Media & Advertising

Audienta record pentru brandurile participante la Jocurile Olimpice de la Torino

03.02.2006, 21:24 9

Competitiile sportive importante au fost mereu luate in considerare de catre advertiseri cand a venit vorba de impartirea bugetelor alocate publicitatii si altor actiuni de marketing. Jocurile Olimpice de Iarna se inscriu si ele in aceasta tendinta, capabile fiind sa ridice nivelul de awareness al brandurilor la cote ametitoare.

Nu oricine isi poate asocia insa numele cu prestigioasele olimpiade. Deoarece Jocurile aduc companiilor un capital de imagine si vanzari record, organizatorii sunt si ei foarte pretentiosi in ceea ce priveste partenerii si sponsorii. Asa se face ca, la actuala editie a Jocurilor Olimpice de Iarna, care se vor desfasura intre 10 si 26 februarie la Torino, Italia, sunt patru categorii de parteneri si sponsori.

Prima dintre acestea si cea mai importanta, din punctul de vedere al investitiilor, este cea a partenerilor internationali, 11 la numar, companii foarte mari la nivel mondial si capabile sa sustina astfel de evenimente. Este vorba de Atos Origin, Coca-Cola, GE, Kodak, Lenovo, Manulife, McDonald''s, Omega, Panasonic, Samsung si Visa. Acesti parteneri internationali contribuie la organizarea catorva serii de Jocuri atat in ceea ce priveste alaturarea propriilor valori la cele olimpice, dar si din punct de vedere economic, furnizand produse si tehnologii, precum si know-how-ul necesare.

Operatiunile de marketing desfasurate de catre partenerii internationali la astfel de evenimente nu se limiteaza, de obicei, la actiuni locale, desfasurate strict in regiunea in care au loc Jocurile. De cele mai multe ori, aceste operatiuni se desfasoara la nivel mondial, incercand sa atinga intreaga audienta a JO, estimata a bate anul acesta orice record. Astfel, se asteapta ca trei miliarde de oameni sa urmareasca la televizor Olimpiada de la Torino, adica cu 5% mai multi decat la Jocurile de Iarna de la Salt Lake City, din 2002.

Cresterea audientei se datoreaza si transmisiunilor televizate la unele dintre cel mai mari posturi din 200 de tari, si nu doar din 160 de state, cum s-a intamplat in urma cu patru ani. In total, radiodifuzorii din toata lumea vor dedica peste 13.000 de ore evenimentului. Pentru prima data in istoria Olimpiadei, audienta din aproximativ 20 de tari va putea urmari competitiile pe ultima generatie de telefoane mobile.

In Statele Unite ale Americii, evenimentele vor fi transmise exclusiv de catre NBC, parte a gigantului General Electric. Reprezentantii televiziunii estimeaza ca vor obtine intre 650-750 de milioane de dolari venituri din publicitate, suma cu 22% mai mare decat in 2002, cand Olimpiada s-a desfasurat pe teritoriu american. La sfarsitul lunii ianuarie, reteaua de televiziune preciza ca a vandut peste 90% din spatiul publicitar in prime time, cu sume pornind de la 700.000 de dolari pentru un spot. In ceea ce priveste Romania, Olimpiada va fi transmisa de Societatea Romana de Televiziune. Astfel, TVR 2 va transmite in direct si in exclusivitate pentru Romania toate programele din cadrul evenimentului, in timp ce TVR 1 va transmite zilnic cate doua rezumate. In total, Televiziunea Romana va asigura numai la TVR 2 peste 130 de ore de transmisie in direct, stiri, inregistrari, iar zilnic, dupa incheierea probelor din competitie, "Rezumatul zilei". Si TVR 1 va aloca mai multe ore rezumatelor zilnice, preluate fie in direct, fie inregistrate.

La fel ca si la Jocurile Olimpice de Vara de la Atena, si cu ocazia Olimpiadei de Iarna de la Torino, TVR va derula actiuni de marketing specifice - difuzare de promo-uri si testimoniale pe TVR 1 si TVR 2 si organizarea, in paralel cu transmisiunile pe micul ecran, un concurs interactiv prin SMS la care telespectatorii pot castiga premii.

Referindu-se la partea de vanzari, Radu Budes, Managing Partner la actuala regie de vanzari a TVR, Splendid MediaZece, apreciaza ca se poate vorbi despre un record pentru TVR 2, "deoarece este pentru prima data cand acest canal beneficiaza de incasari lunare, provenite din vanzarea de publicitate, care depasesc 450.000 de euro net. Veniturile obtinute din vanzarea de publicitate in cadrul transmisiunilor de la Olimpiada de la Torino reprezinta peste 75% din aceasta cifra, ajungand undeva la 350.000 euro, din care aproximativ 140.000 euro provin de la sponsori".

In comparatie, la JO de Iarna de la Salt Lake City, veniturile din publicitate pentru TVR au fost de circa 100.000 de euro, in conditiile in care se transmitea de pe un alt continent, iar multe dintre transmisiunile in Romania se efectuau in timpul noptii, fiind mai putin atractive pentru clientii de publicitate, potrivit departamentului de comunicare al TVR.

Birourile locale ale partenerilor internationali nu se rezuma la a se uita la Olimpiada la televizor. Majoritatea dintre ele au pornit deja operatiuni de marketing dedicate evenimentului. Lenovo, de exemplu, companie lansata oficial in Romania in luna noiembrie a anului trecut, nu a pierdut timpul. Pe baza parteneriatului cu Comitetul Olimpic Sportiv Roman (COSR), a oferit 10 notebook-uri ThinkPad Z60m, un proiector Lenovo ThinkVi-sion E500 si doua monitoare TFT Lenovo Think-Vision L171 delegatiei romane care va pleca la Torino. Lenovo s-a alaturat Miscarii Olimpice in martie 2004, ca partener in domeniul echipamentelor de computing, pentru Jocurile Olimpice de Iarna Torino 2006 si Jocurile Olimpice Beijing 2008, devenind astfel cel mai nou sponsor la nivel mondial.

In ceea ce priveste Visa, brandul a incheiat in acest an un parteneriat cu CEC, pentru a derula si in Romania a treia editie a competitiei internationale pe teme artistice pentru tineri, Visa Olimpiada Fanteziei. De asemenea, Visa International a lansat Campionatele Visa - Torino 2006, un joc online gratuit, o competitie internationala la care participa jucatori din 23 de tari, inclusiv Romania, care se intrec in trei sporturi olimpice de iarna virtuale. In Romania, Visa International a lansat si campania promotionala Visa - Jocurile Olimpice de Iarna Torino 2006, pentru a impulsiona utilizarea cardurilor la comercianti.

"Pe langa sprijinul economic substantial acordat pregatirii Jocurilor, sponsorizarea de nivel corporativ acordata de Visa celui mai important eveniment sportiv si cultural din lume a furnizat aproximativ 140 de milioane de dolari la nivel mondial, ca sprijin oferit in mod direct sportivilor olimpici, prin intermediul organizatiilor lor olimpice, incepand din anul 1986, cand Visa a devenit sponsor mondial. In cei sase ani care vor urma dupa Jocurile Olimpice de Iarna de la Torino, se estimeaza ca sponsorizarea corporativa a Visa va furniza aproape 40 mil. dolari ca suport financiar pentru peste 200 de comitete nationale olimpice din intreaga lume", explica vicepresedintele Visa International CEMEA, Catalin Cretu.

In ceea ce priveste GE, compania nu deruleaza activitati specifice legate de JO de Iarna in Romania, insa angajatii de aici vor putea trimite mesaje prin Internet pentru a-si incuraja sportivii favoriti, urmand ca acestea sa fie afisate la baza monumentului "Il Dente del gigante", ridicat special de catre GE pentru orasul Torino, spune directorul executiv regional pentru Europa de Sud-Est al GE, Dan Ionescu. Incepand cu JO de la Torino, parteneriatul olimpic al GE constituie prima sponsorizare sportiva globala la nivel corporativ din ultimii ani.

Tot la nivel local, Panasonic Romania demareaza o campanie de PR pentru a informa publicul asupra implicarii in buna desfasurare a Jocurilor. Compania Matsushita Electrical Industrial Co., proprietara brandului Panasonic, s-a implicat in organizarea Jocurilor Olimpice din 1984.

Un alt partener international al Olimpiadei, Samsung, a promovat valori ca fair play si competitie prin intermediul Elisabetei Lipa, medaliata cu aur de cinci ori consecutiv a Jocurilor Olimpice. Ea a fost numita din partea Romaniei ca purtatoare a tortei olimpice la Roma. De asemenea, biroul local Samsung si partenerul sau, HAT Group Co., furnizeaza membrilor Comitetului Olimpic Roman 25 de telefoane mobile care vor fi utilizate la Torino pe toata durata Jocurilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO