Eveniment

Dumitru, Raiffeisen: Este necesară diversificarea exporturilor extra-UE. Exporturile trebuie să contribuie mai mult la PIB

Dumitru, Raiffeisen: Este necesară diversificarea exporturilor extra-UE. Exporturile trebuie să contribuie mai mult la PIB

Autor: Claudia Medrega

13.09.2012, 00:06 391

România trebuie să treacă la un nou model de creştere economică, echilibrat, bazat şi pe exporturi, nu doar pe consumul intern ca înainte de criză, astfel că este necesară diversificarea pieţelor de export spre ţările din afara Uniunii Europene şi creşterea competitivităţii exporturilor, spune Ionuţ Dumitru, econo­mis­tul-şef al Raiffeisen Bank.

În prezent, potenţialul exporturilor de a ajuta economia este limitat, având în vedere ponderea redusă a acestora în PIB, de circa 30%. În aceste condiţii, Dumitru susţine necesitatea ca exporturile să aibă o contribuţie mai mare la creşterea economică.

În ultimii 20 de ani s-au produs mutaţii semnificative în privinţa principalelor pieţe de export ale României. Exporturile României către ţările din Uniunea Europeană au crescut foarte mult în perioada 1991 - 2011, ponderea lor urcând de la 44,3% în 1991 la 71% în 2011, în timp ce schimburile comerciale cu ţările din fosta Uniune Sovietică s-au ajustat în aceeaşi perioadă de la 23% la 6%, după cum reiese din datele prezentate recent de Dumitru. În plus, România a pierdut ca pieţe de export ţările arabe şi ţările africane în ultimii 20 de ani, în timp ce China a ieşit din top 20 al pieţelor de export, iar SUA a coborât de pe locul 10 (2,9% din total exporturi) pe locul 15 (1,8% din total exporturi).

În a doua parte a anului 2011 şi în primele luni din acest an exporturile României au continuat să avanseze, dar s-a observat o diminuare a ritmului de creştere al acestora la nivelul partenerilor comerciali din UE în contextul tensiunilor legate de criza datoriilor suverane.

Pentru a compensa reducerea exporturilor către Uniunea Europeană se impune extinderea pieţelor de desfacere din afara Uniunii, însă procesul este de durată şi este afectat de concurenţa puternică pe costuri de producţie. Creşterea şi diversificarea exporturilor este un element important pentru construirea unui nou model de creştere economică, fiind important ca autorităţile să se concentreze pe schimburile comerciale cu ţările din exteriorul Uniunii Europene, cum ar fi Brazilia, Rusia, India şi China (ţările BRIC), ţările arabe şi ţările din Africa, spune Dumitru, care este şi preşedintele Consiliului fiscal.

"Trebuie mai multă concentrare pe exporturile spre ţările din afara Uniunii Europene - reluarea relaţiilor economice cu alte pieţe emergente (BRIC, ţările arabe şi ţările africane) prin promovarea, în schimb, a investiţiilor străine din ţările non-UE în România".

Exporturile către ţările din afara UE au început să câştige teren în a doua jumătate a anului trecut, ritmurile de creştere comparativ cu 2010 fiind în unele luni mai mari faţă de cele înregistrate de schimburile comerciale cu ţările UE, însă volumele exportate rămân net inferioare. Ponderea exporturilor extra-UE a crescut în 2011 şi în prima jumătate a anului 2012 spre 30% din total.

La sfârşitul lunii iunie 2012 exporturile către ţările din afara UE înregistrau o creştere de 3% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, la 6,4 mld. euro, în timp ce plusul exporturilor către partenerii comerciali din Uniune era de doar 0,2%, la 15,8 mld. euro.

În ceea ce priveşte creşterea competitivităţii exporturilor, Dumitru spune că balanţa salarii - productivitate trebuie ţinută foarte strâns sub control, fiind important ca productivitatea să crească mai rapid decât salariile.

Cum s-au repoziţionat pieţele de export în ultimii 20 de ani

O altă problemă legată de exporturile României este gradul mare de concentrare. Principali trei parteneri comerciali ai României, Germania, Italia şi Franţa, deţin împreună 40% din totalul exporturilor.

Germania a devenit cel mai important partener comercial extern al României, cu o pondere de 18,6% din total exporturi, aproape dublă faţă de cea existentă în urmă cu 20 de ani. Şi Italia are o pondere dublă, ajungând în 2011 la 12,8%.

Ungaria şi Bulgaria au urcat în top 20 pieţe de export până la ponderi de 5,6%, respectiv 3,6% din total exporturi, de la procente de sub 2% în 1991.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO