Eveniment

Fara antreprenori, fara branduri nationale, fara educatie, fara prudenta bugetara, nu vom moderniza economia

Mariana Gheorghe, directorul general al OMV Petrom: Mariana Gheorghe, directorul general al OMV Petrom, a declarat ca Romania poate fi modernizata si dezvoltata, dar acest lucru nu poate fi realizat fara investitii si cresterea consumului si a exporturilor. In plus, ea sustine ca Romania are inca o problema importanta. „Desi au trecut 20 de ani de capitalism, Romania inca nu a reusit sa defineasca rolul statului, respectiv ce poate acesta sa dea si sa ceara mediului privat si mediului social”, a declarat managerul celei mai mari companii locale. Ea a adaugat ca Romania are in prezent foarte multe prioritati care trebuie definite si asumate de conducerea tarii. „Integrarea in zona euro ar putea fi una dintre acestea”, a mentionat directorul general al OMV Petrom. Mariana Gheorghe a adaugat ca pentru a putea indeplini orice fel de obiective este insa nevoie de o colaborare intre mediul privat, public si social. „Trebuie sa existe o cooperare intre aceste medii astfel incat sa avem un impact pozitiv. Trebuie sa facem o strategie si abia apoi fiecare dintre cele trei medii va intelege incotro merge Romania”, a explicat ea.

Mariana Gheorghe, directorul general al OMV Petrom: Mariana Gheorghe, directorul general al OMV Petrom, a declarat ca Romania poate fi modernizata si dezvoltata, dar acest lucru nu poate fi realizat fara investitii si cresterea consumului si a exporturilor. In plus, ea sustine ca Romania are inca o problema importanta. „Desi au trecut 20 de ani de capitalism, Romania inca nu a reusit sa defineasca rolul statului, respectiv ce poate acesta sa dea si sa ceara mediului privat si mediului social”, a declarat managerul celei mai mari companii locale. Ea a adaugat ca Romania are in prezent foarte multe prioritati care trebuie definite si asumate de conducerea tarii. „Integrarea in zona euro ar putea fi una dintre acestea”, a mentionat directorul general al OMV Petrom. Mariana Gheorghe a adaugat ca pentru a putea indeplini orice fel de obiective este insa nevoie de o colaborare intre mediul privat, public si social. „Trebuie sa existe o cooperare intre aceste medii astfel incat sa avem un impact pozitiv. Trebuie sa facem o strategie si abia apoi fiecare dintre cele trei medii va intelege incotro merge Romania”, a explicat ea.

03.06.2010, 23:15 51

Managerii companiilor mediul privat si bancar, dar sireprezentanti ai statului au declarat ca pentru dezvoltareaRomaniei statul are nevoie de o strategie concreta si de realizareaunor prioritati pentru a putea creste investitiile straine sinivelul actual al exporturilor.

"Principala provocare a Romaniei este cresterea economica, ceeace inseamna ca avem nevoie de o expansiune a exporturilor, odezvoltare a investitiilor publice si de prudenta bugetara. Altfel,vorbim inutil de dezvoltarea Romaniei pe termen lung", a declaratAndreea Paul Vass, consilierul premierului Romaniei, Emil Boc, incadrul conferintei "Cei mai mari jucatori din economie.Modernizarea Romaniei", realizata de Ziarul Financiar impreuna cuCesarom - cel mai mare producator local de placi ceramice.

Christian Morath, director general al Cesarom - cel mai mareproducator local de placi ceramice (gresie si faianta), sustine cao masura care ar putea schimba aspectul Romaniei si ar contribui larevenirea economiei este impulsionarea exporturilor prinrevitalizarea brandurilor romanesti. "Nu cred ca se poate discutadespre modernizarea Romaniei fara sa discutam despre brandurileromanesti, care se identifica in constiinta romanilor cu branduriletraditionale. In acest moment nu sunt foarte multe branduriromanesti care au reusit sa se impuna in alte tari, cum este Dacia,deoarece in ultimii 20 de ani de capitalism brandurile romanesti audevenit mai putin apreciate decat brandurile internationale, iaracest lucru trebuie sa se schimbe", a declarat Christian Morath,director general al Cesarom.

Sorin Mindrutescu, directorul general al Oracle Romania sipresedintele AmCham, a adaugat ca Romania are nevoie in acestmoment de stabilirea unor prioritati. "Nu vom face insa nimic dacanu regandim procesul administratiei" , a mai spus el.

Mariana Gheorghe, directorul general al OMV Petrom - cea maimare companie locala, sustine ca prioritatile Romaniei trebuiedefinite si asumate pentru ca Romania sa poata realiza o strategie.Mai mult, ea a adaugat ca pentru atingerea acestui obiectiv trebuiesa existe o colaborare mult mai buna intre mediul privat, mediulsocial si cel public. "Trebuie sa existe o cooperare intre acestemedii astfel incat sa avem un impact pozitiv. Trebuie sa facem ostrategie si abia apoi fiecare dintre cele trei medii vor intelegeincotro merge Romania", a explicat ea.

Andreea Paul Vass, consilierul premierului, a declarat caRomania ar putea prelua modelul de dezvoltare a antreprenoriatuluifolosit de Israel, model care ar putea ajuta Romania la dezvoltareaantreprenoriatului si a educatiei, segmente deficitare inprezent.

"Sper ca antreprenorii romani, care, desi au fonduri pentruinvestitii, acum se orienteaza spre piete straine, se vor implicasi vor investi mai mult in Romania pana in 2020", a completat RaduGhetea, presedintele CEC Bank si al Asociatiei Romane aBancilor.

Managerii prezenti in cadrul seminarului organizat de ZiarulFinanciar au ridicat inclusiv problema brandului de tara, desprecare acestia sustin ca in prezent lipseste cu desavarsire.

Valentin Lazea, economist-sef al Bancii Nationale a Romaniei,afirma insa ca inainte de a vorbi de strategii, romanii trebuie saredefineasca cadrul mental pentru a schimba modul de gandire pecare Romania l-a avut pana in 2008.

"Perioada cresterilor usoare a apus. Acest model trebuieinlocuit cu un model de productie pentru piata interna, apoi cuunul pentru export", a declarat Lazea. El a completat ca populatiaar trebui de asemenea sa invete sa economiseasca in perioade decrestere economica si nu sa se indatoreze, asa cum s-a intamplat inRomania, acest sfat fiind valabil inclusiv pentru pensii.

"Nu avem nicio sansa la o pensie decenta daca ne bazam numai pestat. Trebuie sa facem investitii in fonduri private de pensii,pentru ca statul nu va avea niciodata puterea necesara sa sustinapensii mari", a completat Andreea Paul Vass. Cu toate acestea,consilierul premierului estimeaza o crestere a produsului internbrut pentru anul 2020 la 300 de miliarde de euro. "Peste zece aniPIB-ul Romaniei va creste, poate nu conform estimarilor actuale,dar va inregistra o crestere. Pe de alta parte, in aceeasi perioadava avea loc o scadere a populatiei cu aproximativ doua milioane depersoane. Daca coroboram aceste informatii cu faptul ca avem opopulatie majoritar imbatranita, pregatiti-va sa munciti maimult!", a anuntat Mihai Ghyka, directorul general alBergenbier.

Cum ar putea arata economia in 2020

  • PIB-ul Romaniei va reprezenta minimum 75% din media statelorUniunii Europene
  • Populatia Romaniei se va diminua cu aproximativ doua milioanede persoane
  • Agricultura va deveni un pion important in economie
  • Romania va accesa majoritatea fondurilor acordate de UniuneaEuropeana

Masuri necesare pentru modernizareaRomaniei

  • Dezvoltarea brandului de tara
  • Cresterea investitiilor straine
  • Impulsionarea exporturilor de branduri romanesti
  • Cooperarare intre mediul privat, social si public
  • Dezvoltarea anteprenoriatului si a educatiei
  • Regandirea procesului de administratie
  • Redefinirea cadrului mental

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels