Eveniment

Importatorii auto, suparati ca particularii nu platesc impozit la masinile second-hand de afara

Importatorii auto, suparati ca particularii nu platesc impozit la masinile second-hand de afara

Jaques Daniel, directorul comercial pentru Renault Nissan si Dacia in Romania: In Franta orice persoana are voie sa achizitioneze un automobil second-hand dintr-o alta tara. Dar, daca acea persoana importa intr-un interval scurt de timp o a doua masina, Fiscul se autosesizeaza daca acea persoana a vandut masina pentru a obtine un profit, pentru care trebuie platit un impozit.

28.09.2008, 20:44 79

Din totalul masinilor rulate importate in primele opt luni, circa 10% au fost aduse prin firme specializate, conform vanzarilor raportate. Restul importurilor sunt realizate de persoane fizice, care la revanzare nu achita obligatii fiscale precum firmele specializate in acest business. Datele privind importurile provin de la Ministerul de Interne, care inmatriculeaza masinile.

"Avand in vedere ca majoritatea importurilor de masini la mana a doua sunt derulate de catre persoane fizice care au ca principal scop de activitate comercializarea de astfel de automobile, intrebarea este: cate dintre aceste masini si-au si gasit clienti si cate sunt inca in parcuri auto?", a spus Jacques Daniel, directorul comercial pentru marcile Renault Nissan si Dacia in Romania, membru in consiliul director al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
Importurile de automobile second-hand au explodat in a doua jumatate a anului, dupa ce la 1 iulie a fost introdusa noua taxa de mediu, inmatricularile din iulie si august fiind aproape egale cu cele din primele sase luni.
"In Franta orice persoana are voie sa achizitioneze un automobil second-hand dintr-o alta tara. Daca acea persoana importa intr-un interval scurt de timp o a doua masina, Fiscul se autosesizeaza daca acea persoana a vandut masina pentru a obtine un profit, pentru care trebuie platit un impozit", spune Daniel, care subliniaza ca un astfel de sistem trebuie implementat si in Romania. In conditiile in care in intervalul ianuarie-august s-au importat aproape 141.350 de autoturisme second-hand, iar profitul obtinut la revanzare a fost in medie de 1.000 de euro, pierderea statului roman din neimpozitarea acestor sume a fost de peste 22,6 milioane de euro. Fondurile ar fi putut acoperi o parte din cheltuielile de innoire a parcului auto (programul Rabla), care anul acesta se vor ridica la aproape 32 mil. euro.
"Importul unei masini la mana a doua si vanzarea acesteia in tara pentru a obtine un profit este o afacere buna, dar nu putem avea peste 140.000 de 'afaceri bune' fara ca nimeni sa nu plateasca un impozit pe profitul obtinut", a spus Jacques Daniel.
Importatorii si dealerii de automobile noi spun ca afacerile lor, platitoare de taxe, sunt afectate atat de noua taxa de poluare care este mult mai permisiva fata de importurile de automobile rulate realizate de persoane fizice care apoi le revand, cat si de posibilitatea anularii taxei. Senatorii au decis eliminarea taxei si restituirea banilor, dar deputatii sunt cei care au ultimul cuvant.
Inmatricularile de autoturisme noi au scazut deja cu 3,5% in primele opt luni comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, la 201.870 de masini, potrivit statisticilor Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile, iar la nivelul lunii august numarul inmatricularilor a scazut cu 9%, la 30.523 de unitati - maximul ultimelor trei luni.
"Este greu de anticipat ce se va intampla in continuare, atat cu piata auto, cat si cu taxa auto. Nu trebuie ignorat nici ce se va intampla cu bugetul tarii, statul renuntand astfel la o sursa de venituri, atat directe prin intermediul taxei, cat si indirecte din taxe si impozite", a spus Mihai Ivanescu, director general al M Car Trading, importatorul Mitsubishi in Romania.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO