Eveniment

Guvernul trimite inca o scrisoare la Comisia Europeana cu noua taxa auto

21.02.2008, 18:26 16

Guvernul a decis ieri sa trimita Comisiei Europene o noua scrisoare privind taxa de poluare auto, in care va fi prezentata o alta formula de calcul a taxei, corelata cu emisiile de carbon, au declarat surse guvernamentale.
"Va fi trimis un document continand noile principii de calcul a taxei auto", au afirmat sursele citate.
Totodata, Executivul a aprobat un memorandum prin care redefineste modalitatea de calcul a taxei de poluare auto.
Surse oficiale au declarat ca prin memorandum au fost stabilite criteriile de diferentiere a taxei, fiind preluate cerintele Comisiei Europene si introdusa taxarea pe baza emisiilor de CO2 la autovehiculele Euro 4, intrucat acestea sunt singurele masini care au inscrise in documentele de identificare emisiile de dioxid de carbon exprimate in grame pe kilometru.
Pentru celelalte masini, noua grila va utiliza formula actuala de calcul, dar cu sume mai mari, in functie de norma de poluare si taxa specifica pe cmc, fata de valorile din propunerea anterioara de modificare a taxei.
De asemenea, noua reglementare va stabili un coeficient de reducere a taxei, proportional cu deprecierea reala a autovehiculului, va prevedea un sistem de rambursare a taxei reziduale, in cazul revanzarii intr-un alt stat membru sau al exportului si va asigura o procedura de contestare a taxei percepute.
In acelasi timp, Guvernul va indica clar ca sumele incasate vor constitui venituri ale Fondului pentru mediu si vor fi utilizate pentru finantarea unor programe si proiecte pentru protectia mediului.
Noua reglementare nu va cuprinde referiri la restituirea taxei incasate pana in prezent, intrucat Guvernul considera ca sumele au fost colectate in baza Codului Fiscal aprobat de Parlament si necontestat de Curtea Constitutionala.
Ministrul economiei si finantelor Varujan Vosganian a mentionat ca nu se pune problema returnarii banilor catre cei care au platit deja taxa, in cazul in care actul normativ va avea acordul oficialilor de la Bruxelles, iar procedura de infrigement va fi suspendata. Totodata, Vosganian a admis posibilitatea returnarii unor diferente asupra carora s-a pronuntat instanta, situatie intalnita in Ungaria.
Potrivit propunerii inaintate de Guvern in luna ianuarie, taxa se calcula printr-o formula care include coeficienti in functie de gradul de poluare a motorului (normele Euro), de capacitatea cilindrica a propulsorului si vechimea masinii. Suma rezultata pentru fiecare subcategorie este ajustata cu o cota de reducere, care creste de la 0 la 95%, in raport direct proportional cu vechimea masinii.
Valoarea taxei ar fi crescut de doua-trei ori la masinile noi Euro 4 si ar scadea de pana la zece ori la masinile vechi Euro 1. Astfel, pentru o masina noua Euro 4 cu motor de cel mult 1.400 de centimetri cubi, taxa auto crestea de 2,6 ori, de la 161 de euro la 420 de euro, iar pentru acelasi tip de autovehicul, dar cu o vechime cuprinsa intre 1 si 3 luni, nivelul aplicat ar fi urcat de la 161 de euro la 403 euro. Cresterile sensibile se inregistrau, practic, la categoriile de autovehicule cel mai bine vandute.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO