Media & Advertising

Costi Rogozanu: Domnii care stiu cine-i Kafka

15.09.2006, 20:56 25

Publicitatea condimentata cu atitudine sociala poate fi o solutie pentru viitor. Reclama pentru Zaraza este, evident, evenimentul principal publicitar al ultimelor doua luni. Tocmai pentru ca e simpla si cu un mesaj aditional important, pe langa subintelesul "bea Zaraza".
Principala lectie a publicitatii in ziua de azi ar fi aceea ca oamenii inteleg deja in profunzime conventia publicitara. Ca inteleg, daca apare o marca in pauza publicitara, ca sunt invitati sa cumpere, sa consume, sa participe. Nu trebuie sa le mai repeti, complet enervant, "cumpara-ma!!". Si atunci publicitatea a invatat sa-si umple cele cateva zeci de secunde cu ceva entertainment pentru consumator. Unii fac adevarate productii mini-cinematografice, altii fac bancuri. Dar Zaraza e ceva mai mult decat un banc. Definitia brandului permite ceva mai multa mobilitate de miscare a intelectului. Aici apare un mesaj social - brandul se propune ca unificator al unui anumit segment de indivizi rafinati, care evadeaza din prost-gustul cotidian monden. Sunt atatea oportunitati de protest prin ironie in Romania. Si sunt foarte multi clienti care ar putea profita de spatiul lor publicitar pentru a emite astfel de mesaje.
Pentru ca, astfel, se intampla un lucru miraculos. Consumatorului i se da iluzia ca devine aliat cu cel care ii vinde produsul. Trec, deodata, de aceeasi parte a baricadei. Mult mai raspandita este viziunea asupra pietei de consum ca un camp de bataie. In care vanzatorul cauta sa-l fraiereasca pe cumparator, iar acesta din urma nu cauta decat chestii gratuite sau cu mari reduceri, ca un mic robot fara sentimente. Cand amandoua partile trec de aceeasi parte a baricadei, ceva se schimba in bine. Pentru ca se umanizeaza, se maturizeaza o relatie ramasa in Romania la un nivel destul de isteric intre consumator si vanzator.
Acest grup Zaraza a si fost configurat extrem de clar, puternic, amuzant. Ca sa formulam dupa legendara formula Zapp, aici este vorba de grupul acelora care stiu ca Franz Kafka nu a fost un fotbalist ceh... Este o formulare semisnoaba care poate atrage mase mari de consumatori. Va dati seama ca si Irinel Columbeanu, foarte ironizat in spot, se poate regasi de aceeasi parte cu acei consumatori speciali de Zaraza? Cam asta e ironia cu spoturile prea bune...
In orice caz, astept si alte agentii sa gandeasca teme care pot atrage consumatorii de partea lor. Se pot face critici ironice si mai directe la adresa societatii de azi. Si n-ar fi rau ca astfel de consumatori inteligenti sa intre din cand in cand in targetul dorit de mari clienti. Nu o astept de la detergenti sau de la paste de dinti (apropo, ati vazut ca iar au aparut medicii care ne recomanda ilegal chestii?). Dar bauturile mai fine, firme de haine celebre si multe alte produse au dreptul, din cand in cand, la macar o injectie trimestriala cu IQ.

Costi Rogozanu este redactorul-sef al revistei Apropo, comentator in domeniile cultura, mass-media

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO