Eveniment

Cum justifica Ministerul Transporturilor gradul de absorbtie a fondurilor europene de 1,9%

09.05.2010, 23:30 40

Ministerul Transporturilor nu a reusit sa atraga finantari de laUniunea Europeana in perioada 2007-2008 pentru ca Autoritatea deManagement pentru Programul Operational Sectorial Transport (POS T)din cadrul ministerului nu era auditata de Comisia Europeana si nua fost trimis niciun proiect major de infrastructura, in vedereaaprobarii, spun reprezentantii Ministerului Transporturilor intr-oprecizare cu privire la articolul "200 de milioane de euro auintrat in conturile beneficiarilor de fonduri UE de la inceputulanului. Rata de absorbtie a crescut la 8,8%", publicat in ZiarulFinanciar in data de 7 mai 2010.
In articol s-a facut mentiunea ca programul operational detransport este unul dintre programele cu cel mai scazut grad deabsorbtie, de 1,9%, raportat la alocarea din ultimii patruani.
Reprezentantii ministerului precizeaza ca POS T "se afla de fapt pepozitia a treia (dintre cele sapte programe operationale - n.red.)la rambursari de fonduri strict europene (luand in calcul exactcontributia din fondurile UE, nu si banii primiti de la bugetul destat), cu 38,71 mil. euro. Inaintea POS T se afla POS CrestereaCompetitivitatii Economice, cu 103,9 mil. euro, si ProgramulOperational Regional, cu 47,44 milioane euro". Romania are alocatade la UE suma de 4,5 mld. euro pana in 2013 pentru transporturi siinfrastructura, in anul 2009 fiind aprobate de catre ComisiaEuropeana primele rambursari de fonduri, in valoare de peste 38 demilioane de euro. "La inceputul acestui an, valoarea creditelorrambursabile aflate in derulare este de 1,96 mld. euro, la care seadauga 3,57 mld. euro contributie de la bugetul de stat pentrucofinantare", explica reprezentantii MinisteruluiTransporturilor.
Pana in prezent s-au depus la Comisia Europeana 41 de proiecte, invaloare de 3,8 miliarde de euro. Dintre acestea au fost aprobate sicontractate 20 de proiecte, insumand 1,1 miliarde de euro.
Reprezentantii ministerului spun insa ca desi exista sumedisponibile pentru finantarea proiectelor din domeniulinfrastructurii de transport, utilizarea acestora este limitata deconstrangerile bugetare actuale. "In anul 2010, pentru continuareaproiectelor ar fi fost necesara asigurarea a 1,5 miliarde de eurocredite externe, la care se adauga 638 milioane de euro cofinantarede la bugetul statului. Din pacate, in bugetul ministerului pe anul2010 avem numai 634 milioane euro din credite externe (40% dinnecesar) si 279 milioane de euro de la buget (43% dinnecesar)."
Una dintre particularitatile programului de transport este aceea canu beneficiaza de prefinantari (avansuri care ulterior vor fijustificate, nefiind cheltuieli efective in cadrul proiectelor) cumeste situatia in cazul celorlalte programe operationale. In cadrulProgramului Operational Sectorial Transporturi (POS-T), UniuneaEuropeana finanteaza 85% din valoarea eligibila a proiectului."Pentru POS T, rambursarile sunt strict bani primiti de la UE,direct de la Bruxelles. Pentru alte programe, rambursarile sunt side la bugetul de stat." Proiectele finantate cu bani europeni suntintarziate si de contestatiile depuse de constructori, dar sidescarcarea arheologica.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO