Iaşi te inspiră

Iaşi te inspiră! Un proiect ZF/BT. Patricia Brohanschi şi Dragoş Andrei Cantea au fondat festivalul Classix cu scopul de a aduce tinerii în publicul concertelor de muzică clasică. Anul acesta au ajuns la a cincea ediţie

25.04.2024, 00:05 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ Evenimentul are loc mereu la final de iarnă - început de primăvară, când oamenii îşi doresc să iasă din casă, spune Patricia Brohanschi.

O pasiune pentru organizarea de evenimente a condus-o pe Patricia Brohanschi către fondarea unui festival de muzică clasică la Iaşi, cu scopul de a trezi şi interesul tinerilor pentru acest tip de divertisment. Evenimentul, care poartă numele Classix, a ajuns anul acesta la cea de-a cincea ediţie.

„Am început să merg pe calea antreprenoriatului cultural în 2015, când eram la finalul masterului, am participat la un call pentru startupuri şi am câştigat o finanţare europeană de 25.000 de euro. Asta mi-a deschis drumul. Am urmat Comunicare şi Relaţii Publice în Iaşi. La 24 de ani am pus bazele startupului Showberry, iar un an mai târziu am fondat festivalul Rocanotherworld. Am adunat peste 2.500 de oameni la prima ediţie. Ajungem anul acesta la cea de-a noua ediţie, adunând public din Iaşi şi din zona Moldovei. Mai departe, am dezvoltat mai multe proiecte, am colaborat cu organizatorii unor evenimente mari la nivel naţional“, a povestit Patricia Brohanschi la emisiunea online ZF Iaşiul te inspiră!.

Classix a apărut la nivel de idee în 2019, când colegul Patriciei, Dragoş Andrei Cantea, cofondator al Classix, era doctorand la pian şi urma studiile în Oslo, unde trăieşte în prezent. El i-a propus să facă împreună un festival de muzică clasică în Iaşi, pentru că simţea că oraşul are potenţial şi pentru această direcţie culturală.

„În februarie 2020, a avut loc prima ediţie Classix, o săptămână de concerte cu artişti internaţionali din peste zece ţări. Unul dintre obiectivele noastre a fost să atragem publicul tânăr, pentru că şi noi, la rândul nostru, eram tineri şi realizam că cei de vârsta noastră nu mergeau în mod frecvent la concerte la filarmonică sau la operă şi aveau foarte multe preconcepţii – că trebuie să ai studii în domeniu sau o aplecare către acest domeniu. Încă de la prima ediţie, peste 50% din publicul din săli a fost tânăr.“

În 2021, în toiul pandemiei, au gândit festivalul într-o variantă hibrid, astfel încât să poată ţine evenimentul şi în mediul online. Au reuşit să aibă oameni şi în sală, şi online şi au trecut graniţele, pentru că festivalul a fost urmărit în multe ţări din Europa. În total, au fost peste 120.000 de oameni care au urmărit festivalul online.

„Classix are loc în locaţii emblematice ale oraşului – Catedrala Romano-Catolică, Palatul Culturii, Teatrul Naţional, Biblioteca Centrală Universitară, Casa de Cultură a Studenţilor, Aula Gheorghe Asachi. Încercăm să dăm viaţă unor spaţii. Anul acesta am ajuns la cea de-a cincea ediţie şi am avut peste 5.000 de spectatori în săli şi peste 80.000 de oameni care ne-au urmărit online. În 2024, festivalul a fost pentru prima dată sold-out.“

Evenimentul are loc mereu la final de iarnă - început de primăvară, când oamenii îşi doresc să iasă din casă, spune Patricia Brohanschi. Astfel, Classix se desfăşoară pe final de februarie - început de martie.

„Anul acesta am avut opt zile de concert la Iaşi şi am avut şi un concert la Bucureşti – Bohemian Jazz, la Sala Gloria. Ne dorim să scoatem Classix din Iaşi, pentru că oamenii îşi doresc mai mult, îşi doresc să fie scoşi din zona de confort.“

Vânzarea de bilete este o resursă foarte importantă în organizarea evenimentului, însă la finanţare au contribuit şi sponsori locali. În plus, în 2024, Classix a beneficiat şi de fonduri de la AFCN (Administraţia Fondului Cultural Naţional). Anul trecut, abonamentul ajungea la 700 de lei, iar preţul biletelor pe zile a variat.

 

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania