Eveniment

ZF Retail Summit 2024. România rămâne o destinaţie atractivă pentru investitorii străini. Piaţa locală este într-un moment de evoluţie, există încă loc de dezvoltare şi de jucători noi

„Retailul românesc între inflaţie şi deflaţie, între promoţii şi scumpiri, între scădere şi creştere de consum“

ZF Retail Summit 2024. România rămâne o destinaţie...

Autor: Ramona Cornea, Roxana Rosu, Cristina Bellu

19.05.2024, 13:29 153

„Pentru chiriaşi, pentru branduri, piaţa din România este la fel de atrăgătoare, pentru că aici există chirii mai joase faţă de restul Europei, iar românii au apetit pentru consum” ♦ „România este o piată efervescentă, conectată la tendinţele internationale” ♦ „România este o ţară cu foarte multe oportunităţi pentru cei din afară, atât din Vest, cât şi din Asia” ♦ „Investitorii văd România ca pe o ţară diferită, o ţară în care se pare că orice se poate rezolva într-un fel sau altul” ♦ „Există un potenţial al pieţei din România, unul pe care nu ştim să-l vindem foarte bine”.

România este încă o des­ti­naţie atractivă pen­­tru investitorii stră­ini. În acest mo­ment, piaţa lo­cală este într-un mo­ment de evoluţie, unul în care există încă loc de dezvoltare şi de ju­că­tori noi, au fost unele dintre con­cluziile evenimentului ZF Retail Summit 2024. „Retailul românesc între inflaţie şi deflaţie, între promoţii şi scumpiri, între scădere şi creştere de consum“.

Evenimentul a fost organizat de ZF cu ajutorul partenerilor MasterCard, Auchan, Mazars, Profi, Vodafone, Iulius, Eli Parks, CPI Property Group, PwC, Altex, ROPECO, Metro, Cushman & Wakefield Echinox, IWF, Aqua Carpatica, Domeniile Sâmbureşti, Dropshot, BPT şi JW Marriot.

„România este foarte apetisantă atât pentru investitori, cât şi pentru chiriaşi. În continuare România are una dintre cele mai mici densităţi de spaţii de retail la 1.000 de locuitori, ceea ce arată că este loc de noi investiţii, de extinderi. Pentru chiriaşi, pentru branduri, piaţa din România este la fel de atrăgătoare, pentru că aici există chirii mai joase faţă de restul Europei, iar românii au apetit pentru consum”, a spus în cadrul evenimentului Dana Radoveneanu, head of retail agency, Cushman & Wakefield Echinox.

Oana Diaconescu, head of leasing în cadrul Iulius, a subliniat şi ea că piaţa locală este privită cu interes de investitorii străini.

„România este o piată efervescentă, conectată la tendinţele internationale. Consumatorul este foarte atent la ultimele tendinţe. Centrele comerciale au evoluat pentru a acoperi cerinţele marilor branduri internationale. Vedem an de an nume interesante care intră pe piată. E un interes continuu de a dezvolta acest sector”, a detaliat ea.

De asemenea, reprezentanta Iulius spune că un indicator al posibililor jucători care ar putea intra şi pe piaţa din România sunt cei care intră în Polonia.

„Ne uităm foarte atent la intrările din Polonia pentru că ştim că următoarea intrare va fi România. Polonia, Cehia au doar un mic avans faţă de noi, iar noi suntem într-un moment de evoluţie, investitorii străini vor să intre aici. Ei sunt pe un platou oarecum şi ii vom ajunge repede din urmă. (...) Românii călătoresc foarte mult, sunt foarte educaţi cu privire la ultimele tendinţe pe orice, le place să cheltuiască”, a adăugat Oana Diaconescu.

Geanina Ungureanu, head of retail în cadrul CPI România, este şi ea de părere că România este văzută bine de investitorii străini. Această tendinţă se vede şi în real estate, şi în retail, susţine ea.

„România este privită foarte bine de investitori, este o ţară a tuturor oportunităţilor. Eu reprezint o companie care este din afara ţării, din Cehia, iar acest lucru se vede din ce în ce mai mult atât din perspectiva investitorilor de real estate, dar şi din perspectiva celor din retail. Mie mi se pare că România este o ţară cu foarte multe oportunităţi pentru cei din afară, atât din Vest, cât şi din Asia. Cred că un avantaj foarte mare este că ne aflăm într-o congruenţă a tuturor părţilor, avem o poziţionarea geopolitică ce ne-a făcut foarte adaptabili. Ne-am adaptat foarte repede şi acest lucru s-a dus în toate industriile, deci şi în retail şi în real estate”, a detaliat reprezentanta CPI România.

Edvin Abdulachim, director comercial al Altex România, susţine că investitorii văd multe oportunităţi şi posibilităţi pe piaţa locală.

„Investitorii văd România ca pe o ţară diferită, o ţară în care există foarte multe oportunităţi, o ţară în care se pare că orice se poate rezolva într-un fel sau altul”, consideră el.

Cătălin Pozdarie, general manager al Hervis România, vede şi el un potenţial al pieţei, însă crede că România încă se luptă să atingă acest potenţial.

„Există un potenţial al pieţei din România, unul pe care nu ştim să-l vindem foarte bine sau încercăm să-l vindem de ani de zile, dar nu reuşim să-l concretizăm, ca o maşină foarte puternică ce nu reuşeşte să transmită puterea sa la asfalt. Pe de altă parte, depinde de fiecare investitor în parte de cum gestionează anumite lucruri. (...) Poţi să investeşti atât timp cât nu mori sub presiunea investiţiilor. Orice investiţie costă, finanţarea acestora costă bani, aceşti bani costă din ce în ce mai mult, mai ales în condiţii de criză. Atunci, automat, trebuie să păstrezi un echilibru între investiţii”, a detaliat el.

 

Dana Radoveneanu, head of retail agency, Cushman & Wakefield Echinox

Piaţa locală poate absorbi noi proiecte de retail, ţinând cont de densitatea medie de spaţii de retail din România comparativ cu alte ţări din regiune şi din Europa de Vest, dar şi raportat la evoluţia puterii de cumpărare în contextul creşterilor salariale preconizate pentru anii următori şi de trendul descrescător al inflaţiei.

► România rămâne atrăgătoare atât pentru investitori, cât şi pentru chiriaşi. Are una dintre cele mai mici densităţi de spaţii de retail la 1.000 de locuitori, ceea ce arată că este loc de noi investiţii, de extinderi.

► Pentru chiriaşi, pentru branduri, piaţa din România este la fel de atrăgătoare, pentru că aici există chirii mai joase faţă de restul Europei, iar românii au apetit ridicat pentru consum.

 

Oana Diaconescu, head of leasing, Iulius

► România este o piaţă efervescentă, conectată la tendinţele internaţionale. Consumatorul e foarte atent la ultimele tendinţe.

► Vedem an de an nume interesante care intră pe piaţă. Ne uităm foarte atent la intrările din Polonia pentru că ştim că următoarea intrare va fi România.

► În T1 avem o creştere de 8% în vânzări şi 5% în trafic. Vrem să aducem noi concepte flagship pe retail şi un nou spaţiu pe entertainment. La Iaşi şi la Suceava vom avea extinderi.

► În ultimul deceniu, am fost dezvoltatorul cu cele mai mari investiţii, de 1,2 miliarde de euro, iar în pipeline avem alte 1,3 miliarde euro, care sunt destinate proiectului mixt-use din Cluj şi celui din Constanţa, unde alocăm 800 milioane euro.

 

Edvin Abdulachim, director comercial, Altex România

► Investitorii văd România ca pe o ţară diferită, o ţară în care există foarte multe oportunităţi, o ţară în care se pare că orice se poate rezolva într-un fel sau altul.

► Noi am continuat investiţiile în permanenţă, numai anul acesta am deschis şapte magazine, dintre care cinci sunt proprietate, deci sunt investiţii foarte mari acolo.

► Până la sfârşitul acestei luni mai deschidem două proprietăţi, una în Pipera – Voluntari şi una în Giurgiu. Continuăm să investim în dezvoltare, până acum avem peste 135 de magazine.

► În general, preţurile în domeniul electro-IT sunt echilibrate, nu există fluctuaţii de preţ de achiziţie atât de mari. Focusul nostru a fost spre menţinerea cheltuielilor la un anumit nivel.

 

Geanina Ungureanu, head of retail, CPI România

► România este privită foarte bine de investitori, este o ţară a tuturor oportunităţilor. Eu reprezint o companie care este din afara ţării, din Cehia, iar acest lucru se vede din ce în ce mai mult atât din perspectiva investitorilor de real estate, cât şi din perspectiva celor din retail.

► Mie mi se pare că România este o ţară cu foarte multe oportunităţi pentru cei din afară, atât din Vest, cât şi din Asia. Cred că un avantaj foarte mare este că ne aflăm într-o congruenţă a tuturor părţilor, avem o poziţionarea geopolitică ce ne-a făcut foarte adaptabili.

► Ne-am adaptat foarte repede şi acest lucru s-a dus în toate industriile, deci şi în retail şi în real estate.

 

Adelina Badea, CEO, Mobexpert

► Mă bucur că am reuşit să terminăm 2023 la acelaşi nivel cu 2022. A fost un an complicat. Primele patru luni din 2024 ne arată un trend uşor crescător. Suntem pe un plus de 10%.

► Produsele sunt văzute ca o investiţie în acest domeniu, de aceea consumatorul se uită în primul rând la calitate. După calitate, pentru clienţi contează să fie fabricat în România. Şi asta mă bucură. Made in Romania este mai important decât preţul.

► Pe locul al treilea ar fi trendul. Clienţii vin des în magazine, să se inspire, şi trebuie să fim mereu în tendinţă, la materiale, finisaje.

► Avem un proiect-pilot în Bucureşti, pe partea de reciclare, prin care vrem să luăm mobila veche de la client. Deci nu e doar despre produs şi preţ, ci şi despre serviciile oferite.

 

Cătălin Pozdarie, general manager, Hervis România

► Există un potenţial al pieţei din România, unul pe care nu ştim să-l vindem foarte bine sau încercăm să-l vindem de ani de zile, dar nu reuşim să-l concretizăm, ca o maşină foarte puternică ce nu reuşeşte să transmită puterea sa la asfalt. Pe de altă parte, depinde de fiecare investitor în parte de cum gestionează anumite lucruri.

► Am revenit la obiceiurile de dinainte de pandemie, în continuare se practică foarte puţin sport în România, un sport asociat cu o semiperformanţă.

► De ani de zile nu s-a schimbat nimic, România este încă la coada Europei după oamenii care practică sport regulat. Acest lucru are un impact şi asupra comportamentului în vânzări, lumea se orientează mult mai mult spre produse de timp liber decât spre produse de performanţă.

 

Roxana Bleoajă, head of path, Lowe Group

► Focusul consumatorului nu este doar pe preţ, ci şi pe valoare, iar conceptul de valoare este destul de volatil în funcţie de oameni. Diferitele variaţii pe care le vedem în coşul de consum de la o lună la alta sau an/an ţin foarte mult şi de valoarea pe care brandurile reuşesc s-o transmită mai departe către consumatori, dar şi din nevoile consumatorilor.

► Integrarea omnichannel este un lucru care ajunge să fie presant pentru branduri şi pentru retaileri. Lucrurile trebuie să devină mult mai fluide între digital şi offline.

► Comportamentul de la mall este radical diferit faţă de cel de la cumpărăturile obişnuite. Mallul este locul în care se activează foarte mult impulsul.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels