Eveniment

Serbia atrage o investiţie de 170 mil. euro din partea Michelin care va crea 700 de locuri de muncă. A contat autostrada

Serbia atrage o investiţie de 170 mil. euro din partea Michelin care va crea 700 de locuri de muncă. A contat autostrada

Michelin a investit în România aproape 300 mil. euro în ultimii zece ani şi are aproape 3.000 de angajaţi în cele trei unităţi de producţie de la Floreşti (Prahova) şi Zalău (Sălaj). În perioada 2001 - 2010 Michelin România a realizat o producţie de peste 450.000 de tone de anvelope şi peste 150.000 de tone de cord metalic

Autor: Bogdan Alecu

05.04.2012, 00:05 2011

Sârbii i-au convins pe francezii de la Michelin să extindă fabrica de anvelope din oraşul Pirot din partea de est a ţării, investiţie evaluată la 170 mil. euro care va crea 700 de noi locuri de muncă, faţă de cele 2.000 deja existente, iar capacitatea anuală de producţie va creşte de la opt milioane la 12 milioane de anvelope.

"Nu putem comunica acordul cu statul sârb, dar putem spune că include proiecte legate de infrastructură, vom avea o autostradă foarte aproape de uzină, vor exista noi proiecte energetice şi un pachet de susţinere financiară. Este un tip de pachet pe care l-am avea în discuţie oriunde în lume pentru dezvoltarea unui astfel de proiect sustenabil pe termen lung", a spus Eric Faidy, preşedintele Michelin pentru România şi Balcani.

În luna decembrie, cu trei luni înainte ca grupul francez să aleagă Serbia ca destinaţie pentru o nouă investiţie, Michel Rollier, şeful grupului Michelin a vizitat România şi fabrica de la Floreşti. El a declarat la acea vreme că Michelin are în plan extinderea producţiei în Europa de Est, care să deservească piaţa europeană, printr-o nouă investiţie într-o fabrică în regiune, România, Ungaria, Serbia, Polonia şi Ungaria fiind luate în calcul. Înainte de a investi, Rollier a subliniat că Michelin trebuie să se asigure că are infra­structura necesară, energie, posibilitatea de a importa materie primă şi a exporta produsele finite şi suportul autorităţilor locale, inclusiv pentru un ajutor de stat.

"Am avut discuţii şi cu autorităţile din România. Le-am explicat strategia şi sperăm să facem în viitor şi un anunţ pentru România similar cu cel din Serbia. În decizia noastră nu a contat faptul că în ianuarie s-a schimbat guvernul la Bucureşti. Astfel de decizii se iau pe termen lung, iar schimbări de guvern se fac peste tot în lume. Am discutat proiectul din România atât cu vechiul Executiv, cât şi cu actualul. Din acest motiv, nu putem spune că a fost o "luptă" între Serbia şi România pe acest proiect, România fiind în continuare pe lista scurtă pentru viitoare investiţii", a subliniat Eric Faidy.

În timp ce în Serbia se construiesc autostrăzi care conectează reţeaua naţională la cea europeană, iar din Belgrad se poate merge pe autostradă atât în Ungaria cât şi spre Italia, prin Croaţia şi Slovenia, în România Renault încearcă de cinci ani să convingă autorităţile să reabiliteze drumul de şapte kilometri între Mioveni şi Piteşti şi cel de 10 km între autostrada Bucureşti-Piteşti şi Titu, unde francezii au construit cel de-al doilea mare centru de testare după cel de la Paris. În prezent cele mai noi investiţii în industria auto au fost atrase de uzina Ford de la Craiova, care va demara producţia noului monovolum B-Max în luna iunie a acestui an.

"Decizia cu privire la investiţia din Serbia a fost adoptată la nivelul lunii februarie, când au existat şi întâlniri cu oficialii sârbi cărora li s-a prezentat proiectul. Noua investiţie face parte din planul Michelin de creştere la nivel mondial. La fabrica din Serbia se produc anvelope de buget, linia trei, pentru autoturisme, sub brandul Tigar ce sunt destinate Rusiei şi pieţelor din fosta Uniune Sovietică", a spus Eric Faidy. Fabrica din Serbia este singura din Europa a Michelin în care producem anvelope de linie trei, buget, în timp ce la Floreşti în România se produc de linie doi.

Oraşul Pirot este situat pe traseul Coridorului X European, pe care se construieşte deja o autostradă. Mai mult, uzina Michelin de acolo se află la mai puţin de 60 km de autostrada care leagă Pirot de Belgrad şi de Europa de Vest, fie pe autostrada care duce în Ungaria, la Szeged şi de acolo spre Viena, fie autostrada spre Zabreb, Ljubljana şi mai departe spre Italia. Spre compa­raţie, Zalău se află la o distanţă de 146 km de cea mai apropiată autostradă din Ungaria. Singura alternativă ar fi fabrica din Floreşti, Prahova, care va fi aproape de A3 Bucureşti-Ploieşti şi respectiv A2 Bucureşti-Constanţa, până la port. Pe de altă parte, autostrada Bucureşti-Ploieşti va fi deschisă abia în luna iunie a acestui an, cu aproape şase luni întârziere şi după cinci ani de la demararea proiectului, în timp ce A2 va fi gata doar parţial în vara acestui an, între Cernavodă şi Medgidia circulându-se pe un singur sens.

Cu toate că salariul mediu pe economie din România este comparabil cu cel din Serbia (323 de euro în 2010 faţă de 347 de euro pe piaţa locală), contribuţiile sociale cresc costul companiei cu un angajat la 637 de euro în România, faţă de 477 de euro în Serbia.

Până acum, francezii au derulat în România investiţii de aproape 300 de milioane de euro în ultimii zece ani şi au aproape 3.000 de angajaţi în cele trei unităţi de producţie de la Floreşti (Prahova) şi Zalău (Sălaj). În perioada 2001 - 2010 Michelin România a realizat o producţie de peste 450.000 de tone de anvelope şi peste 150.000 de tone de cord metalic. În România producem anvelope pentru camioane şi autoturisme dar şi cord metalic ce este exportat în SUA şi Asia.

"La începutul anului, fabrica Michelin Zalău Cord a fost echipată cu utilaje noi care vor contribui la extinderea gamei de produse. Rolul acestora va fi acelaşi ca cel al celorlalte maşini din cadrul uzinei, de a produce cordul metalic. Estimăm că aceste noi utilaje vor genera aproximativ 50 de noi locuri de muncă. Nu putem menţiona suma investită din motive de confidenţialitate ce vin de la nivelul grupului", au declarat oficialii Michelin.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO