Guvernul a decis, prin memorandum, crearea Consiliului Naţional de Competitivitate, o structură care să realizeze o nouă strategie pentru sectorul economic, de data aceasta în domeniul competitivităţii.
Consiliului Naţional pentru Competitivitate se doreşte a fi însă un adevărat think tank bazat pe un parteneriat public-privat al cărui scop principal va fi elaborarea Strategiei Naţionale de Competitivitate până în 2020.
De exemplu, în cel mai recent raport global al competitivităţii, România a ieşit pe locul 77 din 142 de ţări evaluate, clasându-se pe locul 26 din UE, înaintea Greciei. Dacă printre punctele tari se numără nivelul scăzut al taxelor vamale, costurile mici de concediere sau rata ridicată de şcolarizare, România pierde la capitolele transparenţă, infrastructură rutieră şi portuară sau la gradul de impozitare.
"Ne dorim realizarea unui forum public de dezbatere care va fi găzduit de site-ul Guvernului. Mâine (azi - n.red.) vom avea prima întâlnire şi vom încerca să ne întâlnim o dată pe săptămână. Este un proiect la care lucrăm de cinci ani şi acum el a fost aprobat. El a fost discutat, inclus în programul de guvernare şi acum aprobat", a spus Andreea Paul Vass, consilier de stat al primului-ministru.
Din structura acestui Consiliu vor face parte instituţii centrale, experţi din mediul academic şi universitar, precum şi reprezentanţi ai marilor companii printre care se numără Dacia, OMV Petrom, BCR, ArcelorMittal Galaţi sau Rompetrol Rafinare. Astfel, Consiliul va fi format din 20 de decidenţi din instituţiile centrale, experţi din cele mai competitive 12 universităţi, precum şi 40 de reprezentanţi ai companiilor care sunt cele mai mari angajatoare şi contributoare la bugetul de stat.
"Mai întâi trebuie să discutăm şi apoi vă vom putea spune care sunt liniile principale pe care se va concentra această strategie. Când vom ajunge la un acord comun, atunci vom elabora şi această strategie", a precizat Vass.
Una dintre explicaţiile pentru înfiinţarea acestui Consiliu este faptul că România nu dispunea până la acest moment de un organism public specializat în problemele competitivităţii, ci de o multitudine de consilii interministeriale, instituţii şi strategii disparate, fără un impact puternic în economie.
Printre ţările care au astfel de organisme se numără SUA, Grecia, Slovenia, Cehia, Japonia şi Emiratele Arabe Unite.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels