Eveniment

Ce spun oamenii de afaceri despre Paştele din 2011

Cu ocazia Paştelui, românii au cheltuit pe ouă circa 13,5 milioane de euro, având în vedere un preţ mediu de 7-8 lei pentru o casoletă de zece ouă

Ce spun oamenii de afaceri despre Paştele din 2011: Parcă a fost un pic-un pic mai bine decât în 2010

Autor: Gabriel Razi, Ioana David, Ştefan Vrabie

25.04.2011, 23:57 129

Aproximativ 100.000 de ro­mâni au plecat în acest an înminivacanţa de Paşte, cu 30% mai mult ca anul trecut, apreciazăconsultanţii în turism. Circa o cincime din turiştii români aupreferat să petreacă paştele în Bulgaria sau Grecia.

"Românii nu au dat foarte mulţi bani pe vacanţa de Paşte dinacest an. Au preferat turismul rural sau vacanţa în Bulgaria pentrucă este ieftină", spune Traian Bădulescu, consultant înturism.

Circa 20.000 de români au fost în străinătate de Paşte, încreştere de la 15.000 anul trecut, conform estimărilor luiBădulescu.

Turiştii români au cheltuit în medie 100 de euro/persoană pentruun miniconcediu în Bulgaria, în timp ce vacanţa în Grecia a costat100 euro - 250 euro. Cei care au ales pensiunile agroturistice auplătit între 500 şi 700 de lei, iar cei care au mers în staţiunilede pe Valea Prahovei au plătit circa 150 de euro pentru weekendulde Paşte.

Cei 80.000 de turişti români care au petrecut vacanţa de Paşteîn pensiunile sau hotelurile din ţară au plătit aproximativ 10milioane de euro pentru pachetele turistice, potrivit calculelor ZFcare iau în considerare un preţ mediu de 120 de euro pentrusejur.

Cristina Pleşcariu, reprezentanta Ho­telului Sighişoara dinSighişoara, spune că gradul de ocupare din weekend-ul trecut s-aapropiat de 100%. "Aproape toate camerele sunt ocupate, mai suntuna sau două camere libere. Turiştii au stat 2 sau 3 nopţi, devineri până luni", explică ea.

Românii care au ales Bulgaria, Grecia, Israel sau capitaleleeuropene au cheltuit circa 3 milioane de euro, potrivit calculelorZF, care iau în considerare un cost mediu de 150 de euro pevacanţă.

"Preţurile vacanţelor din Grecia şi Bulgaria au fost mai mici înacest an, în timp ce destinaţii ca Israel sau city break-urile încapitalele din Europa au fost mai scumpe ca urmare a cererii mari",explică Traian Bădulescu.

Cu 20% mai puţini români de Paşte în restaurantele dinBucureşti

Românii care nu au plecat în vacanţă de Paşte au preferat săpetreacă sărbătorile acasă, tendinţă resimţită şi de restauranteledin Bucureşti, care au avut cu o cincime mai puţini clienţiweekend-ul trecut.

"Am avut deschis de Paşte, dar nu şi terasa, numărul celor careau venit la restaurant a fost cu 20% mai mic ca anul trecut, atâtca număr de clienţi, cât şi ca nivel al vânzărilor", spune CătălinJianu, manager al restaurantului Burebista.

Şi restaurantele din Centrul Vechi au avut o scădere similară anumărului de clienţi. Andreea Mihai, reprezentanta res­tau­rantuluiLa Historia, spune că scăderea se datorează faptului că mulţibucureşteni au fost plecaţi din oraş.

"A fost mai slab cu 20% faţă de un weekend obişnuit. Totuşi ceicare au ieşit în oraş de Paşte au consumat mai mult", explicăAndreea Mihai.

Importuri de ouă la preţuri de dumping

Românii au cumpărat 80 de milioane de ouă în această perioadă,conform calculelor ZF, care iau în considerare un consum mediu dezece ouă pentru fiecare familie din Ro­mânia. Astfel cu ocaziaPaştelui, românii au cheltuit pe ouă circa 13,5 milioane de euro,având în vedere un preţ mediu de 7-8 lei pentru o casoletă de zeceouă.

"În mod normal vânzările cresc în perioada Paştelui, dar anulacesta este diferit faţă de cel precedent. Importurile au apăsat pepreţ, ouăle vin din import cu preţuri nefiresc de mici, caredescurajează industria internă", spune George Horoi, preşedinte alAgricola Bacău, al doilea mare jucător de pe piaţa locală a cărniide pasăre, cu afaceri şi în producţia de ouă de consum.

Preşedintele Agricola Bacău, companie care produce lunar circa6-7 milioane de ouă, spune că anul trecut în perioada Paştelui unou se vindea cu circa 0,34 lei, în timp ce acum preţurile sunt lajumătate, la valoarea de 0,15-0,17 lei/ou.

Pe piaţa vinului vânzările au fost un pic maibune

Daniel Negrescu, brand manager al Murfatlar, unul dintre cei maimari producători locali de vin, spune că săptămâna trecută a"simţit" că vânzările companiei pe care o reprezintă au fost maibune decât anul trecut. La nivel de piaţă, se aşteaptă carezultatele să fie de asemenea mai bune dacă se ţine cont de faptulcă anul trecut Paştele a picat mai devreme (astfel încât oamenii nuerau tentaţi să cheltuiască după ce abia trecuseră de Crăciun).

"Pentru noi primul trimestru al anului a fost mai bun şi neaşteptăm ca şi de Paşte să fie mai bun. Vom avea datele finalepeste o săptămână", a explicat Negrescu.

Piaţa vinului se ridică anual la 350 mil. euro, iar în perioadaPaştelui se rulează în jur de 10% din vânzări, astfel încâtconsumul poate să fie estimat la 35 mil. euro. Cu toate acestea,pentru producătorii de vin cea mai bună perioadă a anului rămâneCrăciunul.

Vânzările de băuturi alcoolice au stagnat

Paştele nu a adus nimic "spectaculos" pe piaţa băuturiloralcoolice, acolo unde Tudor Furir, directorul general al PernodRicard România, spune că vânzările au fost la nivelul anuluitrecut.

"Nu s-a întâmplat nimic spectaculos, dar nici nu ne aşteptam. Amers bine retailul modern şi mai prost HoReCa (hoteluri şirestaurante) şi retailul tradiţional. Contrar tuturor prognozelorlucrurile nu s-au îmbu­năţăţit şi suntem încă în recesiune", a spusFurir.

Perioada Paştelui generează 12-14% din vânzările anuale alecompaniei, care anul trecut s-au ridicat la 25 mil. euro.

"Nu cred că la nivelul întregului an, consumul îşi va reveni înmod sesizabil. Preţul este în continuare rege. Majoritateaproduselor se vând în promoţie. Volumele nu scad, însă am un semnde întrebare în ceea ce priveşte stabilitatea companiilor.Profiturile vor fi sub asediu", este de părere Furir.

Marii producători din industria de panificaţie vând circa30%-40% din producţia anuală de cozonaci în perioada Paştelui,conform datelor anterioare.

În România se vând circa 7,5 milioane - 8 milioane de cozonaci,conform estimărilor ZF. De Paşte sau de Crăciun o cofetărie mediede 50 mp vindea circa 2.500 - 3.000 de cozonaci la 8 lei bucata.După criză, proprietarul unei asemenea cofetării spune că vânzărileau scăzut până la 1.000 de bucăţi. Aceasta înseamnă că în săptămânaanterioară Paştelui o cofetărie are vânzări de cozonaci de circa20.000-25.000 lei. Despre 2011 un proprietar de 11 cofetării spunecă în oraşe mici vânzările au fost "mai slabe" decât în 2010, ceeace înseamnă o scădere de circa 10%-15%.

Mai mulţi clienţi pe site-urile de comerţonline

Numărul de clienţi unici de pe site-urile operatorilor detelefonie mobilă Orange şi Vodafone, care au integrate şi magazineonline, dar şi de pe unele pagini web care oferă comparaţii întrepreţurile practicate de diferite magazine au crescut în medie cu20% în săptămâna care a precedat Paştele (18-23 aprilie) faţă deaceeaşi perioadă a anului trecut (29 martie - 3 aprilie), aratădatele din Studiul de Audienţă şi Trafic Internet (SATI).

Site-ul Orange, cel mai mare operator de telefonie mobilă dinRomânia, a înregistrat, spre exemplu, în perioada 18-23 apriliepeste 313.000 de vizitatori unici, în creştere cu aproape 20% faţăde anul precedent. Vârful de trafic pentru pagina web a Orange afost atins luni, 18 aprilie, zi în care site-ul a avut 58.184clienţi unici.

Vodafone, numărul doi pe piaţa locală de comunicaţii mobile, aînregistrat 206.966 clienţi unici în acelaşi interval, în creşterecu aproape 30% faţă de săptămâna care a precedat Paştele în anul2010.

Romtelecom, cel mai mare operator de telefonie fixă, aînregistrat în perioada 18-23 aprilie 126.847 clienţi unici. Dateleprivind traficul Romtelecom nu erau monitorizate de SATI înperioada martie-aprilie 2010.

Site-ul allshops.ro, care listează preţuri din diferite magazinepentru mai multe tipuri de produse, şi-a mărit traficul cu aproape150%, la aproape 100.000 de clienţi unici, conform datelor SATI,furnizate de Biroul Român de Audit al Tirajelor (BRAT).

Comparatorul de preţuri disponibil la adresa price.ro aînregistrat un număr mai mic de vizitatori unici în raport cuaceeaşi perioadă a anului trecut. Pagina web a avut o scădere de9,13 procente, cu 17.129 de vizitatori mai puţin decât 187.559 câta avut anul trecut în perioada 29 martie 3 aprilie. Ziua cu cel maimare număr de vizitatori înregistraţi a fost 18 aprilie, cu 35.407,mai puţin faţă de 29 martie 2010 când numărul de utilizatori unicia fost de 38.028, conform SATI.

Pe de altă parte, conform datelor trafic.ro, un serviciu demonitorizare a audienţei pe internet, site-ul de licitaţii onlineokazii.ro a înregistrat în perioada 18-23 aprilie un număr de961.297 clienţi unici, în timp ce site-ul retailerului deelectronice, IT&C şi electrocasnice Domo a avut 130.640 deutilizatori unici. Trafic.ro nu afişează datele privind traficulînregistrat în urmă cu un an.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels