Eveniment

Berceanu a decis ca are bani: face linie de metrou de 1 mld. € catre Otopeni. Orban spunea ca e prea scump. Cine are dreptate?

05.07.2009, 19:12 32

Radu Berceanu, ministrul transporturilor si infrastructurii, a incheiat negocierile finale pentru contractarea unui imprumut de 300 mil. euro de la Banca Japoniei pentru Cooperare Internationala (JBIC) pentru constructia tronsonului de metrou Piata Victoriei-Aeroportul Otopeni, insa nu a semnat inca acordul.

Transporturile au prins astfel „ultimul tren", JBIC oferind ultimul imprumut de acest gen catre Romania, pe care nu o mai considera piata emergenta.

Ministrul Radu Berceanu arata astfel ca guvernul a decis ca are suficienti bani , adica 1 mld. euro pentru linia de metrou catre Otopeni, in conditiile in care Ludovic Orban, fostul ministru al transporturilor, propunea o conexiune feroviara de 250 mil. euro.

Guvernul a semnat in urma cu doua luni un memorandum prin care a aprobat indicatorii tehnico-economici ai proiectului de realizare a liniei de metrou Victoriei-Otopeni, in valoare de circa un miliard de euro, dupa ce Primaria Capitalei a renuntat printr-o hotarare a Consiliului General in martie la acest proiect.

Liniile Piata Victoriei-Otopeni si Drumul Taberei-Universitate reprezinta prioritati absolute pentru perioada urmatoare in dezvoltarea retelei de transport subteran, potrivit premierului Emil Boc. Imprumutul de la JBIC va fi facut pe o perioada de 25 de ani, la o dobanda de 1,7% si va avea o garantie de 7 ani.

„Guvernul va semna in curand un nou memorandum prin care isi exprima intentia de a continua proiectul de constructie a liniei subterane de metrou Piata-Victoriei- Otopeni, dupa ce va semna acordul cu JBIC. Cel mai probabil constructia tronsonului va incepe anul viitor si se va intinde pe o perioada de 5-7 ani", afirma Gheorghe Udriste, directorul general al Metrorex.

Linia de metrou, integral subterana, va avea o lungime de 15,79 km, 19 statii si un depou. Noua linie va fi operata cu 21 de trenuri cu cate sase vagoane.

Ludovic Orban, fostul ministru al transporturilor, afirma anul trecut ca varianta de construire a unei linii subterane de metrou pana la Otopeni este prea scumpa si propunea constructia unei linii de metrou usor in continuarea liniei de cale ferata care exista deja pe ruta Chitila-Mogosoaia.

Costul liniei de metrou usor era estimat la circa 250 mil. euro. Orban nu a putut fi contactat pana la inchiderea editiei pentru detalii.

„Lipsa de spatiu la suprafata a determinat realizarea unei linii de metrou complet subterana. In plus, aceasta linie va deservi si zona urbana din nordul Capitalei, in locatii precum bulevardul Mihalache, 1 Mai, Piata Presei Libere, Baneasa", explica Udriste, care explica ca in prezent sunt dezbatute doua trasee posibile, unul pe la Poligrafiei si altul prin zona Domenii.

 

Merita un miliard de euro?

  • Linia de metrou Victoriei-Otopeni, integral subterana, va avea o lungime de 15,79 km, 19 statii si un depou.
  • Va fi operata cu 21 de trenuri cu cate sase vagoane.
  • Imprumutul de 300 mil. euro de la JBIC va fi facut pe o perioada de 25 de ani, la o dobanda de 1,7%.
  • Statiile ar putea fi Piata Victoriei, Bulevardul Ion Mihalache, Bulevardul Expozitiei, Piata Presei Libere, DN1, Aeroportul Aurel Vlaicu Baneasa si Aeroportul „Henri Coanda" Otopeni.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO