Eveniment

Cum se împart cele 9,5 mld. euro acordate infrastructurii între 2014 şi 2020

Foto Shutterstock

Foto Shutterstock

Autor: Iulian Anghel

28.03.2014, 00:03 590

Guvernul a aprobat miercuri Acordul de parteneriat 2014-2020, care stabileşte modul de utilizare a fondurilor europene, în vreme ce documentele consultative pentru viitoarele programe operaţionale sunt şi ele publicate pe site-urile ministerelor de resort (Ministerul Fondurilor Europene, Ministerul Administraţiei şi cel al Agriculturii).

Faţă de exerciţiul financiar 2007-2013, în exerciţiul 2014-2020 POS Mediu se uneşte cu POS Transporturi rezultând programul Infrastructura Mare, care va beneficia de o fi­nanţare de 9,5 mld. euro, după cum spune ministrul fondurilor europene Eugen Teodorovici. Însă aceşti 9,5 mld. euro sunt extrem de puţini – o observaţie pe care premierul Victor Ponta a făcut-o în mai multe rânduri – pentru câte planuri are România în domeniul transporturilor. Aşa stând lucrurile, în vreme ce vicepremierul Liviu Dragnea crede că-i va atrage pe chinezi în România pentru a realiza o linie de cale ferat de mare viteză, documentul privind Programul Infrastructura Mare spune că România va avea o cale ferată de mare viteză abia în 2050, iar un studiu tehnic privind aceasta va fi gata până în 2020. Prioritatea Programului Operaţional Infra­struc­tura Mare (POIM) este să-şi orienteze banii către infra­structurile de transport amplasate pe reţeaua TEN-T (reţeaua europeană), în special cea centrală. Prin ur­mare, aceasta va fi finanţată cu prioritate, ceea ce înseamnă că banii vor merge către cele două reţele auto cuprinse în TEN-T centrală  adică în autostrada Nădlac - Arad - Ti­mi­şoara - Lugoj - Sebeş -Sibiu - Piteşti - Bucureşti (centura Bu­cu­­reşti) - Constanţa şi  autostrada Nădlac - Lugoj - Drobeta-Turnu Severin - Calafat. Dacă această autostradă se vrea prelungită până la Timişoara şi apoi de la Calafat la Craiova şi Bucureşti, atunci banii trebuie să vină de la buget sau din Programul Re­gional pentru că POIM finanţează traseele aflate pe TEN-T.

Transportul feroviar care, pe o line care urmăreşte aproxi­mativ autostrada Nădlac - Constanţa se află de ase­menea pe TEN-T, pare mai văduvit la finanţare. Documentul citat vor­beşte despre realizarea  cu celeritate a coridorului feroviar ca­re să lege Portul Constanţa de punctul de trecere a frontierei Cur­tici care să fie adaptat pentru circulaţia cu 120 km/h pentru trans­portul de marfă şi cu 160 km/h pentru transportul de că­lă­tori, însă nu dă termene. Infrastructura navală de transport pe reţeaua TEN-T va fi şi ea finanţată, dar nu este foarte clar cum. Nu trebuie uitat că cei 9,5 mld. euro din pro­gramul Infra­structura Mare merg şi spre proiecte de mediu.

 

Priorităţi majore ale POIM pe infrastructura rutieră:

1. Finalizarea şi darea în exploatare a autostrăzilor aflate pe axa Nădlac - Arad – Timişoara - Lugoj – Sebeş – Sibiu – Piteşti – Bucureşti (centura Bucureşti) – Constanţa şi pentru care lucrările au fost contractate sau se află în curs de execuţie la sfârşitul anului 2015.

2. Demararea lucrărilor pentru construcţia sectorului de autostradă Sibiu – Piteşti.

3. Demararea lucrărilor/ finalizarea parţială a unor sectoare de autostradă pe următoarele axe rutiere:

  • Timisoara-Lugoj-Drobeta-Turnu Severin-Calafat-Craiova-Bucureşti cu ramificaţie de la Timişoara la Moraviţa;

  • Bucureşti-Ploieşti-Buzău-Bacău-Suceava – graniţa Ucraina (Siret) cu ramificaţie Bucureşti-Giurgiu;

  • Sebeş-Turda-Tg. Mureş-Tg Neamţ-Iaşi – graniţa Moldova (Ungheni)

  • Sibiu –Braşov-Bacău.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 28.03.2014

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO