Eveniment

Secretul marilor tranzactii: afaceri originale si propuneri unice de vanzare

Secretul marilor tranzactii: afaceri originale si propuneri unice de vanzare
10.04.2009, 00:00 171
 

Lansat miercuri seeara la Hotelul Marriott din Capitala in cadrul evenimentului „ZF Dinner: Secretele celor mai mari tranzactii", catalogul „Top Tranzactii" marcheaza unul dintre cei mai dinamici ani pentru piata locala de fuziuni si achizitii, volumul tranzactiilor ridicandu-se in 2008 la 10 mld. euro.

Participantii la evenimentul organizat de ZF, care se numara si printre artizanii celor mai mari tranzactii din 2008, au facut dezvaluiri din culisele semnarii tranzactiilor, dar si estimari privind evolutia pietei de fuziuni si achizitii in 2009.
„Anul 2008 a fost un an interesant si foarte aglomerat pentru piata romaneasca de fuziuni si achizitii. Sectorul serviciilor financiare, imobiliarele si constructiile au tinut capul de afis anul trecut", a spus Claudia Pendred, director pentru Romania al Bancii Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD). Unul dintre cei mai mari investitori institutionali si finantatori din regiunea Europei de Sud-Est, BERD va investi un miliard de euro in Romania in urmatorii doi ani, jumatate din acesta suma urmand a fi alocata sectorului financiar.

Asigurarile, marea surpriza a anului
Groupama, un grup francez putin cunoscut pe piata locala in anii trecuti, a facut cea mai mare tranzactie din sectorul financiar in 2008: preluarea Asiban pentru suma de 350 de milioane de euro. Francezii au devenit astfel poate cei mai mari investitori din asigurari, suma totala cheltuita pentru achizitii in Romania fiind de peste 450 de milioane de euro, avand in vedere ca au preluat si BT Asigurari (decembrie 2007, 100 de milioane de euro) si OTP Garancia (februarie 2008, cateva milioane de euro). Achizitia Asiban a fost coordonata de Denis Rousset, 43 de ani, francezul care acum conduce operatiunile locale ale grupului si care va fi directorul general al Groupama.
„Intrarea pe piata din Romania a facut parte din planurile de extindere a grupului in regiunea Europei de Est caracterizata printr-o crestere economica dinamica si potential de profitabilitate ridicat. Achizitia celor trei companii romanesti de asigurari a fost realizata pentru a obtine cota de piata", a spus Denis Rousset. La finalul 2008, in urma achizitiei BT Asigurari, Asiban si a OTP Garancia, francezii de la Groupama au ajuns sa controleze 12,4% din piata de asigurari de viata, estimata la 1,93 mld. euro, si 6,9% din piata de asigurari non-viata, estimata la o valoare de 475 de milioane de euro.
„Tranzactia Asiban a fost una dintre cele mai complexe tranzactii la care am luat parte in calitate de consultant. Au existat patru banci in calitate de vanzatori si fiecare dintre acestea a avut putere decizionala egala. Startul a a fost lent, in martie 2005 vanzatorii erau putin interesati de vanzarea participatiei", a spus Ioana Filipescu, Managing Director al Raiffeisen Investment Romania, banca de investitii care a obtinut mandatul de vanzare a Asiban.

Valvis, la al doilea exit
Vanzarea grupului de firme LaDorna catre grupul francez Lactalis a fost o alta tranzactie care a tinut prima pagina a ziarelor. Jean Valvis, fondatorul brandurilor Dorna, a marcat astfel al doilea exit pe piata locala.
„Tranzactiile de anvergura celor pe care le-am incheiat cu Coca-Cola si Lactalis se bazeaza pe doua conditii: afacerea trebuie sa fie originala, iar propunerea de vanzare sa aiba caracteristici unice", a spus Valvis. El a marturisit ca decizia de a vinde catre Lactalis a fost luata intr-o geroasa zi de ianuarie 2008 si a insemnat eliminarea celui de-al doilea competitor care venise cu o propunere „sigura si care imi permitea sa detin in continuare control asupra grupului".
In 2009, piata de fuziuni si achizitii nu va fi la fel de efervescenta. Criza financiara este principala piedica in semnarea tranzactiilor.
„Anul 2009 va insemna pentru companiile de consultanta mandate mai dificile, mai multa munca, dar si punerea la incercare a capacitatii de executie. Vor fi mai putine tranzactii si competitie mai mare", a fost de parere Hein van Dam, partener in cadrul companiei de consultanta Deloitte Balcani.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO