Eveniment

Bechtel a demarat procesul de clarificare a situatiei arheologice pentru terenurile autostrazii Transilvania

16.09.2004, 00:00 32



Saptamana aceasta Bechtel a angajat peste 30 de arheologi clujeni pentru coordonarea echipelor de muncitori implicate in planurile arheologice. Constructorul Autostrazii Transilvania, firma americana Bechtel, a angajat Institutul de Arheologie din Cluj pentru realizarea lucrarilor de eliberare de sarcina istorica pe traseul autostrazii Brasov-Bors.



DeocamdatA, Institutul de Arheologie din Cluj este singurul contractor direct al firmei americane, restul firmelor cu care compania lucreaza fiind doar subcontractori.



Scopul principal al contractului este realizarea de sapaturi arheologice necesare pentru inceperea lucrarilor la sectiunea 2 a autostrazii.



In acest moment, intre Targu-Mures si Cluj-Napoca, lucrarile la autostrada sunt inca in stadiul construirii santierelor si a decopertarii portiunilor de teren pe unde vor fi construite cele patru benzi ale autostrazii. Institutul de Arheologie din Cluj a inceput lucrarile la 1 august si opera cu noua echipe de 60 de muncitori.



"Avem 20 de specialisti si 25 de studenti care lucreaza pe o portiune de 8,5 kilometri", a declarat pentru ZF Transilvania Sorin Cocis, coordonatorul proiectului din partea Institutului de Arheologie.



Incepand de saptamana aceasta si Muzeul National de Istorie are cinci echipe implicate in activitatea de degrevare a solului pe tronsonul 2 al autostrazii Brasov-Bors, cu efective ce depasesc 100 de persoane.



Dupa implicarea Muzeului National de Istorie, efectivul persoanelor implicate in proiectul arheologic al Autostrazii Transilvania depasise 200 de angajati.



"Contractul direct cu firma americana inseamna un ajutor masiv din partea lor, pe langa contractul propriu-zis. Noi nu trebuie sa folosim banii din contract pentru partea tehnica. Bechtel ne asigura utilaje si ne ofera echipamente de protectie care ar fi insemnat costuri suplimentare pentru institut", a mai precizat Cocis.



Echipele de arheologi ale Institutului National de Arheologie din Cluj au realizat pana in prezent ridicari topografice pe o suprafata de 7.360 de metri in Proiectul Autostrada Transilvania.



Cercetatorii clujeni lucreaza pe o lungime de 3.500 de metri liniari de aliniament si pe o suprafata de aproximativ 300 de metri patrati de zone de depozitare.



"Au existat unele intarzieri datorate problemelor cu care s-au confruntat arheologii pe teren, dar am incercat sa facilitam accesul acestora chiar pe zonele neexpropriate ", a declarat Drew Slaton, community relation manager pentru Sectiunea 2 a Proiectului Autostrada Transilvania.



Tronsonul vizat cuprinde portiunea de drum dintre localitatile Savadisla si Valisoara. O echipa lucreaza la baza Bechtel din zona Valisoara, la kilometrul 37, o alta echipa activeaza la kilometrul 38-39, iar alte doua echipe actioneaza in zona Vlaha, de la kilometrul 43 la 45.



Baza Bechtel de la Valisoara va produce in principal piloni pentru viaducte si apeducte si va realiza lucrari de turnare in beton.



"Problema cea mai mare este faptul ca statul roman nu a despagubit inca proprietarii, iar noi apelam la bunavointa localnicilor pentru buna desfasurare a lucrului", a declarat pentru ZF Transilvania Florin Gogaltan, arheolog la situl din Vlaha.



Saptamana trecuta, pe tronsonul din Cluj al autostrazii, arheologii au facut in comuna clujeana Vlaha o descoperire surprinzatoare, identificand o serie de obiecte de cult arhaice.



Obiectele ceramice antropomorfe, descoperite in locul numit Pad, au fost declarate drept unicate de catre arheologul clujean Florin Gogaltan.



"Este o descoperire insolita pentru spatiul transilvan si cel carpatic. As putea spune unicat, chiar in Europa, avand in vedere ca pentru aceasta perioada istorica, de bronz tarziu, nu se cunosc astfel de reprezentari antropomorfe. Mai ales ca apartin unei culturi arhelogice despre care stim prea putin, despre cum traiau oamenii, ce case aveau, despre viata si obiceiurile lor", a spus Florin Gogaltan.



Insolita descoperire constituie una dintre problemele cu care s-a confruntat si se va confrunta constructorul american, acuzat de la bun inceput ca proiectul ignora realitatile arheologice si ecologice de pe teren. transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO