Eveniment

Participantii la sedinta de redactie ZF Expert: Cheia relansarii economiei este productia, prin fonduri europene

Participantii la sedinta de redactie ZF Expert: Cheia relansarii economiei este productia, prin fonduri europene
26.02.2010, 00:00 166

Absorbtia de fonduri europene reprezinta sansa Romaniei de acreste productia si exporturile, care sa compenseze scadereaconsumului, au sustinut ieri invitatii la sedinta deschisa deredactie ZF Expert, unde cititorii ZF sunt invitati sa vorbeascadespre cele mai importante subiecte ale zilei. Lucian Anghel,economist-sef la Banca Comerciala Romana, Ionut Dumitru,economist-sef la Raiffeisen Bank Romania, Andrei Haret,vice-presidentsales&distribution al Ursus Breweries, Ciprian Nanu, businessdevelopment manager al companiei Remco Romania, Nicolae Sorescu,directorul general al dealerului auto Radacini Motors si AndaTodor, managing partner al casei de avocatura Salans au cazut deacord ca banii europeni reprezinta o solutie pentru revenireaeconomiei. "Absorbtia fondurilor europene este cheia relansariieconomiei. Exista discutii pentru accelerarea procesului, ceea cear reprezenta un pas inainte. Sunt de parere ca bancile ar trebuiincluse in procesul de evaluare a proiectelor", a declarat LucianAnghel, economist-sef la BCR.

Romania a absorbit pana acum 700 mil. euro din fondurilestructurale de la UE, din 5,6 miliarde de euro bani alocati inperioada 2007-2009, rata de absorbtie fiind de 10%. Pe agriculturarata de absorbtie este de 8% pentru aceeasi perioada. Rata deabsorbtie inseamna banii platiti.

Firmele care nu au la dispozitie fonduri proprii pentruimplementarea proiectelor europene trebuie sa apeleze la bancipentru obtinerea avansului, finantarea cheltuielilor neeligibile sicofinantarea acestora. Insa nu intotdeauna proiectele aprobate deAutoritatea de Management sunt considerate si "bancabile".

"Am solicitat prin Asociatia Romana a Bancilor (ARB) includereain procesul de evaluare a proiectelor, daca se implementeaza acestlucru vom avea o crestere a absorbtiei fondurilor UE, daca nucontinuam in ritmul din anii trecuti", sustine Anghel. Si IonutDumitru, economist-sef la Raiffeisen Bank Romania, apreciaza capartea financiara a proiectelor depuse pentru accesarea de fondurieurpopene este "foarte subtire", de aceea este necesar ca bancilesa faca o evaluare a acestor proiecte.

"Este nevoie de o fundamentare mai serioasa a partii economicedin proiectele acestea", a spus Dumitru.

Ciprian Nanu, business development manager al companiei RemcoRomania, filiala constructorului olandez Remco Ruimtebouw, este deparere ca 99% din oamenii care vor sa ia fonduri europene nu stiucum sa procedeze.

Mai mult, oamenii care au luat fonduri europene nu comunica sicu altii care doresc sa aplice pentru bani europeni, sistemul fiindunul de tip inchis. Remco face fabrici din structuri metalice, acumavand in contract o fabrica la Ploiesti pentru producatorul deambalaje plastice Plastipak, care va livra pentru fabrica decosmetice Procter&Gamble de la Ploiesti. Remco a mai facutdepozitele Arabesque si alte fabrici.

"Problema ar fi ca investitorii romani nu mai fac investitii.Aproape 80% din clientii nostri sunt investitori straini si restulromani. Speram sa se inverseze aceste procente in urmatorii ani", adeclarat Ciprian Nanu.

Cum se prezinta anul acesta?

"Vad anul 2010 la fel de prost ca anul trecut. Deocamdataprogramul Rabla, ce ar trebui sa reprezinta motorul vanzarilor demasini noi, nu a stimulat aceste vanzari. Cea mai mare problemaeste nefiscalizarea masinilor second-hand", a spus Nicolae Sorescu,directorul general al Radacini Motors, cu marci ca Opel, Chevrolet,Mazda, Suzuki, Cadillac, Corvette si Hummer in portofoliu, careurmareste afaceri de peste 50 de milioane de euro in acest an,nivel similar cu cel inregistrat in 2009.

"Noi am scazut cu 33-34% anul trecut in vanzarile de automobilepentru ca am avut forta financiara sa sustinem lichidarile destocuri, in timp ce altii au scazut cu 60%", a spus NicolaeSorescu.

Pentruanul acesta nu am estimat nimic, sustine Andrei Haret,vice-president sales&distribution al Ursus Breweries,producatorul berilor Timisoreana si Ursus, cu afaceri de 325 demilioane de euro pe anul fiscal 2008.

"Anul trecut faceam forecast-uri de la luna la luna, insa nu lenimeream niciodata. Le ratam cu mai mult de 10%", a spus Sorescu.Situatia financiara a producatorului de bere nu este finalizata pe2009, insa in ultimele trei luni ale anului trecut volumulvanzarilor din bere era in scadere cu 18%.

"Cand faci o investitie te uiti la forecast-ul volumetric, lanumarul de consumatori. Daca acesta este mic, atunci devii maiprudent in realizarea de investitii si lansarea de noi proiecte", adeclarat Haret.

Pe piata berii continua sa existe un sistem fragmentat dedistributie, fiind distribuitori multi si mici.

"Distribuitorii au investit in anii de crestere in case,imobiliare, si s-au preocupat mai putin de investitii indezvoltarea businessului. Acum trebuie sa ii sustinem prin extensiila termenele de plata", a spus Sorescu. Cu toate acestea,producatorul de bere nu a schimbat anul trecut niciunul din cei 40de distribuitori.

Anda Todor, managing partner al companiei de avocatura Salans,unul dintre cei mai importanti jucatori straini de pe piata deprofil, spune ca a vazut semne de revenire a business-ului inca dela inceputul anului acesta.

"Incepand cu ianuarie anul acesta investitorii au scos la luminaproiectele tinute la sertar in 2009, cand piata tranzactiilor afost semiamortita. Pe 4 ianuarie am venit la birou si am gasit osolicitare de servicii pentru o tranzactie pe masa", precizeazaTodor.

Ea a mai adaugat ca serviciile legale pentru tranzactii auscazut anul trecut cu 20-25%.

Cu toate acesta, s-a remarcat o crestere pe segmentulserviciilor oferite pe partea de litigii si arbitraje si inclusivpe partea de insolventa.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO