Media & Advertising

Noua provocare media: publicitatea in timpul filmului

22.04.2005, 21:47 13

Exista multe exemple care scot in lumina afacerea infloritoare ce presupune plasarea produselor publicitare in timpul spectacolelor de televiziune sau in cuprinsul filmelor, scrie Financial Times.

Aceasta practica va fi si mai evidenta in saptamanile care vor urma, pe masura ce agentiile de publicitate avanseaza in negocierile cu retelele americane de televiziune asupra modului de utilizare a bugetelor publicitare.

"Este o problema de actualitate", a spus Dan Longest, vicepresedinte la ABC Television. Sumer Redstone, directorul executiv al companiei Viacom, ce detine Paramount Pictures si reteaua CBS, a afirmat ca plasarea produselor este, in acest moment, o prioritate.

"Vor fi mai multe spoturi si amplasari de materiale publicitare in programele noastre", a spus el intr-un interviu recent.

Estimata la un miliard de dolari pe an (0,77 miliarde de euro), industria amplasarii produselor publicitare in cadrul spectacolelor de televiziune este un pitic in comparatie cu publicitatea traditionala. Oricum, afacerea castiga in importanta pe masura ce extinderea televiziunii prin cablu si a altor accesorii media moderne determina intensificarea competitiei in domeniul publicitar.

Un alt stimulent este reprezentat de aparitia sistemelor TiVo care permit utilizatorilor sa sara peste reclamele tranditionale. "Este clar ca posesorii de aparate digitale ce inregistreaza programe TV sar peste numarul mare de reclame cand urmaresc un spectacol sau un film inregistrat", a spus David Poltrack, vicepresedinte executiv la CBS, citand un studiu recent.

Plasarea produsului in centrul actiunii este un mod de a combate aceasta. Contractele sunt de o diversitate mare, de la o simpla intelegere de plasare a unui produs intr-un spectacol existent pana la realizarea unui episod sau a unui proiect in jurul unei marci.

In industria cinematografica, afacerile ce implica plasarea produselor ajuta studiourile de film sa compenseze costurile aferente marketingului, care se situeaza, in general, in jurul valorii de 30 de milioane de dolari (23 mil. euro) pentru promovarea unui film. De exemplu, in urma cu patru ani, Aston Martin a platit 35 de milioane de dolari (27 mil. euro) pentru a inlocui BMW ca masina oficiala a lui James Bond. In ianuarie Volkswagen a acceptat sa cheltuiasca 200 de milioane de dolari (154,8 mil. euro) pentru a-si plasa automobilele in filmele studiourilor Universal precum si in spectacolele realizate de televiziunile NBC si Bravo. Chiar si lumea animatiilor este de vanzare, cu Shrek promovand imaginea cafelei Starbucks.

Complexitatea acestor intelegeri scoate in prim-plan disputele dintre retelele de televiziune si clientii lor. Astfel, aceasta practica nu duce lipsa nici de critici.

"Nu sunt un tip care alearga sa plaseze produsele in decor. Simpla aglomerare a produselor intr-un spectacol nu il face mai atragator", a spus un director media, sub protectia anonimatului.

In Europa, afacerile de acest gen sunt mult mai strict reglementate. Conform directivei UE "Televiziune fara frontiere", publicitatea facuta pe furis este ilegala. Dar producatorii din industrie spun ca reglementarile pot fi interpretate. "In Austria si Spania plasarea produselor este foarte raspandita. In Marea Britanie este interzisa. Dar regulile europene nu sunt destul de clare si ar trebui sa le revizuim si noi", a spus Martin Hart, manager la Ofcom, autoritatea britanica din domeniu.

Legile din Marea Britanie, de exemplu, au fortat compania ITV sa editeze episoadele transmise din American Idol pentru a elimina referirile despre Coca-Cola, principalul sponsor al serialului. Dar oficialii admit ca nu este posibila modificarea marilor productii cinematografice, cum ar fi James Bond, pentru a inlatura promovarea agresiva a produselor, care este chiar esenta acestui film.

Din punct de vedere financiar, principala problema este ca, spre deosebire de publicitatea traditionala, valoarea amplasarii produselor este foarte greu de stabilit. In acest scop, Nielsen, compania ce ofera servicii de cercetare media, a lansat anul trecut un sistem care urmareste daca un produs este expus in fundal sau in prim-plan, cat timp apare pe ecran, contextul in care apare, precum si alte aspecte care influenteaza valoarea aparitiei acestuia pe monitor. Totusi, inca nu exista un model acceptat de toata lumea care sa cuantifice valoarea investitiei realizate in acest tip de publicitate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO