Economia verde

Pagina verde. Ana Munteanu, OilRight: „Încercăm să atragem parteneri mai mari, internaţionali, care să ne ajute cu partea de know-how în colectarea uleiului alimentar uzat“. Uleiul care nu este potrivit pentru realizarea lumânărilor este vândut mai departe către parteneri care produc biodiesel

08.11.2023, 16:20 Autori: Alina-Elena Vasiliu , Cristina Bellu

OilRight, un proiect de economie circulară din Timişoara, transformă uleiul alimentar uzat pe care îl colectează în lumânări parfumate, prelungindu-i astfel durata de funcţionalitate.

„Este un business de economie circulară. Suntem la început de drum şi capacitatea de colectare este mult mai mică în comparaţie cu un colector care doar cu lucrul acesta de ocupă. Încercăm să atragem parteneri mai mari, interna­ţio­nali, care să ne ajute cu partea de know-how“, a spus Ana Munteanu, membru în consiliul con­sultativ OilRight, în cadrul videoconferinţei Economia verde „Going green: IMM-urile - în cursa către sustenabilitate“, organizată de Ziarul Financiar în parteneriat cu Raiffeisen Bank. Uleiul care nu este potrivit pentru realizarea lumânărilor este vândut mai departe către parteneri care produc mai departe, pe lanţ, biodiesel.

„OilRight este o întreprindere socială care a fost construită pe doi piloni. Ne adresăm persoanelor cu dizabilităţi, care reprezintă una dintre cele mai vulnerabile categorii de persoane care pot fi angajate. Ei sunt colegii noştri care lucrează în producţie, în colectare, care fac din OilRight o întreprindere socială, dar în acelaşi timp suntem şi un business de economie circulară.“

Proiectul s-a născut în Timişoara şi a pornit de la ideea că uleiul alimentar uzat nedepozitat cores­punzător afectează mediul înconju­rător.

„Astăzi am ajuns să fim o firmă colectoare auto­rizată care strânge uleiul atât de la persoane juridice, cât şi de la cele fizice, ţinând cont că 53% din uleiul alimentar uzat provine de acasă. Împreună cu alţi parteneri, încercăm să promovăm acest tip de colectare în aşa fel să ne asigurăm că procentul de colectare al uleiului de la persoanele fizice este cel puţin egal cu cel de la persoanele juridice. Ulterior, uleiul este trecut printr-un proces pentru ca el să ajungă materie primă pentru lumânări pe care le vindem pentru a ne susţine activitatea.“

OilRight este o iniţiativă inspirată dintr-un model social care există în Portugalia şi Slovenia, fiind deţinută de patru membri fondatori, toţi din Timişoara. Investiţia lor a fost de 100.000 de euro, un grant european de start-up atras prin Acceleratorul de întreprinderi sociale, sumă la care s-au adăugat 15.000 de euro din surse proprii şi încă 8.000 de euro atraşi în urma unei campanii de crowdfunding.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank