Eveniment

Seful drumurilor: Avem proiecte, dar n-avem bani si oameni

Seful drumurilor: Avem proiecte, dar n-avem bani si oameni

Mihai Grecu, director general al CNADNR

31.10.2007, 19:43 13

Rezolvarea problemelor infrastructurii rutiere din Romania pe termen scurt este foarte dificila la ora actuala, compania de stat care administreaza proiectele afirmand ca nu are nici forta de munca necesara, nici banii de care are nevoie pentru dezvoltarea proiectelor.
"Chiar daca am primi in acest moment toti banii pe care ii putem lua de la UE si daca am folosi la maximum bugetul pe care il avem, tot nu ar fi suficient. Singura solutie reala pentru situatia actuala este externalizarea a cat mai multe dintre atributiile companiei si diminuarea numarului de avize si de autorizatii necesare demararii unui proiect", a declarat Mihai Grecu, director general al Companiei Nationale a Autostrazilor si Drumurilor Nationale din Romania (CNADNR), cu ocazia unui seminar pe probleme de infrastructura.
In acelasi timp insa, Ministerul Transporturilor, care a fost principalul beneficiar al bugetului de stat in 2005 si 2006, a pierdut suprematia anul acesta si in 2008, in favoarea Educatiei, a Ministerului Muncii si a Agriculturii. Pe de alta parte, Guvernul a afirmat de multe ori in utlima perioada ca sunt bani pentru infrastructura, dar nu exista suficiente proiecte.
Grecu a adaugat ca externalizarea vizeaza o serie de servicii, cum ar fi cel juridic, dar si preluarea anumitor responsabilitati de catre companiile private in derularea proiectelor, pentru a eficientiza intregul proces.
In urma unei vizite a expertilor Bancii Mondiale la CNADNR in primavara acestui an, oficialii BM au declarat ca forta de munca de atunci a companiei nu acopera nici macar jumatate din necesar, fara a lua in calcul proiectele care urmeaza sa fie dezvoltate. Concurenta cu mediul privat insa, unde se dau salarii mult mai mari, este foarte dura. CNADNR a anuntat acum doua luni intentia de a angaja 28 de specialisti, respectiv opt directori de proiect, cu un salariu de 2.000 de euro si 20 de sefi de proiect, cu un salariu de 1.500 de euro lunar. "Promotiile anuale ale facultatilor de profil numara cateva zeci de absolventi, care sunt insuficienti chiar si pentru o singura regiune de dezvoltare", a spus Grecu, subliniind ca a avut discutii cu mediul academic pentru suplimentarea numarului de locuri la astfel de specializari. Pentru dezvoltarea infrastructurii ai nevoie de proiecte, de oameni care sa faca aceste proiecte, de terenuri libere pe care sa poti construi si de bani, atat pentru executie si pentru plata salariilor, cat si pentru exproprieri.
Daca la acea vreme Grecu a declarat ca vrea sa spulbere mitul lipsei de bani, prin acordarea unor salarii competitive, insuficienta fondurilor este mai mult decat vizibila cand este vorba despre exproprieri.
"Avem in continuare probleme mari cu exproprierile, fiind o serie de proiecte pe care nu le putem derula pentru ca nu avem teren liber pe care sa construim", a explicat Grecu. Cu numai 300 de kilometri de autostrada practicabili pana la sfarsitul acestui an si cu o retea de drumuri de trei ori mai mica decat media europeana (33,3 km de sosea la mia de km patrati, fata de 110 km in UE sau de 145,7 in Ungaria) Romania este una dintre codasele regiunii la capitolul infrastructura de transport.
In primavara, Grecu declara ca in timp ce la unele proiecte se merge cu frana trasa pentru ca nu sunt bani pentru executie, la altele sunt bani, dar nu este unde sau cu cine construi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO