Eveniment

MEF: Infrastructura, colacul de salvare din criza

08.12.2008, 19:36 10

Romania ar putea trece cu bine peste criza financiara, dat fiind ca in urmatorii ani vor fi derulate multe proiecte mari de infrastructura, care vor atrage firme si forta de munca, a declarat ieri Razvan Cotovelea, seful Autoritatii pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale din cadrul MEF.

"Pana in 2010 se vor derula cele mai mari lucrari de infrastructura din istoria Romaniei, daca lucrurile merg intr-un sens coerent, asa cum cred eu ca vor merge (...) Din acest punct de vedere, Romania poate fi catalogata cu oportunitati foarte importante de a trece aceasta criza financiara cu bine", a spus Cotovelea intr-un seminar pe tema finantarii firmelor mici si mijlocii.
El a aratat ca o parte din aceste proiecte, finantate din fonduri structurale, au fost aprobate de Comisia Europeana, urmand sa fie incepute discutiile legate de termenii contractuali.
"Au fost aprobate opt proiecte majore de mediu, cu o valoare de 25 de milioane de euro fiecare si, de asemenea, urmeaza sa se organizeze licitatii pentru trei proiecte de infrastructura totalizand 850 de milioane de euro", a afirmat Cotovelea.
In opinia sa, aceste proiecte vor oferi oportunitati pentru firmele mici si mijlocii romanesti si vor atrage surplusul de forta de munca din anumite zone ale tarii, rezultat din disponibilizari si dintr-o eventuala intoarcere in Romania a celor care lucreaza in strainatate.
"La un numar de 20 de santiere necesarul de forta de munca este foarte mare. Ce opreste pe cineva din Moldova sa lucreze in aceste santiere din alte zone ale tari pentru un salariu cu o treime sau cu jumatate mai mic decat cel pe care il primea in strainatate, dar sa lucreze legal, cu asigurarile platite? Oportunitati vor fi, principala problema este viteza de reactie a oamenilor la astfel de probleme", a mai spus Cotovelea.
El a adaugat ca in alte state, precum Germania, oamenii reactioneaza de trei ori mai repede decat romanii, atunci cand nu mai au un loc de munca si iau in calcul toate posibilitatile, inclusiv reconversia profesionala.
Anul viitor ar putea fi finalizati circa 150 de kilometri de autostrada, care constau in doua tronsoane ale autostrazii Transilvania (Suplacu de Barcau-Bors si Campia-Turzii-Cluj Vest) si in largirea la doua benzi a centurii de nord a Capitalei si a Ploiestiului. In plus, avand in vedere contractele semnate in ultimii doi ani, in 2010 ar putea fi finalizati inca 264 de kilometri de autostrada. Insa acestea vor putea fi puse in practica doar daca va exista finantarea.
Spre comparatie, din 2004 pana anul acesta au fost construiti doar 66 de kilometri de autostrada din totalul de 263 km din cauza numarului redus de contracte majore de infrastructura semnate in perioada 2000-2004, cand au fost incepute doar proiectele de executie ale autostrazii Bucuresti-Cernavoda si a autostrazii Transilvania.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO