Eveniment

Proiectul gazoductului Nabucco a primit in sfarsit sustinere politica dupa 12 ani de negocieri

Proiectul gazoductului Nabucco a primit in sfarsit sustinere politica dupa 12 ani de negocieri
12.07.2009, 19:24 33

Primele discutii privind realizarea gazoductului au inceput in 1996-1997, dar abia astazi cele cinci tari care sustin acest proiect au ajuns la un acord comun.
„Semnarea acordului interguvernamental reprezinta o decizie politica la nivelul tuturor statelor de sustinere a proiectului Nabucco. Daca pana acum discutiile se purtau intre companiile care participa la acest proiect, acum pregatirile vor fi facute intens si la nivel politic", a declarat Ioan Rusu, directorul general al Transgaz. Nabucco este dezvoltat de un consortiu la care participa companiile Transgaz Medias, OMV (Austria - actionarul majoritar al Petrom), MOL (Ungaria), Bulgargaz (Bulgaria), Botas (Turcia) si RWE (Germania). Gazoductul urmeaza sa transporte gaze extrase din Asia Centrala, prin Turcia, catre Europa Centrala.
Potrivit celor mai recente estimari, Nabucco va necesita investitii in valoare totala de aproape opt miliarde euro si va avea o capacitate de circa 31 miliarde metri cubi de gaze naturale pe an. Conducta va avea 3.300 de kilometri lungime si va tranzita Turcia, Bulgaria, Romania, Ungaria si Austria. Competitorul Nabucco, proiectul Soth Stream, este facut de gigantul italian Eni alaturi de Gazprom, dar ocoleste Romania, ruta fiind in rest asemanatoare cu cea a Nabucco.
Proiectarea gazoductului Nabucco a demarat in 2002, la acea data estimandu-se ca proiectul va fi operational in 2011. Acum, reprezentantii celor cinci tari membre spun ca in 2010 ar putea incepe constructia propriu-zisa, urmand ca proiectul sa devina operational in 2013-2014. „Urmatorul pas dupa semnarea acordului este inceperea proiectarii si a realizarii documentatiei pentru inceperea constructiei, iar daca lucrurile merg bine, poate fi finalizat pana in 2013-2014. Trebuie reactualizat traseul proiectului si facuta o noua evaluare a costurilor", explica Rusu.

Se discuta din mandatul fostului presedinte Constantinescu
Fostul presedinte Emil Constantinescu, in mandatul caruia au inceput discutiile pentru proiectul Nabucco, explica intarzierea acestui proiect in felul urmator: „In astfel de proiecte este nevoie de o dubla sustinere. Vointa politica trebuie sustinuta de un interes financiar. Aici intram in lumea complicata a retelelor economice, astfel incat negocierile sunt dificile. Statele incearca sa-si foloseasca puterea politica pentru a dobandi avantaje economice sau, dimpotriva, incearca sa-si foloseasca puterea financiara pentru a dobandi avantaje politice".
Ideea este sustinuta si de directorul general al Transgaz, care afirma ca semnarea acordului a intarziat atat de mult pentru ca atunci cand sunt mai multe state implicate, trebuie gasita o forma agreata de toate partile, iar in plus au fost procese anevoioase de realizare a unor reglementari interne pentru fiecare tara.
Pe de alta parte, afirma presedintele Constantinescu, astfel de proiecte ofera avantajul stabilitatii politice: „Astfel de proiecte se construiesc in zone de stabilitate. Astfel de investitii sunt foarte vulnerabile. Cand ele se fac din fonduri private statele puternice se angajeaza sa le sustina din punctul de vedere al sigurantei." De ce nu ar sustine Romania si proiectul South Stream? „Cata vreme am fost presedinte un astfel de proiect nu a existat. Insa Romania ar trebui sa-l sustina, daca proiectul prevede ca aceasta conducta ar urma sa treaca prin Romania. Pentru ca, cu cat aceste rute sunt mai diversificate, cu atat este mai bine si sa nu uitam ca ele reprezinta, in fond, un venit pentru statul roman".

Plimbarea mandatului
Guvernul i-a dat mandat initial presedintelui Traian Basescu sa conduca delegatia care va merge la Ankara, iar acordul urma sa fie semnat de ministrul economiei Adriean Videanu, potrivit unor surse guvernamentale.
Presedintele si-a intrerupt, vineri, vizita programata la doua santiere de pe autostrada Bucuresti-Brasov, anuntand ca „au aparut niste probleme in acordul interguvernamental Nabucco", fara a da alte explicatii. Guvernul s-a intalnit aseara intr-o sedinta prin care a acordat mandatul de semnare a acordului catre premierul Emil Boc. Ulterior, Videanu a declarat ca „nu este nicio problema cu Nabucco, singura modificare este legata de mandatul semnatarului".

Evenimentul de astazi in I&R

Cand va incepe constructia?
Dupa semnarea acordului interguvernamental va fi reactualizat traseul gazoductului Nabucco si se vor recalcula costurile investitiei. Ulterior va fi inceputa proiectarea si realizarea documentatiilor pentru inceperea constructiei, care este preconizata pentru anul 2010.


Care vor fi sursele de finantare?
Banca Europeana de Investitii (BEI) si Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD) vor contribui cu doua miliarde de euro, respectiv un miliard de euro, la finantarea Nabucco.
In plus, s-au aratat interesate de proiect mai multe banci comerciale, oficialii consortiului care va dezvolta proiectul afirmand ca nu exista probleme de finantare.


Cine vor fi furnizorii de gaze?
Printre posibilele surse de alimentare se numara Azerbaidjanul, Uzbekistanul, Kazahstanul, Turkmenistanul sau Iranul, insa in prezent Nabucco nu are suficienti furnizori de gaze pentru a deveni functional. Doar Azerbaidjanul si Turkmenistanul si-au anuntat intentia de a sprijini proiectul.


De ce a Intarziat?
Primele discutii privind realizarea gazoductului Nabucco au inceput in 1996-1997, iar proiectarea in 2002, insa abia astazi cele cinci tari angajate in acest proiect au semnat un acord guvernamental. Intarzierea a fost cauzata de negocierile indelungi intre state privind avantajele politice si economice pe care le va avea fiecare.  

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO