Eveniment

Comerţul cade, speranţele în privinţa consumului care să împingă în sus economia slăbesc

Comerţul cade, speranţele în privinţa consumului care să împingă în sus economia slăbesc

Foto Shutterstock

Autor: Iulian Anghel

06.10.2011, 00:02 244

Cifra de afaceri în comerţul cu amănuntul a în­re­gistrat în România, în luna august, cea mai dra­matică cădere dintre statele UE faţă de luna iulie (-3,1%) şi al doilea declin raportat la pe­rioa­da simulară a lui 2010 (-6,3%), potrivit da­telor Eurostat, în vreme ce datele Institutului Na­ţional de Statistică (INS) pot indica, de ase­me­nea, o restrângere a consumului intern (care ar trebui să fie motorul creşterii economice ală­turi de investiţii) - o cădere cu 10,5% în au­gust faţă de august 2010 a cifrei de afaceri în co­merţul cu alimente, băuturi şi tutun şi cu 2,1% a comerţului cu produse nealimentare.

Cifra de afaceri în comerţul cu amănuntul a scă­zut în 2010 cu 5,5%, după căderea dramatică de 10,4% din 2009.

Scăderea cifrei de afaceri în comerţul cu amă­nuntul indică o scădere a consumului, dar nu trebuie să ignorăm autoconsumul, mai ales într-un an agricol foarte bun. De aceea, în pe­rioa­da următoare am putea avea o uşoară creş­tere a consumului ca urmare a autoconsumului, comentează Nicolaie Chideşciuc, economis­tul-şef al ING Bank, care punctează totuşi: "Consumul are de suferit".

"Cred că, în princi­pal, este vorba despre în­credere. Despre o de­teriorare a în­crederii în evoluţia economiei."

În majoritatea ţări­lor UE consumul a scă­zut în august ca urmare a veştilor proaste din eco­nomie, dar căderea este mult mai accentuată în România.

La nivelul întregii UE, sec­to­rul retail a înre­gistrat o contracţie de 0,2% ra­portat faţă de iunie (-3,1% în România), res­pec­tiv mi­nus 0,8% faţă de august 2010 (-6,3% în România), potrivit da­te­lor furnizate ieri de Eurostat, ofi­ciul european pentru statistică.

Cu o zi înainte INS raportase că, în august, volu­mul cifrei de afaceri în comerţul cu amă­nuntul s-a diminuat faţă de aceeaşi perioadă a anu­lui trecut atât ca serie brută, cât şi ca serie ajustată, cu 4,7% şi respectiv cu 5,3%. Chideşciuc crede că până la finele anului am putea înregistra uşoare creşteri urmate de scă­deri, şi tot aşa, a ci­frei de afaceri în comer­ţul cu amănuntul, însă el punctează că în dis­cu­ţia despre ce sector ar trebui fie motorul de creş­tere economică nu trebuie să ne intereseze doar consumul, ci şi investiţiile.

Unul dintre motoarele care au scos eco­no­mia din recesiune a fost exportul, dar plecarea Nokia din România a redeschis discuţia dacă această pârghie poate însemna un sprijin adevărat pe termen lung pentru economie.

În conturile naţionale, ex­por­turile au ajuns să însemne în jur de 40% din PIB, dar nivelul de­ficitului de cont curent arată că ele se bazează foarte mult pe importuri.

Aşa stând lucrurile, Chideşciuc spune că cine îşi pune speranţe în exporturi, ca vehicul de creştere economică, greşeşte.

"Exportul nu are cum să fie motorul creşterii economice, nu cel puţin în următorii cinci zece ani. Dacă sunt gânduri de creştere economică, atunci reperul trebuie să fie consumul şi investiţiile (statului Ð n.n.), în special investiţiile. Mai ales în perioade de criză rolul statului creşte foarte mult."

Doar că, aşa cum observă economistul, consumul oscilează, iar investiţiile, chiar dacă se fac, se fac aiurea de aceea efectele în economie nu se văd.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO