Eveniment

Biletele de avion şi vacanţele în străinătate, exprimate în euro

Autor: Mirabela Tiron

01.12.2014, 00:02 54

Companiile aeriene care operează din România îşi vând biletele de avion în euro, cum tot în euro îşi vând şi agenţiile de turism sejururile externe, deşi românii încasează salariul în lei. Dacă la Tarom preţul biletelor de avion este afişat în euro unei persoane care încearcă să îşi facă rezervarea din România, la LOT Polish Airlines, compania naţională a Poloniei, tarifele sunt exprimate în zloţi polonezi pentru cei care îşi fac rezervarea din Polonia.

„Vacanţele din România le vindem în lei, iar ofertele pentru vacanţe în străinătate le exprimăm în euro, dar încasăm fie în lei, fie în euro. Plata biletelor de avion către companiile aeriene o facem în euro, mai puţin către Tarom, unde plătim în lei“, spune Lucian Boronea, directorul general al agenţiei de turism Accent Travel&Events. El spune că dacă tarifele la biletele de avion ar apărea în lei în sistemele de rezervări, atunci şi exprimarea ofertei s-ar putea face în lei. „Din câte ştiu, în Polonia şi Ungaria biletele şi ofertele de vacanţe sunt afişate în moneda naţională, turistul aşa şi plăteşte de altfel“, a spus el.

Un alt jucător din turism, Aurel Pavel, şeful agenţiei de turism J’Info Tours, spune că pentru vacanţele în străinătate agenţiile de turism au de făcut plăţi în euro, de aceea promovează preţul pachetelor în euro.

„La compania aeriană plătim biletul în euro, la cazare în străinătate tot în euro. Dacă cineva îşi rezervă cazare la Viena de la noi peste două luni, la ce curs să stabilesc eu tariful în lei? Că plata către hotel poate o fac mai târziu.“ El mai spune că dacă agenţiile ar fi obligate să încaseze în lei, crede că şi comisioanele băncilor ar creşte, „cred că ar creşte costurile artificial şi am îmbogăţi băncile“, a spus el.

Moneda în care se exprimă tarifele în transportul aerian de pasageri se aprobă în cadrul IATA (Asociaţia Internaţională a Transportului Aerian), în baza unei analize a stabilităţii monedei locale şi prin votul companiilor membre, potrivit datelor din piaţă. „Avem costuri în dolari cu combustibilul şi în euro cu taxele aeroportuare în străinătate sau cu mentenanţa, de aceea exprimăm preţurile biletelor în euro. Este cumva o facilitate a faptului că activăm pe o  piaţă internaţională“, a spus Christian Heinzmann, directorul general  privat al companiei aeriene de stat Tarom, care transportă anual circa 2,1 milioane de pasageri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24