Eveniment

Guvernul a dat undă verde pentru timbrul de mediu. Taxa intră în vigoare de la jumătatea lunii martie. Scădere de 90% a taxei pentru motoarele non-Euro

Guvernul a dat undă verde pentru timbrul de mediu. Taxa intră în vigoare de la jumătatea lunii martie. Scădere de 90% a taxei pentru motoarele non-Euro

Timbrul va fi plătit o singură dată la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere, dar nu şi în cazul tranzacţiilor civile (moştenire sau partaj). Cei care au plătit actuala taxă de poluare nu vor mai plăti timbrul de mediu. Foto: Shutterstock

Autor: Gabriel Razi, Ovidiu Bărbulescu

20.02.2013, 00:05 994

Guvernul a avizat ieri introducerea timbrului de mediu care va înlocui actuala taxă auto, aceasta urmând să fie percepută la înmatricularea maşinilor din data de 15 martie. Formula de calcul a "noii taxe auto" va duce la o creştere cu circa 10% a sumelor de plată pentru maşinile Euro 3 şi Euro 4 şi la o scădere cuprinsă între 60% şi 90% pentru maşinile non-Euro, Euro 1 şi Euro 2.

"Timbrul de mediu completează principiul că poluatorul plăteşte. Pe piaţă s-ar fi înregistrat un blocaj la vânzarea autoturismelor vechi. Această taxă ţine cont de elementul de depreciere, de perioada mai scurtă de viaţă decât în cazul autoturismelor noi", a declarat ieri Rovana Plumb, ministrul mediului, în cadrul unei conferinţe la Palatul Victoria.

Noua formă a "taxei auto" impactează direct asupra pieţei de autoturisme second-hand şi reprezintă o mişcare de relaxare fiscală în cazul înmatriculării de maşini vechi.

Vârsta medie a unui autoturism din parcul auto local este în scădere având în vedere că în ultimii şase ani acest indicator a crescut de la 11,2 ani la 13 ani, potrivit calculelor ZF, făcute pe baza datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). În acelaşi interval ponderea maşinilor mai noi de doi ani s-a redus de nouă ori, ajungând la numai 3% în 2012. Îmbătrânirea parcului auto conduce la creşterea poluă­rii, dar afectează şi businessurile service-urilor oficiale şi ale importatorilor auto.

Cuantumul taxei va rămâne la acelaşi nivel în cazul maşinilor Euro 5, în timp ce pentru maşinile Euro 6 şi maşinile electrice nu va fi plătită nicio taxă de mediu.

Ministrul Rovana Plumb a anunţat ieri că taxa va fi calculată diferenţiat pentru maşinile cu motoare pe benzină şi pentru cele cu motoare diesel. "Pentru motoarele Euro 5 nu există diferenţe între benzină şi motorină pentru că nu sunt nici diferenţe importante privind emisiile."

În cazul achiziţiei de maşini electrice, ministrul a anunţat că proprietarii ar urma să primească un tichet "verde" în valoare de 12.000 lei. "Tichetul va putea fi folosit de cei care achiziţionează astfel de maşini. Va fi valabil doar în cazul maşinilor electrice. Hibridele sunt încă poluante. Acest tichet se acordă doar pentru tehnologiile curate 100%."

Timbrul de mediu va fi calculat în principal în funcţie de emisia de CO2, luată în calcul în întregime pentru timbru faţă de 30% de legea în vigoare, înscrisă în cartea de identitate a maşinii sau documentele de omologare.

Timbrul va fi plătit o singură dată la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere, dar nu şi în cazul tranzacţiilor civile (moştenire sau partaj). Cei care au plătit actuala taxă de poluare nu vor mai plăti timbrul de mediu.

Modificările aduse "taxei auto" sunt argumentate de guvern prin faptul că actuala formă avea valori disproporţionat de mari pentru anumite zone de poluare, care nu ţineau cont de puterea de cumpărare a românilor.

Alte argumente ale guvernului sunt că actuala taxă era discriminatorie şi atrăgea ameninţări cu infringementul din partea UE.

Prin aplicarea timbrului de mediu, Fondul de Mediu este estimat să crească faţă de 2012 cu 100 milioane de lei, dacă românii vor cumpără aceleaşi tipuri de maşini.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO