenţiu Lupuşor, directorulgeneral al Baumit România. Sectorul materialelor de construcţii îşiva reveni mult mai greu decât alte ramuri economice, iar cauzaprincipală constă în lipsa de proiecte, situaţie ce reflectăindisponibilitatea resurselor financiare. "Este posibil carevenirea să aibă loc în 2011 - într-o abordare optimistă - sau în2012, dacă se optează pentru o analiză judicioasă. În acelaşi timp,este greu de crezut că volumul vânzărilor din 2008 va fi atins maidevreme de anul 2014", explică Lupuşor.

Baumit România este controlat de grupul austriac SchmidIndustrie Holding, care mai deţine pe piaţa locală Austrotherm,Wopfinger şi Wolfplastic.

Ideea extinderii la nivel local a promovat-o în primăvară şiHeimo Scheuch, directorul executiv al Wienerberger, cel mai mareproducător de cărămizi din lume. În opinia lui Scheuch, cele treifabrici pe care compania austriacă le deţine în România suntinsuficiente pentru a acoperi cererea viitoare. "Suntem deja de 12ani în România, avem trei fabrici şi vrem să ne menţinem prezenţape această piaţă pe termen lung. Vrem să creştem în România. Doartrei fabrici sunt puţine şi am achiziţionat deja terenuri pe carevom construi fabrici când cererea va reveni pe creştere", declaraîn primăvară Scheuch.

Wienerberger a intrat pe piaţa românească în 1998 şi, ulterior,în 2003 a achiziţionat de la producătorul de materiale deconstrucţii CEMA Sibiu o fabrică de cărămizi în cadrul uneitranzacţii cu o valoare totală de 9 milioane de euro.

Tranzacţia includea, pe lângă preţul pe pachetul de acţiuni, şifonduri destinate unei majorări de capital în vederea modernizăriifabricii. Austriecii de la Wienerberger au investit circa 75-80 demilioane de euro în achiziţia CEMA Sibiu şi în construirea a treifabrici la Sibiu (pe locul fostei CEMA), Gura Ocniţei (Dâmboviţa)şi Triţenii de Jos (Cluj). Anul trecut, subsidiara din România aînregistrat venituri de 36 mil. euro, în scădere cu peste 50%.

Bricolaj: BauMax deschide magazine noi

Deşi retailul a fost şi continuă să fie unul dintre cele maiatractive sectoare ale economiei româneşti pentru investitoriistrăini, austriecii au o prezenţă doar în segmentul de bricolaj -cel mai competitiv din piaţă în acest moment. BauMax, o afacere defamilie pornită în Austria, a intrat pe piaţa românească în 2006,anunţând planuri de expansiune cu 25 de magazine până în 2012 şi oţintă de 40 de unităţi pe termen lung. Retailerul şi-a făcutintrarea într-un sector în plină ascensiune şi a mizat încă de laînceput pe politica de discount în comunicarea cu clienţii, ostrategie nouă pe o piaţă care creştea în perioada 2006-2007 curitmuri de peste 20% pe an. De anul trecut, aproape toţicompetitorii săi au apelat la aceeaşi strategie pentru a-şi susţinevânzările în contextul unei scăderi a cererii cu 20-25% din cauzacrizei. Compania austriacă operează în prezent 12 magazine, dintrecare unul este amplasat în Bucureşti, iar anul trecut a raportatafaceri de 113 mil. euro şi un profit net de 2 mil. euro, cu nouăunităţi deschise. Deşi majoritatea proiectelor de expansiune de pepiaţă au rămas în stand by în acest an din cauza continuăriideclinului cererii de materiale de construcţii şi amenajări, 2010este cel mai expansiv an al retailerului BauMax la nivel localpentru că până la finele lui decembrie acesta va finalizainvestiţii totale de 50-60 mil. euro în patru magazine noi.Austriecii au investit până acum 100-150 mil. euro în retailullocal şi au ajuns în patru ani la rulaje de 113 mil. euro pe opiaţă de 2 mld. euro. Operatorul, cu circa 1.000 de angajaţi, estecondus în prezent de către Nicola Szekely, fost Country Manager alreţelei BauMax din Bulgaria care în acelaşi timp şi-a păstratvechile atribuţii. Mihaela Popescu

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO