Eveniment

Zeci de victime in explozia de la Mihailesti

25.05.2004, 00:00 107

Florin Marcu se afla la volanul autocamionului cu care transporta azotat de amoniu de la combinatul Doljchim pentru societatea Beearsen din Piatra Neamt.
Potrivit declaratiilor martorilor si ale anchetatorilor, in jurul orei 4 dimineata, in localitatea Mihailesti, soferul a pierdut controlul volanului, iar camionul s-a rasturnat.
Soferul a reusit sa alerteze politia si pompierii, dar pana la venirea echipelor de interventie, tirul a luat foc. Incarcatura chimica din camion s-a incins si a atins temperatura critica astfel incat, in timp ce pompierii si politia interveneau, a avut loc o explozie puternica.
Detalii depre producerea exploziei vor fi greu de obtinut, avand in vedere ca printre cei morti in explozie se numara comandantul dispozitivului de pompieri trimis in zona si mai multi dintre oamenii sai, precum si seful de post din comuna. In plus, nu exista informatii potrivit carora soferul autocamionului ar mai fi in viata.
"La putin timp dupa ora 4.00, am auzit o explozie despre care a crezut ca este a unui cauciuc. Ceva mai tarziu, in jurul orei 5.00, a auzit o bubuitura ceva mai puternica, iar la mai putin de cinci minute a urmat o explozie puternica si am vazut o ciuperca alb-galbuie care se ridica de la locul in care a avut loc deflagratia", povesteste un localnic.
Barbatul a spus ca geamurile casei sale au fost sparte de suflu, peretii crapati, iar tigla de pe casa a cazut. O bucata de metal a intrat pur si simplu prin acoperis si a cazut in casa, langa un pat, a mai spus barbatul.
Mana Aurel - un sofer aflat in drum spre Galati si care s-a oprit in zona - a declarat pentru Mediafax ca a tras pe dreapta atunci cand a vazut tirul arzand, la 200 de metri in fata si agitatie multa. La ora 5.50, a auzit o bubuitura puternica, iar zona de umplut de foarte mult fum. Soferul a relatat ca suflul exploziei i-a spart parbrizul si i-a indoit tabla de la masina. In jur au inceput sa cada bucati de fier, iar el a iesit din masina si s-a ascuns sub vagonul tirului, in care transporta chimicale. El a mai spus ca a incercat sa se apropie de locul exploziei, de unde se auzeau oamenii - majoritatea pompieri - urland dupa ajutor. Nu s-a putut apropia, dar a vazut corpurile sfartecate de explozie, afate in apropierea craterului ramas in locul in care camionul a sarit in aer, la aproximativ 300 de metri distanta de intrarea in comuna dinspre Urziceni.
Sevastita Gheorghe era in casa cand a auzit o bubuitura puternica si a iesit afara. Explozia i-a distrus in mare parte casa abia construita, peretii fiind fisurati, iar geamurile si tigla sparte. Un fum galbui se degaja de la locul exploziei, iar ea s-a indreptat intr-acolo. Pe drum s-a intalnit cu fata ei, care venea strigand ca sotul ei - ginerele Sevastitei Gheorghe - a murit in deflagratie. Barbatul - Ion Tudose, de 32 de ani, se dusese in zona impreuna cu seful de post ca sa ajute la interventie. Femeia a vrut sa mearga sa identifice corpul, dar fortele de ordine i-au interzis accesul. Femeia spune ca, in timp ce isi cauta ginerele, a vazut mai multe cadavre sfasiate de explozie, dar nu a putut preciza cate. Ea nu l-a gasit pe barbat, ci doar caciula acestuia.
Un politist din cadrul echipelor de interventie a declarat agentiei Mediafax ca, la cateva zeci de metri de locul exploziei, a fost gasit cadavrul decapital al unui civil. Politistul sustine ca cel putin zece cadavre sfartecate se aflau, in jurul orei 10.30, la locul exploziei. Fortele de ordine incearca identificarea lor, fapt aproape imposibil la acest moment, avand in vedere ca cele mai multe sunt practic facute bucati. "Imagini de cosmar...", a spus politistul, vizibil marcat de situatie.
Explozia i-a surprins si pe ziaristii Elena Popescu, in varsta de 26 de ani, si Ionut Barbu, 25 de ani, corespondenti ai Antenei 1. Elena si Ionut au fost printre primii ziaristi aflati la Mihailesti si s-au apropiat de locul accidentului din dorinta ca imaginile sa reflecte cat mai bine cele intamplate.
Prefectul judetului Buzau, Ioan Vasile, a declarat ca "prima deflagratie a atras un numar mare de spectatori din randul localnicilor" ceea ce explica numarul mare al victimelor.
Incercand sa descrie efectele devastatoare ale exploziei, Ioan Vasile - ajuns la fata locului la mai putin de o ora de la deflagratie - a spus: "zona era plina de o sumedenie de cadavre si de o gramada de pamant".
Jandarmii au inceput sa caute in via de langa sat si sa stranga bucati de metal si alte fragmente aruncate de suflul exploziei pe o raza de aproape 200 de metri in jurul camionului. In plus, echipele de la Protectia Civila au inceput sa decoperteze pamantul din zona, pentru a cauta eventuale victime, care ar fi putut fi acoperite de pamant in momentul exploziei.
In jurul pranzului, patru echipe ale autoritatilor lucrau in zona: unii adunau pamantul, altii cautau victimele, o alta lucrea la reteaua electrica, iar ultima la refacerea drumului distrus in urma deflagratiei.



Pagube materiale
Bilantul tragediei nu se opreste aici. Autovehiculele aflate in zona accidentului au fost distruse in totalitate, atat de suflul exploziei, cat si de bucatile de metal si sticla aruncate in aer. Printre acestea se numara cele doua autospeciale ale pompierilor trimise la fata locului, un Matiz, o Dacia (aflata intre cele doua autospeciale), iar o alta masina, de culoare galbena, a fost avariata in mare parte.
Explozia a afectat si casele din sat, multe avand geamurile sparte, acoperisurile cazute si peretii crapati. "Din primele date pe care le detinem, 16 case au acoperisul degradat si geamurile sparte, la alte cateva zeci fiind distruse doar ferestrele", a precizat ministrul Gabriel Oprea. Potrivit ministrului, printre imobilele afectate de suflul exploziei se numara sediul primariei si a scolii din localitatea Mihailesti.
In plus, soseaua a fost distrusa pe o lungime de peste 40 de metri, craterul ramas in locul camionului avand o adancime de cel putin opt metri. Circulatia pe drumul european 85 (E85) a fost deviata pe o ruta ocolitoare, politistii si jandarmii oprind accesul, cu aproape 20 de kilometri inainte de Mihailesti (50 de kilometri inainte de municipiul Buzau), soferilor care se indreapta spre localitate.
"Nu cred ca isi poate imagina cineva ce s-a intamplat aici. Drumul este distrus pe o distanta de 70-80 de metri. Totul trebuie scos pana la fundatie. Este incredibil cum a fost distrus drumul, craterul care s-a creat. Am 23 de ani de cand lucrez in transporturi si asa ceva nu am mai vazut", a declarat ministrul transporturilor Miron Mitrea. El a adaugat ca s-au gasit resturi de la autocamion, puntea care cantareste peste o tona, la 200 de metri distanta de locul exploziei.
"In momentul in care politia termina ancheta suntem pregatiti sa intervenim. Avem utilajele cu piatra aici si vom face in maximum cinci ore o bretea pentru ca soferii sa poata circula. Pana duminica incercam sa refacem si drumul distrus", a mai spus Mitrea.
Premierul Adrian Nastase a anuntat ca va propune Guvernului, in urmatoarea sedinta, acordarea unor alocatii financiare pentru toate persoanele care au suferit pierderi umane si materiale in urma exploziei. Autoritatile locale au declarat 24 mai zi de doliu pe intregul teritoriu al judetului Buzau, in memoria victimelor.



Scenariile anchetatorilor
Echipa care ancheteaza cauzele exploziei are in vedere mai multe variante, printre care explozia unui cauciuc sau oboseala soferului, care ar fi adormit si ar fi pierdut controlul volanului, camionul rasturnandu-se pe sosea. Ion Vasile, prefectul de Buzau, a declarat agentiei Mediafax ca este posibil ca soferul sa fi adormit la volan, iar camionul sa fi atins cu una din roti marginea santului, dupa care s-ar fi rasturnat pe sosea.
Potrivit unor surse din cadrul Corpului Pompierilor Militari, este posibil ca rotile camionului sa fi luat foc, astfel ca azotatul de amoniu - substanta transportata de camionul care s-a rasturnat - s-a incalzit extrem de repede si a explodat. De altfel, unii dintre localnici au relatat ca prima explozie pe care au auzit-o parea a fi cea a unui cauciuc.
Generalul Viorel Nemes, comandantul Protectiei Civile, a declarat ca ar fi avut loc doua explozii: una in momentul in care camionul s-a rasturnat, iar a doua ceva mai tarziu, dupa ce incarcatura chimica din camion s-a incins si a atins temperatura critica.
Nemes a precizat ca substanta care a explodat era azotat de amoniu granulat - folosita in agricultura ca ingrasamant - iar explozia acesteia nu are efectele nocive pe care le-a fi produs o deflagratie implicand o incarcatura de azot.
Azotatul de amoniu este o substanta foarte periculoasa care intretine arderea si care poate exploda foarte usor la incalzire. Potrivit specialistilor, nu este nevoie de o temperatura foarte ridicata pentru incalzirea, ea topindu-se la 169,6 grade Celsius. Singura metoda de stingere sau racire a azotatului de amoniu este inundarea acestuia cu apa.
O echipa de anchetatori a inceput verificarile si la firma Mih Transcom SRL din comuna Giubega din judetul Dolj, proprietara autocamionului, pentru a determina daca au fost respectate prevederile legislative referitoare la transportul substantelor periculoase, prevederi care sunt foarte stricte. Firma doljeana avea licenta pentru transportul azotatului de amoniu.



Cea mai grea pierdere pentru pompieri
Din cei 12 pompieri militari care au ajuns primii la locul accidentului, doar unul singur a scapat nevatamat: sase dintre camarazii lui fiind ucisi in explozie, patru fiind raniti, iar un altul a fost dat disparut. Aceasta este una din cele mai mari pierderi suferite in misiune de Pompierii Militari de la prima atestare, in 1844, comparabila cu o interventie din 1948 sau cu un incendiu produs in anii '70 la rafinaria Brazi, ambele soldate cu mai multe victime in randul acestor forte.
Comandantul Protectiei Civile, generalul Viorel Nemes, a apreciat ca pompierii militari au actionat in conformitate cu regulamentele, incercand sa raceasca azotatul de amoniu, dar nu exclude ipoteza ca ei sa nu fi cunoscut natura substantei din camion.
Pe de alta parte, Gabriela Tohanean, purtatorul de cuvant al Inspectoratului General al Pompierilor Militari, a declarat ca soferul camionului a fost cel care a cerut telefonic pompierilor sa intervina, astfel ca acestia au intervenit pe baza informatiilor furnizate de el. La fata locului se afla o echipa de ancheta condusa de primul-adjunct al ministrului administratiei si internelor, Zaharia Toma, fiind cercetate imprejurarile producerii accidentului si modul in care s-a intervenit.
miruna.lebedencu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels