Eveniment

CFR Călători merge numai în jos: -13% pasageri

20.07.2010, 23:06 21

Compania feroviară de stat CFR Călători a vândut cu 13% maipuţine bilete de tren în primele cinci luni ale acestui an faţă deperioada similară a anului trecut, pe fondul diminuării circulaţieiîntre regiuni, dar şi a concurenţei puternice din parteaoperatorilor rutieri.

"Numărul biletelor de tren vândute s-a ridicat la 25 de milioanefaţă de 28,8 milioane în primele cinci luni ale anului trecut", audeclarat oficialii companiei. Pe piaţa transportului de călători,CFR Călători este puternic concurat de companiile rutiere privatede transport de pasageri, care licitează servicii regulate detransport pe diferite regiuni. Competiţia venită de la companiilerutiere este una din cauzele care au stat la baza diminuării coteide piaţă a transportatorului feroviar de stat, ce deţine în prezento cotă de doar 27% pe toată piaţa de călători. Spre comparaţie, înGermania, transportatorul feroviar de călători nu este concurat decompaniile rutiere, având în vedere că există interdicţii deoperare pentru companiile rutiere. De asemenea, în Italia existăcâteva rute pe care nu este permisă operarea autocarelor, deoareceacele magistrale sunt deservite doar de trenuri. Gheorghe Popa,secretarul de stat pe probleme feroviare în MinisterulTransporturilor, nu a putut fi contactat de ZF pentru a explica dece în România nu există restricţii de operare pe rutele pe careactivează CFR Călători.

Afacerile companiei CFR Călători s-au diminuat cu circa 3,9% înprimele cinci luni ale anului, până la 800,3 mil. lei (190,4 mil.euro). Scăderea cifrei de afaceri vine în contextul în careoperatorul de stat a încercat anul acesta să crească traficul depasageri prin introducerea serviciului de rezervări online abiletelor de tren, dar şi prin extinderea distribuţiei în urmasemnării unor contracte cu agenţiile de turism. În ceea ce priveşteînsă preţurile practicate de CFR Călători, pe anumite rute, acesteale depăşesc pe cele ale companiilor private rutiere. Spre exemplu,pe ruta Bucureşti-Bacău (distanţa de 300 de kilometri şiaproximativ cinci ore de deplasare cu trenul) preţul unui bilet dusla tren este de 59 de lei, în timp ce la compania privată rutierăMassaro Trans preţul unui bilet este de 40 de lei.

Compania feroviară de stat mai concurează şi cu operatoriferoviari privaţi ca RegioTrans sau Servtrans, dar şi cu companiileaeriene ce operează pe rute interne (Tarom, Blue Air,Carpatair).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO