Astăzi, Ziarul Financiar în parteneriat cu Servicii Premium TAX organizează la Bucureşti conferinţa „Modificările Codului fiscal: răspunsuri pentru antreprenori“, în cadrul căreia oficiali din Ministerul de Finanţe vor explica oamenilor de afaceri şi antreprenorilor cum să aplice noile prevederi fiscale şi vor clarifica prevederile legislative care dau bătăi de cap specialiştilor în fiscalitate. Spre exemplu, facilităţile fiscale pentru sectorul construcţiilor, prin care salariile angajaţilor cresc la un nivel minim de 3.000 de lei brut pe lună, iar angajatorii beneficiază de anumite scutiri de taxe reprezintă o măsură care avantajează businessul din acest domeniu. În practică însă, aplicarea acestor facilităţi ridică multe semne de întrebare în rândul specialiştilor, care nu ştiu, de exemplu, dacă se majorează salariul minim pentru salariaţii din firmele de construcţii care nu îndeplinesc condiţiile de aplicare a scutirilor. Printre speakerii din cadrul ministerului care vor vorbi în cadrul evenimentului se află Iulian Ardeleanu, director general în Ministerul Finanţelor Publice, Direcţia de Legislaţie Cod fiscal şi Reglementări vamale, Emilia Iordache, director general adjunct Ministerul Finanţelor Publice, Direcţia de Legislaţie Cod fiscal şi Reglementări vamale, Daniela Tănase, director general adjunct în Ministerul Finanţelor Publice, Direcţia de Legislaţie Cod fiscal şi Reglementări vamale, Alexandru Drăghici, vicepreşedintele Agenţiei de Administrare Fiscală, coordonator al activităţii de colectare a veniturilor bugetare, şi Mirela Călugăreanu, director general, Direcţia Regională a Finanţelor Publice Bucureşti.
Cine sunt speakerii conferinţei de fiscalitate:
Iulian Ardeleanu, director general Ministerul Finanţelor, Direcţia de Legislaţie Cod fiscal şi Reglementări vamale
Emilia Iordache, director general adjunct Ministerul Finanţelor, Direcţia de Legislaţie Cod fiscal şi Reglementări vamale
Daniela Tănase, director general adjunct Ministerul Finanţelor, Direcţia de Legislaţie Cod fiscal şi Reglementări vamale
Alexandru Drăghici, vicepreşedintele ANAF, coordonator al activităţii de colectare a veniturilor bugetare
Mirela Călugăreanu, director general, Direcţia Regională a Finanţelor Publice Bucureşti
Cristian Pârvan, secretar general al AOAR şi preşedintele Patronatulului Investitorilor Autohtoni
Dan Manolescu, preşedinte, Camera Consultanţilor Fiscali
Cristina Ştefan, asociat, exmanager coordonator al inspecţiei fiscale de stat pe raza Bucureştiului şi a judeţului Ilfov, consultant fiscal
Dr. Petronel Dobrică, asociat, ex-subsecretar de stat în Ministerul Justiţiei
Care sunt întrebările mediului de business pentru Ministerul Finanţelor:
1) Se măreşte salariul minim în construcţii chiar dacă nu se îndeplinesc condiţiile de aplicare a scutirii de impozit pe venit?
2) Se măreşte salariul minim al tuturor angajaţilor dintr-o firmă de construcţii, indiferent dacă sunt sau nu implicaţi în activităţile de construcţii?
3) De ce nu primesc facilităţi fiscale şi salariaţii din construcţii unde ponderea activităţii de construcţii este mai mică de 70%? Conform OUG nr. 114/2018, primesc facilităţi (scădere CAS la 21,25%, scutire de impozit 10% şi scutire de CASS 10%) doar acei salariaţi unde angajatorul realizează peste 80% din cifra de afaceri din activităţi de construcţii?
4) Există discuţii între Ministerul de Finanţe şi Ministerul Muncii pentru normele de aplicare a facilităţilor acordate firmelor de construcţii?
5) Cum se vor desfăşura controalele aplicate companiilor de construcţii care folosesc facilităţile?
6) De ce s-a luat decizia acordării facilităţilor doar pentru sectorul construcţiilor şi nu şi în alte sectoare? Cum s-a ajuns la această discriminare?
7) Raportat la alineatul (1) al articolului 66 din OUG nr. 114/2018, cum urmează a se aprecia/calcula 80% din cifra de afaceri totală la companiile care, pe lângă codurile CAEN enumerate la litera (a), punctul (ii), mai desfăşoară şi alte activităţi şi/sau au contracte complexe care presupun şi altceva decât activităţile CAEN enumerate la litera (a), punctul (ii)?
8) Ar trebui ca societatea-contribuabil să emită decizii interne de încadrare şi defalcare a veniturilor pe clase CAEN?
9) În acest caz, care ar fi documentul intern care ar avea autoritate sau forţă juridică, în sensul legii? Din punct de vedere contabil, veniturile nu se recunosc pe clase CAEN?
10) Cum se aplică taxa pe activele bancare?
11) Ce înseamnă active financiare?
12) Baza de calcul pentru cerinţele de capital în sistemul de Pensii Pilonul II este la nivelul contribuţiilor anuale pentru fiecare fond de pensii?
13) Ce se va întâmpla cu situaţia zilierilor?
14) Persoanele fizice care depun declaratia unică în 2019 trebuie să declare CAS-ul şi CASS-ul datorate pentru anul 2018 dacă au estimat plăţile de CAS şi CASS în declaraţia unică depusă în 2018?
15) De ce nu primesc bonificaţii în anul 2019 cei ce achită impozit pe venitul din activităţi extrasalariale, cum s-a întamplat în anul 2018?
16) Înţelegem că modul de stabilire a clasei de risc (criteriile, impactul clasificării în procedurile de administrare fiscală) nu este atacabil, însă punerea ei în aplicare este?
17) Dacă există erori în situaţia de fapt luată în considerare la stabilirea clasei de risc în situaţii individuale ori se produc erori materiale, ce cale de remediere au contribuabilii afectaţi?
18) Cum plătesc impozit proprietarii de eoliene?
19) Noua taxă percepută de la titularii de licenţe în domeniul energiei electrice în cuantum de 2% din cifra de afaceri realizată de aceştia în 2018 sau 2019?
20) Ce se întâmplă cu cei care au anul fiscal diferit de anul financiar?