Eveniment

Un agricultor care vinde 800 de tone de grau: azi m-au sunat cinci firme care vor sa traga teapa statului la TVA. Cum comentati?

Un agricultor care vinde 800 de tone de grau: azi m-au sunat cinci firme care vor sa traga teapa statului la TVA

Zeci de camioane transporta zilnic sute de tone de grau pentru care nu platesc taxe

05.07.2009, 19:15 680

Guvernul afirma ca evaziunea din comertul cu cereale prin neplata TVA-ului incasat de catre firmele din domeniu la bugetul de stat se va diminua ca urmare a unei ordonante date saptamana trecuta privind controlul camioanelor de transport marfa in trafic, dar fermierii spun ca firmele vor gasi in continuare cai de neplata.

Printr-o ordonanta de urgenta privind controlul transporturilor de marfuri accizabile (cereale, cafea, turun, petrol) in scopul combaterii evaziunii fiscale, care vizeaza diminuarea pietei negre a acestor produse. La cereale, de exemplu, piata neagra reprezinta 75% din total si se intensifica in aceasta perioada, odata cu inceperea campaniei de recoltare, afirma ministrul agriculturii, Ilie Sarbu.

„Toti agricultorii au firme sau macar sunt inregistrati ca PFA (Persoana Fizica Autorizata) pentru a-si asigura culturile, dar de obicei, comerciantii negociaza o tranzactie fara acte. Numai astazi (duminica - n.red.) m-au sunat cinci firme care mi-au oferit pe grau intre 360 lei/tona si 400 lei/tona. Le convine, pentru ca de la camp il iau si cu 340 lei/tona, iar apoi merg la o alta firma sau in port si il dau cu 550 lei/tona", explica un agricultor din Calarasi care a postat un anunt pe un site de specialitate pentru a vinde „urgent" 800 de tone de grau „cu 380 de lei/tona plus TVA".

Fermierul spune ca firmele interesate sa cumpere fara acte cereale de la micii agricultori mizeaza pe faptul ca producatorii au castiguri mici si datorii, iar plata pe loc inseamna achizitie garantata. „Pentru a nu fi prinsi, multi iau trei sferturi din cantitatea de cereale pe acte si un sfert fara. Controalele nu vor avea niciun efect, pentru ca romanul este inventiv, intotdeauna va gasi o portita de scapare pentru a face afaceri. Multi reusesc sa cumpere fara acte, dar pacalesc autoritatile aratandu-le un borderou si totul se rezolva", spune fermierul din Calarasi.

Practic, pana ajunge pe masa consumatorilor ca paine, graul trece prin mai multe maini. In primul rand, un mic comerciant cumpara, de la o asociatie sau direct de la tarani, apoi vinde catre un alt mare comerciant sau catre o moara, care la randul sau este furnizor pentru o fabrica de paine. Problema apare la micii comercianti care cumpara de la tarani fara sa plateasca TVA, dar incaseaza TVA de la o moara, de exemplu. Comerciantii ar trebui sa transfere TVA-ul catre stat, dar multi nu o fac, inventand TVA de plata catre firme-fantoma sau prin alte modalitati.

O alta metoda folosita de cumparatori este sa faca mai multe transporturi intr-o zi pe acelasi aviz de marfa. La o tranzactie de 6.000 de tone, avizul de marfa este facut pe 2.000 de tone, dar camionul poate face mai multe transporturi cu cate 2.000 de tone in aceeasi zi, mai ales ca in hartii nu este trecuta ora la care a fost incarcat autovehiculul.

„Au aparut sute de firme in Constanta si Tulcea in ultimele doua luni. Toate sunt facute sa dispara dupa ce isi incaseaza TVA-ul pe care nu ar trebui sa-l plateasca statului roman. Au un avantaj fata de noi de 20%, asa ca nu-i deranjeaza sa dea o atentie la politie sau vamei si un pret ceva mai mare decat noi agricultorului, pentru ca isi iau inapoi 19% de la statul roman. Ca niciodata in acest an, criza economica i-a determinat pe acesti oameni sa isi asume orice risc fie pentru a supravietui, fie pentru a face mai multi bani. Nici nu se gandesc la consecinte", a declarat Ioan Niculae, administratorul Interagro, cea mai mare companie din sectorul agricol dupa cifra de afaceri.

Ministerul Agriculturii, impreuna cu echipe ale Garzii Financiare si Politie vor efectua controale la toti agentii economici persoane fizice si juridice ce recolteaza si valorifica produse cerealiere, transporta, achizitioneaza, comercializeaza si depoziteaza aceste produse.

In cazul in care produsele nu sunt insotite de documente care justifica provenienta, marfa este confiscata, impreuna cu autovehiculul, amenda fiind de 3.000 de lei pana la 5.000 de lei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO