Eveniment

Tarom ar trebui sa ramana la ce se pricepe mai bine

21.05.2004, 00:00 12

Transportatorii aerieni regionali, cum este cazul Tarom, trebuie sa ramana la ceea ce se pricep cel mai bine, adica acoperirea unei anumite zone pe care o cunosc foarte bine, crede Ulrich Schulte-Strathaus, secretar general al Asociatiei Liniilor Aeriene Europene (AEA).
"Pentru a putea face fata pe termen lung problemelor pe care le traverseaza industria aviatica mondiala, Tarom trebuie sa intre intr-o alianta cu alti operatori aerieni. Tarom cunoaste foarte bine piata romaneasca de transport aerian de afaceri si pentru turism mai bine ca oricare transportator aerian care activeaza pe piata romaneasca. Cu toate acestea, pe termen lung este nevoie de incheierea de parteneriate cu mari jucatori din domeniu, de pe urma carora vor avea de castgat ambele parti", a declarat Ulrich Schulte-Strathaus.
Anul trecut, oficialii Tarom si-au anuntat intentia a intra in cadrul aliantei Sky Team, compania romana avand incheiat un acord code-share (zboruri operate in comun) cu Alitalia, CSA Czech Airlines si Air France, toate companiile membre in cadrul aliantei.
In prezent, piata aeriana europeana nu mai este definita de granitele nationale, crede reprezentantul AEA, iar aceasta tendinta se va accentua in urmatoarea perioada.
"Pentru a rezista pe piata pe termen lung, un operator aerian are doua optiuni. Prima este reprezentata de "KLM way", adica fuziunea sau integrarea in cadrul unuia dintre gigantii in domeniu. A doua este reprezentata de "Sabena way", care s-a transformat in SN Brussels, companie care a optat pentru o strategie regionala", a completat oficialul AEA. SN Brussels a fost creata pe baza activelor fostei companii Sabena, ce a intrat in faliment in anul 2001, dupa ce un grup de actionari begieni au oferit finantare pentru a mentine o companie aeriana nationala.
Principala problema pe care o traverseaza industria aviatica in acest moment este imposibilitatea de a-si controla eficient costurile.
"Industria aviatica a pierdut patru ani de crestere. Fie ca a fost vorba de atentatele teroriste din 2001, virusul SARS sau razboiul din Irak, toate aceste evenimente au afectat industria aviatica. Lucrurile incep sa-si revina, traficul a crescut, iar estimarile pentru acest an sunt promitatoare. Cu toate acestea, industria aviatica ramane vulnerabila in ceea ce priveste presiunea continua asupra costurilor si a veniturilor pe pasager".
La cresterea presiunii contribuie si operatorii de transport aerian de tip "low-cost carrier" (cu tarife reduse), care se afla in crestere pe piata europeana si nu numai, dar si faptul ca unele elemente de cost, precum cel legat de controlul traficului sau taxele de aeroport, nu pot fi controlate de catre operatorii de trasnsport aerian.
"Liniile aeriene trebuie sa isi reduca costurile pentru a face fata concurentei reprezentate de operatrii aerieni cu tarife reduse, insa costurile implicate de controlul traficului si taxele pentru aeroporturi sau alte servicii sunt in crestere. Supravietuirea operatorilor aerieni depinde astfel de abilitatea lor de a raspunde acestor schimbari radicale ale mediului comercial", a mai spus Schulte-Strathaus.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO