Eveniment

Oamenii de afaceri catre Ministerul Economiei: Stiti cati investitori isi muta afacerile din Romania?

08.06.2010, 23:44 240

Prelungirea recesiunii si piedicile din calea derulariiinvestitiilor locale determina oamenii de afaceri locali sa cearasocoteala Ministerului Economiei.

Dezvoltatorii de platforme logistice de pe plan local spun ca inproiectele derulate au intampinat dificultati in relatia cuautoritatile locale, iar cea mai mare parte a retelelor deutilitati a trebuit sa le realizeze prin investitii proprii.

Oamenii de afaceri locali au devenit din ce in ce mai vocali inultima perioada, acestia cerand oficialilor guvernamentali sireprezentantilor Companiei Nationale Autostrazi si DrumuriNationale detalii despre administrarea fondurilor si evolutiaproiectelor aflate in derulare si in cadrul evenimentului "Cei maimari jucatori din economie. Modernizarea Romaniei. Cum va arataeconomia in 2020?", organizat saptamana trecuta de ZiarulFinanciar.

"Investim in Romania din 1998 si ne-am confruntat cu multeprobleme: rambursarea TVA, lipsa infrastructurii. A trebuit samergem mai departe cu constructiile, sa facem drumurile,infrastructura electrica. Dupa constructia statiei de transformareea a intrat in proprietatea ENEL, fara sa primim vreun avantaj", adeclarat Salah Turkmani, presedinte al dezvoltatorului Mega Companyin cadrul "The Logistic Conference", organizata de firma deconsultanta imobiliara King Sturge. El a declarat pentru ZF cainvestitiile pentru statiile de transformare si utilitatileaferente proiectelor din Chiajna construite de Mega Company s-auridicat la 2 milioane de euro.

Borbely Karoly, secretar de stat al Ministerului Economiei, amentionat ca in prezent se fac demersuri pentru grabirearambursarii TVA-ului, iar dupa adoptarea masurilor de austeritateeste posibil sa se deblocheze plata datoriilor de circa 1 miliardde euro pe care statul trebuie sa le achite. "Referitor lainvestitii si sistemele de conectare la infrastructuri, mi-as dorica Ministerul Economiei sa aiba un sac mare de bani prin care saajute investitorii. In ceea ce priveste ENEL si operatorii deutilitati de multe ori exista atitudinea: daca vrei, platesti. Inaceste cazuri trebuie discutat cu autoritatile locale, care, undepot, ajuta", a declarat Borbely.

Un alt dezvoltator prezent la conferinta a solicitatsecretarului de stat detalii despre numarul investitorilor carealeg sa opreasca investitiile si sa plece din Romania relocandactivitatile locale. "Avem parteneri care au plecat, doi in Ungariasi unul in Slovacia. Exista cifre la minister legate de volumele debusiness care au plecat afara?"

Borbely a spus ca numarul celor care reloca activitatile serezuma la cateva cazuri particulare, iar Ministerul Economieisustine discutii permanante cu mediul de afaceri local. "Nu cred caare cineva astfel de cifre (despre migratia investitorilor -n.red.). Nu stiu de ce au plecat aceste companii. Probabil nu auatins o cifra, o masa critica, au ales sa plece." El a adaugat caRomania are in continuare un avantaj de competitivitate fata dealte tari vecine, in 2008 a reusit sa atraga investitii straine de10 miliarde de euro, iar in 2009 circa 5 mld. euro.

Unul dintre investitorii straini care au renuntat laactivitatile din Romania este producatorul de cablaje Alcoa, care avandut fabricile locale. Decizia a fost luata la nivel european, inurma restructurarii grupului.

Chiriile spatiilor logistice au scazut cu pana la10%

Potrivit comapaniei de consultanta King Sturge, rata deneocupare a spatiilor logistice construite in Romania a ajuns lafinalul anului trecut la 12% in urma redimensionarii spatiilorcontractate de catre chiriasi in corelatie cu noul volum deactivitate al companiilor, iar indicatorul va ajunge la 14% in2010. In acelasi timp chiria medie pentru spatii logistice decalitate a scazut de la 4,5-5 euro/mp la 4 - 4,25 euro/mp.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO