Eveniment

Traficul de marfuri in Portul Constanta scade pe ingrasaminte si minereuri, dar creste pe cereale si fructe

Traficul de marfuri in Portul Constanta scade pe ingrasaminte si minereuri, dar creste pe cereale si fructe
19.05.2009, 00:00 178

Traficul de marfuri in Portul Constanta, atat cel maritim, cat si cel fluvial, a scazut cu 20% in primul trimestru fata de aceeasi perioada a anului trecut, la 10,2 milioane de tone, printre putinele marfuri care au inregistrat cresteri ale volumelor transportate numarandu-se cerealele, fructele si legumele.

Cele mai mari scaderi de trafic (care include atat importurile, cat si exporturile) s-au inregistrat la ingrasaminte chimice, minereuri feroase si materiale de constructii. „In primul trimestru al anului traficul prin porturile maritime romanesti a scazut cu circa 20%. Este totusi o diminuare sub estimari, tinand cont de situatia mondiala. Totusi suntem optimisti ca aceasta situatie nu se va accentua si avem semnale ca in scurta vreme trendul va reveni la crestere", au declarat oficialii Portului Constanta.
Cea mai mare reducere a inregistrat-o transportul de ingrasaminte chimice, care a fost de peste 100.000 de euro, cu 77% mai mic fata de volumul transportat in primele trei luni din 2008. Cu procente aproximativ egale, de 65% si respectiv 64%, a coborat si volumul de minereuri feroase si materiale de constructii, in timp ce transportul de petrol brut a scazut cu 33%, la 1,3 milioane de tone. Printre putinele marfuri care au inregistrat cresteri ale volumelor transportate in aceasta perioada se numara cerealele, care au inregistrat un salt de aproape trei ori fata de primele trei luni ale anului trecut, la 2,7 mil. tone, in timp ce fructele si legumele au inregistrat o crestere de aproape 40% fata de aceeasi perioada. Cresteri de 20% au inregistrat si sticla si echipamente si utliajele.
 
Tranzit mai mic cu 25% pe tot anul
Cu toate acestea oficialii portului apreciaza ca nu sunt motive de ingrijorare cu privire la o scadere drastica a transportului de marfuri prin Portul Constanta, insa pentru finalul anului apreciaza o reducere a tranzitului cu 25% fata de 2008.
Anul trecut Portul Constanta a inregistrat un trafic record pentru ultimii 20 de ani, care s-a ridicat la 61,8 milioane de tone, in crestere cu 7% fata de volumul de anul trecut. Importurile au reprezentat aproximativ 40% din totalul de marfuri transportate prin Portul Constanta, in timp ce exporturile s-au ridicat la 14,3 milioane de tone, respectiv 23% din total. Diferenta este reprezentata de marfuri aflate in tranzit.
Din total, traficul fluvial prin Portul Constanta a fost de 11,4 milioane de tone, in crestere cu 5,5% fata de anul anterior, evolutia fiind determinata de cresterea tranzitului fluvial cu 22,4%, la 0,783 milioane tone si a exportului cu 26%, la 31,5 mii tone. Totodata, anul trecut Portul Constanta a inregistrat prima scadere din ultimii cinci ani a traficului de containere, de doar 2%, traficul inregistrat ajungand la 1,3 milioane TEU (unitate de masura utilizata in transportul maritim de containere - n.a.).
Pana anul trecut traficul de containere din Portul Constanta a inregistrat anual cresteri medii de pana la 40%, in 2007 volumul transportat fiind de 1,4 milioane TEU.
 
Afaceri mai mici pentru operatori
Pe fondul scaderii transportului de marfuri prin Portul Constanta este de asteptat ca si operatorii portuari sa inregistreze o diminuare a afacerilor in acest an. Cel mai mare operator portuar a fost anul trecut DP World Constanta, care a operat 77,9% din traficul de containere.
Pe locul doi s-a clasat Socep Constanta, care a operat 16,8% din traficul de containere, in vreme ce UMEX si APM au inregistrat o cota de operare a traficului de containere de sub 3%.
Reprezentantii portului au anuntat la inceputul acestui an trei proiecte de investitii de circa 170 mil. euro in extinderea capacitatilor portuare, finantarea pentru lucrarile de amenajare urmand sa fie asigurata din fonduri europene.
„Pe langa investitiile dezvoltate de agentii economici din port, exista o serie de proiecte care sunt propuse spre finantare prin fonduri europene, prin POS Transporturi", au explicat oficialii Portului Constanta.
Primul proiect vizeaza dezvoltarea capacitatii feroviare in zona fluvio-maritima a portului, valoarea estimata a investitiei fiind de 17,6 mil. euro. Cel de-al doilea proiect prevede construirea unui pod rutier aprope de gura de varsare a Canalului Dunare-Marea Neagra, necesar pentru racordarea portului la reteaua nationala de drumuri. Valoarea investitiei in acest caz se ridica la 30,2 mil. euro. Al treilea proiect, si cel mai scump, valoarea acestuia ridicandu-se la 121 mil. euro, presupune extinderea digului de larg al portului, investitia aflandu-se deja in analiza Comisiei Europene in vederea finantarii.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO