Eveniment

Accizele si norma Euro 5 scumpesc carburantii cu 5%

21.12.2008, 18:21 68

Inceputul anului viitor ar putea aduce o scumpire cu 5% a preturilor la pompa ale carburantilor din cauza majorarii accizelor, precum si a introducerii noilor standarde (Euro 5) in ceea ce priveste continutul de sulf al benzinei si motorinei comercializate de catre companiile petroliere.

Astfel, de la inceputul anului acciza la benzina va ajunge la 436 de euro pe tona de la un nivel de 425 de euro din prezent, in timp ce acciza la motorina va fi 336 de euro pe tona fata de 325 de euro, in conditiile unei cresteri de circa 11% a cursului de schimb utilizat la calcul. Astfel, cursul leu/euro luat in calcul in vederea stabilirii accizei in 2008 este de 3,35 lei pe euro, in timp ce cursul utilizat pentru calculul accizei in 2009 este de 3,73 lei pe euro.
Acciza are o pondere de circa 35% in pretul benzinei si de circa 26% in cel al motorinei.
Tot de la inceputul anului viitor devin obligatorii strandardele Euro 5 in ceea ce priveste comercializarea carburantilor, cu un continut mai redus de sulf, ceea ce implica anumite investitii pe partea de rafinare care trebuie recuperate mai departe prin pretul de vanzare al produselor petroliere. Incepand cu prima zi a anului viitor, companiile petroliere sunt obligate sa retraga de la comercializare carburantii Euro 4.
Inlocuirea standardelor Euro 4 cu standardele Euro 5 este obligatorie potrivit normelor europene. Deja unele tari precum Austria sau Ungaria au adoptat aceste standarde obligatorii pentru toate tarile membre ale Uniunii Europene.
Aceasta scumpire a carburantilor intervine in contextul in care in ultimele luni preturile la benzina si motorina au scazut in mod constant ca urmare a caderii valorii barilului de petrol pe pietele internationale.
"Diferenta de cotatie este in prezent de circa 20 de dolari intre cele doua standarde privind produsele petroliere, respectiv Euro 4 si Euro 5. In urma cu ceva vreme aceasta fluctuatie era de circa 5-7 dolari, dar in ultima vreme diferenta s-a majorat. Impreuna cu impactul pe care il va avea acciza, preturile la pompa ar putea creste cu cel mult 5%-6%. Nu cred ca putem vorbi deocamdata de un impact concret asupra cererii pentru ca oricum in primele zile din ianuarie vanzarile de carburant sunt printre cele mai reduse", a declarat Andrei Chirilescu, directorul general adjunct al Lukoil Romania, unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata locala, cu o cota de 25% din piata. Lukoil detine si unitatea de rafinare Petrotel-Lukoil.
"Producatorii interni declara ca sunt pregatiti sa introduca de la 1 ianuarie noul standard, atat in depozite, cat si la statiile de distributie, asa cum perevede legislatia. Este posibil ca investitiile facute in modernizarea productiei sa fie amortizate prin cresterea pretului", au declarat reprezentantii MOL Romania, compania prezenta pe piata locala doar pe segmentul de retail de carburanti, neavand in portofoliu si o unitate de rafinare.
In cazul filialei locale a grupului petrolier ungar MOL, prevederea legata de introducerea Euro 5 nu va duce la diminuarea numarului de produse comercializate prin intermediul retelei de benzinarii.
"Potrivit specialistilor, introducerea unor standarde noi pe piata petroliera este deosebit de importanta pentru industria de rafinare, intrucat jucatorii de pe aceasta piata vor fi nevoiti sa investeasca in echipamente, mai ales in capacitatile de desulfurare, incepand cu anii urmatori pentru a se alinia cerintelor comunitare", explica reprezentantii MOL Romania.
Potrivit acestora, impactul introducerii noilor standarde pentru carburanti asupra cererii este destul de greu de stabilit, acesata fiind dependenta in special de conditiile macroeconomice.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO