Eveniment

Orban: In trei ani bucurestenii ar putea merge cu trenul la aeroport

Orban: In trei ani bucurestenii ar putea merge cu trenul la aeroport

Ministrul transporturilor Ludovic Orban spune ca proiectul sau va costa circa 200 de milioane de euro

24.10.2007, 19:29 17

Ministrul transporturilor Ludovic Orban a declarat pentru ZF ca proiectul privind legatura pe calea ferata intre Gara de Nord si Otopeni va costa circa 200 de milioane de euro si ar putea fi finalizat in trei ani.
"Valoarea proiectului urmeaza sa fie stabilita cu exactitate dupa terminarea studiului de fezabilitate pe care l-am pornit deja, dar cred ca va fi in jurul cifrei de 200 de milioane de euro, deci de cinci ori mai putin decat proiectul propus de primaria Bucuresti", a declarat Orban.
Crearea infrastructurii care sa lege Capitala de zona Otopeni a iscat o disputa intre Primaria Generala a Bucurestiului (PMB) si in Ministerul Transporturilor, cele doua institutii prezentand fiecare cate un proiect diferit in acest sens.
In timp ce Consiliul General al PMB a votat recent un proiect privind dezvoltarea unei noi linii de metrou Victoriei - Otopeni, lucrare evaluata la circa 1,1 mld. euro si cu o durata de finalizare de sapte ani, ministrul transporturilor a propus transformarea unei cai ferate deja in folosinta, pe care acum se transporta carburant spre avioanele de pe aeroportul Otopeni, pentru a deservi transportul de persoane. Calea ferata ar urma sa plece din Gara de Nord si ar trebui prelungita cu numai doi kilometri.
"Perioada necesara pregatirii proiectului, de la studiul de fezabilitate pana la licitatie, ar putea dura un an, timpul necesar constructiei propriu-zise fiind de circa doi ani", a declarat Orban.
Miza crearii acestei legaturi este una foarte mare, mai ales tinand cont de dezvoltarea imobiliara exploziva a zonei Baneasa-Otopeni din ultimii ani. Un mijloc de transport in comun eficient ar putea duce, pe termen scurt si mediu, la "aerisirea" traficului pana la Otopeni, pasagerii putand opta pentru un metrou - care ar putea transporta circa 50.000 de persoane zilnic - sau un tren in locul masinii personale.
In momentul de fata mobilitatea celor care locuiesc sau lucreaza in aceasta zona este redusa semnificativ de blocajele din trafic, fie ca este vorba despre copii care trebuie dusi la scoala sau de managerii care trebuie sa prinda un avion la timp. Crearea unei legaturi directe va duce in final la sporirea confortului urban din zonele rezidentiale si de birouri din Baneasa, prin aceasta alternativa evitandu-se cozile kilometrice care se formeaza, mai ales spre sfarsitul saptamanii, la iesirea din Capitala spre Ploiesti.
Diferenta de abordare a problemei de catre PMB si Ministerul Transporturilor porneste de la bani si ajunge la masa demografica deservita. Planul Primariei este de a crea, in sapte ani si cu o investitie de 1,1 mld. euro, o noua linie de metrou care sa aiba 19 statii, care sa deserveasca populatia din zona. Punctele slabe sunt astfel durata mare de finalizare si costurile ridicate.
Proiectul propus de Ludovic Orban are un termen de finalizare de numai trei ani, este de cinci ori mai ieftin, insa nu garanteaza decat fluidizarea traficului care are legatura cu pasagerii care vin sau pleaca de pe Otopeni. In momentul de fata nu se stie daca vor mai exista si alte statii pe traseu sau daca se va face un tren expres Gara de Nord-Otopeni, acest lucru urmand sa fie stabilit dupa finalizarea studiului de fezabilitate.
In plus, nu este clar daca Primaria poate face aceasta investitie in conditiile in care Metrorex este o societate aflata in subordinea Ministerului Transporturilor, un raspuns in acest caz urmand sa fie dat de un control al Curtii de Conturi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO