Eveniment

Restructurarea CFR: de la taierea a 12.000 de joburi la inca „o runda de discutii"

Restructurarea CFR: de la taierea a 12.000 de joburi la inca „o runda de discutii"

Radu Berceanu

16.08.2009, 19:09 47

Ministrul transporturilor, Radu Berceanu, a afirmat la sfarsitul saptamanii trecute ca va incepe o noua runda de discutii cu sindicalistii din sistemul feroviar in vederea reducerii personalului, dupa ce in luna martie anunta ca trebuie disponibilizati circa 12.000 de salariati din structurile CFR.

Discutiile privind disponibilizarile au fost reluate dupa vizita delegatiei Fondului Monetar International (FMI) in Romania, care s-a aratat nemultumita de activitatea companiilor CFR. Pana acum in „rundele de discutii" au castigat sindicalistii care nu au acceptat propunerile ministerului.

„La companiile din CFR este problema cu personalul. Eu am discutat la inceputul saptamanii trecute cu conducerile companiilor sa pregateasca in cursul saptamanii asteia din nou niste idei, niste discutii. Urmeaza ca de luni-marti, i-am si anuntat, sa reincepem discutiile cu liderii de sindicat. Eu cred ca trebuie gasita o formula", a declarat Radu Berceanu, citat de Mediafax. El spune ca s-au facut investitii in sistem si ca nu se mai justifica un numar asa de mare de angajati in companiile CFR.

In prezent, in cele trei companii CFR - Infrastructura, Marfa si Calatori - lucreaza 28.000 de salariati, 19.000 de salariati si 17.000 de angajati, in total 64.000 de angajati, potrivit ultimelor date disponibile. CFR Calatori a vandut anul trecut 75,3 milioane de bilete, din care 28,1 milioane de pasageri cu abonamente, in scadere cu circa 11% fata de 2007, iar tendinta de scadere s-a mentinut si in primul semestru al anului curent.

4.600 de disponibilizari

Pana acum au fost reduse 4.600 de locuri de munca din cele trei companii CFR, insa Berceanu a declarat dupa intalnirea cu reprezentantii FMI ca ar trebui disponibilizati circa 14.300 de angajati.

„Sindicalistii sa nu-si imagineze ca daca vor face greva in fata ministerului vom gasi deodata bani pentru salarii. Trebuie sa ne asezam la masa ca parteneri sociali si cand trebuie sa scadem numarul de angajati si salariile, nu doar cand este vorba de mariri", afirma saptamana trecuta Berceanu. Potrivit lui, cele trei companii nu au inca bugetele definitivate, pentru ca nu pot face un buget in care veniturile sa fie egale cu cheltuielile, iar Ministerul Finantelor nu vrea sa aprobe bugete care prevad pierderi pentru anul in curs.

Ministrul Transporturilor afirma ca, desi numarul salariatilor de la CFR ar fi trebuit redus, in ultimul an, s-au facut angajari „masive", intrucat era an electoral si au fost derulate si majorari salariale.

„E vorba de oameni care nu au nicio legatura cu calea ferata. Eu inteleg ca liderii de sindicat sa tina la colegii lor de munca, oameni care sunt ceferisti vechi, nu tot felul de personaje care, bineinteles, ca iau si salariile cele mai mari. Asa cum s-a intamplat si la Autoritatea Aeronautica cu tot felul de domnisoare consilier care aveau 300 si ceva de milioane de lei salariu", explica Berceanu.

Razboi aeriano-feroviar intre Blue Air si CFR Calatori

Oferta companiei de smart-flying Blue Air, detinuta de omul de afaceri Nelu Iordache, prin care clientii pot schimba biletele de tren de pe ruta Bucuresti-Cluj Napoca si retur cu tichete de avion poate fi considerata publicitate inselatoare, ducand in eroare calatorii, sustine Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI). In replica, Blue Air considera ca nu incalca legislatia privind publicitatea si nu prejudiciaza companiile de transport feroviar sau rutier.

„Consideram ca prin aceasta oferta compania Blue Air nu aduce niciun fel de prejudiciu companiilor de transport feroviar sau rutier si nici nu incalca prevederile legii 158/2008 cu privire la publicitatea inselatoare", afirma reprezentantii Blue Air, care au confirmat ca nu exista un parteneriat intre compania aeriana si orice alt fel de companie de transport feroviar sau rutier pentru aceasta campanie. MTI, actionarul unic al CFR Calatori, sustine ca Blue Air induce in eroare calatorii si creeaza falsa impresie ca cele doua moduri de transport sunt asemanatoare, ca se poate calatori cu acelasi pret si cu avionul, si cu trenul.

Berceanu nu renunta la taxa de pod

Ministerul Transporturilor va mentine taxa de trecere a podului de la Cernavoda si va introduce controale la rovinieta, la tahografe, iar in plus va fi instalat si un cantar permanent pentru masinile de tonaj greu. „Transmit soferilor care cred ca in continuare o sa fie «The land of nobody» in Romania ca am de gand ca taxele care trebuie platite si pe care le platesc in Ungaria sau Austria cu sfintenie sa le plateasca si aici, incetul cu incetul", a spus Berceanu. Incasarile prin punctul de taxare de la podul Fetesti-Cernavoda se ridica la aproximativ 400.000 de lei pe zi, bani care pot fi folositi pentru a face „jumatate din deszapezire", si il acuza pe predecesorul sau ca nu a introdus mai devreme aceasta taxa. Soferii platesc de la inceputul lunii august o taxa pentru utilizarea podului Fetesti-Cernavoda, cuantumul acesteia, stabilit in functie de tipul autovehiculului, fiind de zece lei pentru un autoturism. Cuantumurile au fost stabilite printr-un ordin al fostului ministru al transporturilor Ludovic Orban emis in februarie 2008 si se aplica pentru vehiculele inmatriculate in Romania si in alte state, pentru fiecare trecere, indiferent de sensul de parcurs.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO