Eveniment

Cheltuielile cu mancarea se vor duce anul acesta la 20 de miliarde de euro

Cheltuielile cu mancarea se vor duce anul acesta la 20 de miliarde de euro

Retelele moderne de retail (hipermarketuri, supermarketuri, magazine de discount si unitati cash&carry) au ajuns anul trecut la o cota de piata de 37,6% din totalul vanzarilor de produse alimentare

06.03.2008, 20:13 21

Anul trecut retailul romanesc a raportat un ritm de crestere de 17,8%, la 104,4 miliarde de lei (31,3 mld. euro), potrivit unui studiu realizat de firma poloneza de consultanta si cercetare PMR.
"Dezvoltarea rapida a formatelor moderne de retail, interesul crescut din partea investitorilor straini si cresterea veniturilor consumatorilor au facut din Romania una dintre cele mai promitatoare piete de retail din Europa. Desi Romania a adoptat de cativa ani mecanismele economiei de piata, retailul este departe de a ajunge la saturatie, multe retele concurand pentru prestigiu si un loc in fruntea clasamentului", spun analistii PMR.
Cea mai rapida crestere a fost inregistrata in 2007 de segmentul produselor alimentare, cu un avans de 27,8%, la o valoare de 61,1 miliarde de lei (18,3 miliarde de euro). Anul trecut, cheltuielile pentru produsele alimentare au reprezentat peste jumatate dint total, fara a include in cosul de cumparaturi platile pentru autovehicule si carburanti.
"Aceasta situatie, care este neobisnuita pentru o economie dezvoltata, s-a datorat reducerii in importanta a produselor alimentare fabricate in gospodarie. Totodata, cresterea preturilor la alimente, ca urmare a recoltei agricole slabe, a contribuit la cresterea cheltuielilor, deoarece consumatorii nu au putut limita volumul produselor alimentare consumate", potrivit studiului.
Retelele moderne de retail (hipermarketuri, supermarketuri, magazine de discount si unitati cash&carry) au ajuns anul trecut la o cota de piata de 37,6% din totalul vanzarilor de produse alimentare, fata de o pondere de 35,5% in 2006. Pe de alta parte, magazinele traditionale au inregistrat 55,5% din vanzarile de alimente, iar pietele 6,9%, potrivit estimarilor PMR.
In cazul retelelor moderne, cel mai importat format este in continuare reprezentat de magazinele cash&carry, cu 13,3% din vanzari, urmat de hipermarketuri cu 12%. Supermarketurile au inregistrat anul trecut o cota de 9,4% din totalul vanzarilor de alimente, in timp ce magazinele de discout au ajuns la o cota de 3%.
Numarul retelelor internationale de retail a ramas acelasi fata de anul precedent. Daca in 1996 in Romania erau trei companii internationale de profil, in 2007 numarul acestora ajunsese la 20, activand atat pe segmentul produselor alimentare, cat si pe segmentul nealimentar, inclusiv bricolaj.
Potrivit firmei poloneze de consultanta si cercetare, noi retele internationale de retail vor intra pe piata romaneasca in acest an.
Reteaua de bricolaj Obi, detinuta de grupul german Tenglemann, a anuntat recent ca va deschide magazine in Romania.
In plus, retelele germane de discount Aldi si Lidl sunt pregatite pentru o intrare pe piata romaneasca, in timp ce compania portugheza Jeronimo Martins ia in calcul investitii prin intermediul diviziei de discount.
Principalele grupuri straine de retail prezente pe piata romaneasca sunt Metro, prezent pe segmentul de cash&carry si cel al hiperrmarketurilor, Carrefour - hipermarketuri si supermarketuri, Rewe - cash&carry, supermarketuri si magazine de discount, Schwarz - hipermarketuri si, in curand, magazine de discount, Louis Delhaize - hipermarketuri si magazine de discount, Delhaize Group - supermarketuri, Auchan - hipermarketuri, Tengelmann - magazine de discount si bricolaj, precum si retelele de DIY Praktiker, Bricostore, Baumax, Hornbach si Mr. Bricolage.
Companiile de retail, exceptand retelele de bricolaj, ar putea deschide in acest an 150-170 de magazine pe piata romaneasca, fata de cele peste 115 de unitati comerciale finalizate in 2007, valoarea totala a investitiilor situandu-se intre 750 de milioane euro si 900 de milioane de euro.
Suma totala a investitiilor in retail este calculata in functie de informatiile furnizate de retaileri, precum si pe baza investitiei medii in magazinele deschise de companii pana la finele anului trecut.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO