În Europa, teama că noul preşedinte al Statelor Unite, de acum cel mai puternic politician din lume, va dezlănţui protecţionismul şi va ridica bariere în calea comerţului macină companiile nemţeşti. „Nu putem decât spera că Trump nu-şi respectă promisiunile“, spune pentru Financial Times Thilo Brodtmann, directorul general al asociaţiei producătorilor de maşini-unelte VDMA.
Producători auto germani şi-au construit fabrici în Mexic de unde pot deocamdată exporta pe piaţa americană fără taxe vamale. Trump a promis că va restricţiona astfel de importuri pentru a proteja locurile de muncă de pe piaţa locală.
În ceea ce priveşte Europa Centrală în „Era Trump“, unii analişti se aşteaptă la o concurenţă crâncenă pentru investitori şi locuri de muncă între această regiune şi SUA şi între ţările din regiune. Trump şi, spre exemplu, premierul Ungariei Viktor Orban au promis reduceri semnificative ale impozitelor pe venit.
„Într-o lume plină de astfel de incertitudini pur şi simplu nu va mai fi loc pentru managementul de cumetrie al companiilor de stat sau pentru înlăturarea a milioane de cetăţeni educaţi, creativi pentru că sunt „inamici“ incomozi din punct de vedere politic“, spune Maciej Kisilowski, profesor la Universitatea Central-Europeană.
În ceea ce-i priveşte pe oamenii de afaceri români, unii dintre ei cred că şi România are nevoie de un Trump, un om prosper, care a ştiut să facă bani, după cum îl descrie Valer Blidar, proprietarul Astra Vagoane Călători .