Media & Advertising

Un nou model media? NBC Universal crede ca a facut afacerea potrivita la timpul potrivit

03.12.2004, 00:00 9



NBC Universal, grupul de media si divertisment, va economisi in acest an 400 de milioane de dolari (301 milioane euro) ca urmare a fuziunii dintre NBC si Vivendi Universal Entertainment, relateaza Financial Times. Compania, care initial prevazuse economii de 100 de milioane de dolari (75,15 milioane de euro) in acest an si de 300 de milioane de dolari (225,51 milioane de euro) in 2005, crede ca este capabila de economii de inca 100 de milioane de dolari (75,19 milioane euro) in urmatorii trei ani. "Valoarea de 300 de milioane de dolari (225,51 milioane de euro) este o tinta care va fi cu siguranta depasita", a declarat Bob Wright, presedinte si CEO al companiei. Wright a prevazut economii in domenii precum marketingul, promovarea sau vanzarile de publicitate, in care operatiunile celor doua companii au fost integrate intr-o singura divizie.



Ca urmare a formarii NBC Universal, din care General Electric, proprietarul NBC, controleaza 80%, iar Vivendi Universal din Franta 20%, se urmareste cresterea profiturilor companiei de la 2,4 miliarde de dolari (1,8 miliarde de euro) la aproximativ 3,1 miliarde de dolari (2,32 miliarde de euro) in 2005, pe fondul previziunii evolutiei cifrei de afaceri de la 12 miliarde de dolari (9 miliarde euro) la 15 miliarde de dolari (11,27 miliarde euro). NBC, reteaua numarul unu de televizuine din America in ultimii noua ani, a preluat controlul asupra unei afaceri importante din industria divertismentului, Vivendi Universal din Franta. "Achizitia a avut loc pentru ca ni s-a ivit ocazia. Universal era aproape de faliment iar proprietarii erau nerabdatori sa scape de datorii. Au inceput sa vanda cat mai multe active posibil", a declarat Bob Wright, directorul executiv de la NBC. Vivendi, care purta povara unei datorii de 35 de miliarde de euro, a luat decizia unei retrageri rapide din industria de divertisment americana, pentru ca dupa numai un an sa fie de acord sa isi vanda partea sa, in valoare de 14 miliarde de dolari (10,5 miliarde de euro) catre NBC. A primit in schimb 3,4 miliarde de dolari (2,55 miliarde euro) si 20% din noua companie, NBC Universal, General Electric pastrand majoritatea si controlul grupului.



Performantele atrag invidia concurentei



Rivalii retelei sunt destul de uimiti de aceste previziuni legate de profit si cauta sa aplice masurile pentru propriile companii. Walt Disney, care a platit 19 miliarde de dolari (14.28 miliarde de euro) pentru Capital Cities/ABC in 1996 inca se lupa sa revigoreze profiturile companiei. Surse apropiate News Corp, care controleaza 82% din Fox Entertainment, au admis ca Fox a devenit mult prea dependenta de cateva emisiuni de succes precum "American Idol". Reteaua de televiziune CBS, detinuta de Viacom, s-a confruntat si ea cu probleme. Desi a avut cele mai mari ratinguri, a trebuit sa faca fata controverselor din divizia de stiri, dupa plecarea veteranului Dan Rather, si sanctiunilor Comisiei Federale de Comunicatii legate de intamplarea cu Janet Jackson de la Super Bowl-ul din acest an. Viacom este afectata si din cauza ca trebuie sa puna pe picioare Paramount.



Executivii au declarat ca grupul NBC Universal exploreaza oportunitati de crestere pe noile platforme media si folosind tehnologia wireless. Randy Falco, presedintele NBC Universal Television Network Group a declarat ca "nu tine totul doar de cablu si transmisie, ci si de publicitatea globala, care este o industrie de 7 miliarde de dolari (5,26 miliarde euro). Acest lucru presupune o pozitie care sa iti permita exploatarea continutului pe mai multe platforme. Portabilitatea si mobilitatea sunt elemente cheie in viitor. Ne vom orienta catre noi directii in care cablul si satelitul nu vor fi singurele modalitati de distributie a programelor noastre".



Se presupune ca NBC Universal poarta discutii cu parteneri potentiali de distributie wireless care sa faciliteze transmiterea show-urilor de succes precum "The Apprentice" sau buletinele de stiri, pe telefoane mobile. Reprezentantii companiei au avut deja discutii cu Sprint, operatorul american de telefonie mobila, pentru asigurarea unor servicii.



Wright a afirmat ca grupul prefera sa fie implicat in cresterea unor astfel de domenii decat sa se extinda in distributie. Admitand ca NBC a fost interesat de DirecTV, operatorul prin satelit din SUA, unde NewsCorp detine pachetul majoritar, presedintele a adaugat:" Am trecut la DirecTV pentru ca atunci cand te implici in distributie iti limitezi domeniul de activitate".



"Este un risc destul de mare, pentru ca daca mizezi pe sistemul nepotrivit este destul de greu". NBC Universal a observat ca noul tip de media se numara printre cele sase "motoare de crestere", alaturi de dezvoltarea televiziunii prin cablu, filmul si DVD-urile, productia de televiziune, marketingul parcurilor tematice si utilizarea arhivelor studiourilor.



Unii analisti sunt destul de sceptici cand vine vorba de noua linie pe care NBC pretinde ca doreste sa o impuna in industrie, intrebandu-se daca nu cumva singurul lucru pe care il fac este sa consolideze aceeasi directii pe care au mers si rivalii lor. Richard Greenfield, de la Fulcrum Group din New York spune: "Conceptul NBC Universal nu este un model nou, fiind de fapt incununarea curentului accelerat la care am fost martori in ultima decada. Nu exista nici o retea independenta, iar producatorii independenti sunt pe cale de disparitie- integrarea verticala este acum o regula si nu o exceptie in industrie".



Desi audienta a scazut cu 9% pe segmentul 18-49 de ani, reprezentantii grupului sustin ca NBC are cele mai bune ratinguri in afara orelor de prime time. In plus, compania a inregistrat o crestere a audientelor in canalele de cablu mostenite de la Vivendi- SciFi si USA Networks. A beneficiat de box office-urile unor filme produse in studiourile sale, precum "The Bourne Supremacy" sau continuarea seriei Briget Jones. A obtinut de asemenea audiente bune in timpul transmisiunilor de la Jocurile Olimpice in aceasta vara.



Wright crede ca fuziunea le-a oferit o structura favorabila pentru trecerea de la continut la distributie- asa cum a facut si News Corp prin achizitionarea pachetului majoritar de la DirecTV, a doua platforma de televiziune prin satelit din Statele Unite ale Americii.



Totusi relatia dintre NBC si Vivendi ar putea fi testata de conservatorismul financiar al General Electric, care este in opozitie cu apetitul lui Vivendi pentru noi afaceri. Jean Bernard Levy, directorul operational al Veivendi insista ca are incredere ca managementul NBC va lua masurile potrivite.





Canalul de business este gata de lupta



Competitia pentru ratinguri din Statele Unite ale Americii, cea mai mare si mai fragmentata piata de televiziune din lume, nu a fost niciodata mai apriga, cel putin nu in randul canalelor unde publicitatea este volatila. CNN a decis sa inchida postul CNNfn, reteua de stiri financiare. Lupta s-ar putea intensifica, Rupert Murdoch, presedintele de la News Corp, planuind sa lanseze un canal de stiri din lumea financiara al Fox anul viitor. Acesta considera ca piata este "deschisa pentru competitie".



Rivalii celor de la CNBC pretind ca reteaua pierde teren. Citand studiile de piata realizate de Nielsen Media, ei sustin ca CNBC a pierdut aproape trei sferturi din audinta din 2000. "Conform studiului nu mai au decat 121.000 de telespectatori. Unele emisiuni sunt prea putin vizionate pentru a putea fi monitorizate", a declarat un executiv de la o retea concurenta, care a preferat sa isi pastreze anonimatul. Un fost angajat al NBC Universal a adaugat: "Postul este in cadere".



Dar directorul executiv al CNBC, Pamela Thomas-Graham, crede ca rezultatele nu sunt corecte. "Studiile noastre ne arata ca avem o audienta constanta si fidela", spune ea. Intr-adevar un sondaj recent realizat in randul telespectatorilor arata ca CNBC este urmarit de 53% din oamenii cu studii superioare, fata de 2% cat urmaresc CNNfn si 3% Bloomberg. Conform aceluiasi studiu, Fox News, liderul televiziunilor prin cablu din Statele Unite, care are o medie de 1,1 milioane de telespectatori pe zi, nu a reusit sa atraga decat 20% din angajatii care lucreaza la birou.



Televizoarele la care se urmareste CNBC sunt o obisnuinta in birourile celor mai mari corporatii din SUA. Emisiuni precum Squawk Box aduc o noua abordare in jurnalismul financiar.



Thomas-Graham spune ca reteaua trebuie sa raspunda provocarilor lansate de doua tipuri de audienta: telespectatorii care urmaresc postul in timpul zilei la birou si care asteapta cele mai noi informatii financiare, si cei din prime-time, care doresc sa fie distrati. "Programul din timpul zilei este extrem de sustinut", spune ea. In prime time sunt folosite vedete, precum John McEnroe, pentru a prezenta talk-show-uri. "Oamenii cauta mai mult divertisment decat in timpul orelor de lucru", a adaugat ea.



Strategia este argumentata de planurile de extindere pe noile platforme media. CNBC din Asia si Europa, un joint venture cu Dow Jones, cauta sa creasca audienta prin incheierea unor intelegeri cu distribuitorii pentru a transmite canalele CNBC.



Compania, care are un contract cu Sprint, grupul american de telecomunicatii, cauta parteneri potentiali din randul celorlalti operatori de wireless.



Totusi CNBC nu se considera a fi o majoreta a mediului de afaceri american. CNBC a fost televiziunea care a prezentat pentru prima oara stirea fraudei de la WorldCom. "In toate domeniile pietei financiare, modul nostru de prezentare a devenit mult mai argumentat si sceptic pentru ca asta ne cer telespectatorii nostri".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO